Gå til innhold

Retur av batteri (D70)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nikon batteriet jeg fikk med kameraet, men batch nummeret mangler! Betyr dette at batteriet sannsynligvis er fake?
Sjekk på nytt i veldig god belysning for å være sikker. På mitt batteri så måtte jeg sjekke 3 ganger før jeg så nummeret. Selv i god belysning så ser jeg bare refleksen av nummeret når vinkelen er rett fordi nummeret er trykket med sort blekk.
Lenke til kommentar
anderfo!

 

Du kan sikkert ta kontakt med Nikon om det er i Italia eller Norge.Du kan sikkert også endre leveringsadressen til der du er i Italia på din profil på www.nikon.com for å få det levert der.(de spør om mailadressen du har registrert der) uansett var han hjelpsom han jeg snakket med og jeg bestemte selv leveringsadresse.

 

Det bør ikke være noe problem å løse dette slik at du får utvekslet batterier i Italia, jeg kjøpte jo kameraet mitt i Spania.

 

Skulle det by på problemer får vi prøve å hjelpe deg herfra om vi kan.

Jeg tror jeg hadde litt flaks, for ingen av mine batterier var blant disse batch-numrene. Det rare var imidlertid at jeg hadde 3-sifret batchnr (32S, 33D) og ikke 4-sifret slik som de batteriene som skal skiftes.

Takk for hjelpen jeg ikke fikk behov for :)

Lenke til kommentar

Akkurat nå var det veldig godt å være i Australia!

 

Sendte mail til Maxwell, Nikons distributør i Australia, og hørte om jeg kunne bytte batteriet mitt her, selv om jeg har kjøpt det i Norge. Jeg bor for tiden i Sydney, og det hadde blitt litt kjipt å måtte vente 1 uke i postgang hver vei i tillegg til den tiden Nikon norge evt. måtte bruke. Jeg fikk i svar at det ikke var noe problem. Men Maxwell gjør det som Nikon norge også burde ha gjort; de sender ut nytt batteri FØR du må levere det andre tilbake. For meg som bare har et batteri, passer det rett og slett veldig bra! :D

 

Må bare si at den kundebehandlingen Nikon norge (vet ikke om det gjelder internasjonalt) driver med er altfor dårlig. Se på Maxwell i Australia, og lær!

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at det er noen lover som pålegger forhandleren noe som helst siden det er en sak mellom kjøper og produsenten. Det er ikke snakk om et batteri med feil, det er snakk om en frivillig tilbakekalling.

 

Kjøp et nytt batteri før du sender inn det som skal byttes.

 

Eller..

 

Behold batteriet og vent til det kortslutter, da er det forhandleren sitt ansvar fordi batteriet var defekt. Siden det er solgt enorme mengder batterier og bare 5 har sviktet så er det større sjanse for at man blir påkjørt.

Lenke til kommentar
så siden jeg prøver å ungå brannskade på kamera eller liknende (worst case) så slepper butikken unna ansvar?
De slipper antakelig unna ansvar siden det ikke er noen bevis for at akkurat ditt batteri er defekt. Vi snakker om 4 av 710 000 batterier. Sjansen for at ditt batteri er det femte er ubetydelig. Nikon sier heller ikke at man absolutt må bytte batteriet, det er opp til den enkelte å avgjøre selv.

 

Så lenge det bare er snakk om en hypotetisk feil ved batteriet så tror jeg ikke forhandleren kan heftes. Jeg har ikke funnet noe i loven som dekker akkurat dette tilfellet så det er min tolkning.

 

Nikon sender batterier på forskudd i visse tilfeller, i USA sender de på forskudd hvis man oppgir kredittkortnummeret.

Lenke til kommentar
Dette fordi du ifølge Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven), §30 har rett til avhjelp og således rett på lån av ett batteri hvis du blir avskåret fra å bruke kameraet i mer enn en uke, noe du sannsynligvis kommer til å oppleve når forhandleren sender inn batteriet for sjekk/verifisering hos Nikon.

5124228[/snapback]

 

Vil ikke denne gjelde i slike saker?

Lenke til kommentar

Kansje, spørsmålet er om batteriet har en mangel eller ikke. Hvis det har en mangel så vil det gjelde.

 

Hvis batterier var farlig og måtte byttes så kan man se det som en klar mangel. Men et batteri som nesten garantert ikke vil skape problemer og som man frivillig bytter, kan man regne det som en mangel?

 

Altså man ber om å få fikset et problem som ikke har oppstått og som man vet er forsvinnende liten sannsynlighet for at vil oppstå.

 

Det er ti ganger så stor sansynlighet for å dø i trafikken i løpet av et år som det er sjanse for at batteriet skal bli veldig varmt. Antakelig utsetter man seg for betydelig større fare ved å dra på postkontoret med batteriet enn å beholde det. Er det da en virkelig mangel på batteriet?

 

Det eneste som jeg kan se teller for en mangel er at Nikon anbefaler at batteriet byttes, men jeg kan ikke finne noen lover eller regler for det.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Hva om vi snur det andre veien; hvor mange vinner førstepremie i lotto? Hvor mange prøver igjen og igjen hver helg, uten hell..?

Ja, det er kanskje liten sannsynlighet for at akkurat mitt batteri sprenger, og for all del, det kunne sprengt om det ikke var ett av de "defekte". Men hva om...

 

Det som plager meg mest er den dårlige kundeservicen med tanke på utbyttingen. Det er ikke kunden som har gjort en feil og kjøpt batteriet, det er produsenten som har dårlig kvalitetssikring. Dessuten, hva har Nikon å tape på å sende batteriet først? Og som nevnt her, så ordner de visst opp i USA om kunden oppgir VISA-nummer.

 

Nikon: Hva er problemet?

Endret av sascha66
Lenke til kommentar

Nikon: Hva er problemet?

5159972[/snapback]

 

Ja, problemet er Nikon. Er ikke overrasket.

Men jeg forstår ikke hvorfor dere går til importøren med problemene.

Det er stedet hvor kameraet er kjøpt som er ansvarlig. Og i henhold til norsk kjøpslov kan du stikke innom forretningen du kjøpte det og bytte til nytt. Batteriet kan jo ikke repareres. Og har de ikke fått nye på lager bruker du det gamle til du får nytt.

Har du kjøpt i nettbutikk er problemet litt større, men de er sikkert mere fleksible enn Nikon, slik at du kan returnere når det nye kommer.

Det er altid forretningen som har garantiansvaret overfor kunden.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg tror jeg fant ut av det med registreringsprosedyren. Husker ikke lenger hva jeg gjorde, men det var litt omveier og registrering for å få det til. Fulgte anvisningen til nikon norge for å begynne med.

 

Uansett, jeg har i hvert fall mottatt følgende epost:

 

Dear Jonny,

We are pleased to inform you that a replacement battery is now available and we have shipped a pre-paid envelope to you which you should receive within 5-10 working days (depending on country). Please place the battery inside the pre-paid envelope and post it back to us, the return address is already printed on the return envelope.

 

When we receive your battery, we will send a replacement by return post and you should receive it within 5-10 days of receipt of your battery.

 

Kind Regards,

 

Nikon Europe Support

Lenke til kommentar
Men jeg forstår ikke hvorfor dere går til importøren med problemene.

Det er stedet hvor kameraet er kjøpt som er ansvarlig.

Hvilket problem? Hvor står det i loven at du har rett til et nytt batteri hvis det er en 1 til 170 000 sjanse for at det er defekt? Det er vanskelig å se at det er en garantisak at man selv velger å bytte ut et fint fungerende batteri.

 

Nikon og produsenten påtar seg alle utgifter og man får en ny vare når de har mottatt returvaren. Stort rimeligere enn det kan man ikke forlange at noen skal være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...