Gå til innhold

Konflikten i Israel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er bakgrunnen for denne konflikten?

 

Hvor god tid har du? ;)

 

Helt enkelt - Israel ble opprettet av FN i 1948.

 

Også det viktigste: hva kan gjøres for å skape fred? Er det mulig?

5123626[/snapback]

 

Har du en god, gjennomførbar løsning der vil du nok få en invitasjon til Oslo den påfølgende høsten :)

 

Ta også å kikk på denne tråden. Blir ikke enige, men den er relativt relevant for det du spør om.

Lenke til kommentar
Islam

Hva hadde du sagt om jeg eller noen andre svarte 'Jødedommen' her? Jo: "Din nazist!". Du gjør nettopp det samme. (ikke stråmannsargument, men basert på personlige erfaringer)

 

At Israel/USA går til krig å innsetter provestlige, rasjonelle regimer i samtlige land i Midtøsten.

Eller at Norge i ledetog med Venezuela, Cuba, Frankrike, Russland, Hviterussland, og Kina angriper Israel og setter inn et styre som har fred som mål.

Lenke til kommentar

Det kommer nok til å ta tid før det blir fred i israel og palestina. den jødiske befolkningen i israel mener de har rett på landet, mens palestinerne som ble kastet vekk fra landet deres, vil ha det tilbake.

 

jeg tviler sterkt på at den jødiskebefolkningen kommer til å flytte derifra, og derfor vil nok heller ikke det palestinske ropet etter hjemlandet bli hørt.

så det hadde ikke forundret meg om krigen der nede fortsetter til en av pratene utsletter den andre.

Lenke til kommentar

Palestinere ble kastet vekk? Når da?

 

Og når fikk palestinere et "hjemland"? "Palestinere" er ingen egen gruppe som sådan. Det er en nyopprettet interesseorganisasjon som består av vanlige opportunistiske arabere som så sitt snitt til å få litt gratis land hvis de bare lot som de var en spesiell folkegruppe.

Lenke til kommentar
At Israel/USA går til krig å innsetter provestlige, rasjonelle regimer i samtlige land i Midtøsten.

Eller at Norge i ledetog med Venezuela, Cuba, Frankrike, Russland, Hviterussland, og Kina angriper Israel og setter inn et styre som har fred som mål.

5126172[/snapback]

Israel har allerede fred som mål. Men de er omringet av et folk der store deler ønsker å utslette Israel. Noe jeg har kommentert ovenfor deg flere ganger i den andre tråden, og blitt ignorert hver gang. :shrug:

 

Det holder ikke at en part ønsker fred. Begge parter må ønske det. Og så lenge så mange palestinere ønsker å utslette Israel, så er fred umulig.

Lenke til kommentar

JBlack, jeg vet du har sagt det flere ganger. Men det blir ikke mer sant fordet! Sharon er krigsminsteren selv, valgt av folket sitt. Det er heldigvis krefter i Israel som virkelig ønsker fred, men så lenge Sharon og høyreekstriministene har makta blir det aldri noe av det. Det passer rett og slett ikke inn i verdensbildet deres.

 

Verdensbildet deres er på mange måter likt "Sovjet"unionen sitt. Man må ekspandere for å beskytte seg selv! Det er grunnlinjen. "Sovjet"unionen måtte hele tiden ekspandere territorie for å få kontroll over områdene rundt, potensielle trusler mot "kommunismen"/stalinismen. De prøvde bl.a å invadere Afghanistan for å tre litt stabilitet over hodet på de der rotekoppene som ikke klarer å ordne noe annet enn kaos. Israel "ønsker fred", - det vil si når de har tatt over alle områder rundt som kan være potensielle trusler mot deres suverenitet. Derfor bruker dere også mye tid på å finne argumenter for at denne suvereniteten faktisk er truet. Jeg har sympati med dere pro-israelere, det er ingen enkel jobb. Men man må jo ekspandere i fredens navn!

Lenke til kommentar
Og ja, Sovjets berlinmur som skulle beskytte de mot farlige fiender fra vest som ville sabotere det fine samfunnet deres... ringer det noen klokker i forhold til Israel?

5127593[/snapback]

Våkn opp mann! Hvis du virkelig tror at styresmaktene i Israel har bygget muren for å hindre at de fattige jødene skal flykte til de hyggelige og velstående araberne på andre siden så er de ikke så rent lite syk på sinnet.

 

Men jeg regner med at du selv er klar over at i dette sitatet dro en av de villeste sammenligninger jeg noen gang har sett - dette er all time high og drøyere enn hva som er vanlig fra ytre venstre. ;)

Lenke til kommentar
Verdensbildet deres er på mange måter likt "Sovjet"unionen sitt.
Haha, vi snakker om to nasjoner hvis størrelse er i forholdet elefant kontra skogmaur. Sovjet hadde som mål å ta hele verden, Israel nøyer seg med å sikre en ørkenbit på størrelse med en middels stort sovjetisk gårdsbruk. Sammenligningene kan snart ikke bli mer ut av proposjon. Snart kommer Djengis Khan og Sharon vel...
Lenke til kommentar

La nå ikke denne tråde komme helt OT. Ta den duskusjonen i den andre tråden der den hører hjemme.

 

 

 

Som m-kane sier opprettet FN israel. Dette landområdet inneholder hellige byer og monumenter for mange religioner. De som bodde på landområdet da FN opprettet Israel, de palestinske muslimene, synes selvsagt ikke det var noe gøy å bli fratatt landet sitt. For å gjøre saken enda litt værre gjennomførte Israel noen heftige kriger og erobret større landområder, bla. ved grensen mot syria.

 

Palestinerne er sure fordi de anser det som om de bor i et okkupert land.

Israelerne er glade for å bo i det landet de mener Gud har lovt dem.

 

Dette har ført til at palestinerne har gjennomført mange selvmordsbomberangrep mot den sivile jødiske befolkningen og myndighetene i Israel har sett seg nødt til å beskytte sine intresser. Måten de har gjort det er mange kontrollposter, det nyligoppsatte effektive men omstridte gjerdet og skjerpet kontroll av innbyggerne.

 

Jeg var en tur i Israel nå i sommer og før du fikk gå inn på en busstasjon, et kjøpesenter, en butikk, osv. ble alt av poser og sekker gjennomsøkt for å være sikker på at det ikke var bomber der.

 

Palestinerne føler dette som en undertrykking og blir mer sint.

 

Det siste i denne konflikten er at Israel har tilbudt et kompromiss og gitt et landområde til palestinsk selvstyre men palestinerne vil ha grensene der de var i 1967. Da de fremdeles ikke er fornøyde fortsetter de selvmordbomingen.

 

 

 

Det blir spennende å se om det palestinske selvstyret fungerer fremover, eller om det bare blir et yngleplass for terrorister. Om myndighetene i Israel mener sistnevnte er tilfellet har de sagt at de vil gå inn i gaza med makt igjen.

 

 

Om noen mener det jeg har skrevet ikke er korrekt vær snill å si fra.

 

Mvh.

Valentino

Endret av valentino
Lenke til kommentar
De som bodde på landområdet da FN opprettet Israel, de palestinske muslimene, synes selvsagt ikke det var noe gøy å bli fratatt landet sitt.
Feil. De hadde ikke noe land.
For å gjøre saken enda litt værre gjennomførte Israel noen heftige kriger og erobret større landområder, bla. ved grensen mot syria.

Haha, alltid like herlig med psykopati.

Israel har alltid vært offeret, de har aldri vært den aggresive part.

"grensen til syria" :!:

Det siste i denne konflikten er at Israel har tilbudt et kompromiss og gitt et landområde til palestinsk selvstyre men palestinerne vil ha grensene der de var i 1967.
Feil. De vil ha Israel vekk fra jordens overfalte, og jødene skal druknes på havet.
Det blir spennende å se om det palestinske selvstyret fungerer fremover
Det blir overhodet ikke spennende, da det er hevet over enhver tvil at et styre basert på terror, korrupsjon og islam aldri kan bli vellykket. Det finnes ikke noe spenningsmoment.
Om noen mener det jeg har skrevet ikke er korrekt vær snill å si fra.
Jeg er snill :tease:
Lenke til kommentar

Hva med å lese _litt_ historie før du lirer av deg hele bakgrunnen for midtøsten-konflikten?

 

Som m-kane sier opprettet FN israel. Dette landområdet inneholder hellige byer og monumenter for mange religioner. De som bodde på landområdet da FN opprettet Israel, de palestinske muslimene, synes selvsagt ikke det var noe gøy å bli fratatt landet sitt.

 

1. Det var ikke noe land i det britiske mandatområdet.

2. Det bodde minst 600 000 jøder der, ikke bare muslimer.

 

For å gjøre saken enda litt værre gjennomførte Israel noen heftige kriger og erobret større landområder, bla. ved grensen mot syria.

 

Det første som skjedde da staten Israel ble opprettet i 1948 var at samtlige 6 naboland gikk til angrep på Israel. Det var alle andre enn Israel som var aggresatoren.

 

Det siste i denne konflikten er at Israel har tilbudt et kompromiss og gitt et landområde til palestinsk selvstyre men palestinerne vil ha grensene der de var i 1967.

 

I 1967 var både Gazastripen og Vestbredden en del av hhv. Jordan og Egypt.

Lenke til kommentar
Feil. De hadde ikke noe land.

 

De hadde kanskje ikke noen stat, men det var palestinske bosettere på landområdet.

 

Israel har alltid vært offeret, de har aldri vært den aggresive part.

 

Israel har vært aggresiv flere ganger. Blandt annet under 6 dagers krigen der de knuste de militære styrkene til egypt, jordan og syria. De sier det var prevantivt, men det er allikevel de som var den som overkjørte de andre.

 

 

Feil. De vil ha Israel vekk fra jordens overfalte, og jødene skal druknes på havet.

Kun de mest ekstreme støtter dette synet. Det er nok mange rolige palestinere som kun ønsker en egen stat.

 

Det blir overhodet ikke spennende, da det er hevet over enhver tvil at et styre basert på terror, korrupsjon og islam aldri kan bli vellykket. Det finnes ikke noe spenningsmoment.

 

Her viser du at du har fordommer mot islam. Selv om mange land med muslimsk styre har blitt diktatur betyr ikke det at alle blir det. Diktaturet oppstår når det er fundamentale og ekstremister som kommer i styreposisjon, uansett hvilken religion.

 

 

 

 

Må til slutt takke for tilbakemeldingen.

 

 

Mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
JBlack, jeg vet du har sagt det flere ganger. Men det blir ikke mer sant fordet!

5127583[/snapback]

Hva er det som ikke er sant?

 

Det er spøøreundersøkelser som bekrefter at et (lite) flertall av sivile palestinere ønsker Israel vekk. Så det er helt sant.

 

Sharon er krigsminsteren selv, valgt av folket sitt. Det er heldigvis krefter i Israel som virkelig ønsker fred, men så lenge Sharon og høyreekstriministene har makta blir det aldri noe av det. Det passer rett og slett ikke inn i verdensbildet deres.

5127583[/snapback]

Dette er bare usaklig. Det er typisk demonisering

 

Verdensbildet deres er på mange måter likt "Sovjet"unionen sitt. Man må ekspandere for å beskytte seg selv! Det er grunnlinjen. "Sovjet"unionen måtte hele tiden ekspandere territorie for å få kontroll over områdene rundt, potensielle trusler mot "kommunismen"/stalinismen. De prøvde bl.a å invadere Afghanistan for å tre litt stabilitet over hodet på de der rotekoppene som ikke klarer å ordne noe annet enn kaos. Israel "ønsker fred", - det vil si når de har tatt over alle områder rundt som kan være potensielle trusler mot deres suverenitet. Derfor bruker dere også mye tid på å finne argumenter for at denne suvereniteten faktisk er truet. Jeg har sympati med dere pro-israelere, det er ingen enkel jobb. Men man må jo ekspandere i fredens navn!

5127583[/snapback]

Hvis Israel virkelig ønsket å ekspandere, så kunne de gjort det. Det er fullt mulig, de er den overlegent sterke part og kunne valset over palestinerne om de ville. I stedet nøyer de seg med å slå tilbake når de selv blir angrepet.

 

Sharon har til og med trukket tilbake bosetninger nå, men allikevel påstår du at han er problemet og at Israel ønsker ekspansjon. Det henger jo ikke på greip på noen måte. Det eneste jeg kan se at du gjør er å bedrive demonisering.

Lenke til kommentar
Hva med å lese _litt_ historie før du lirer av deg hele bakgrunnen for midtøsten-konflikten?

 

 

Jeg må nok innrømme at jeg ikke er den mest oppdaterte på denne konflikten, men jeg prøver å lese og forstå mer hele tiden. Det dumme med denne konflikten er at det er vanskelig å finne gode objektive kilder. Nettet flommer over at sider der en av partene blir beskrevet som syndebukken, og den andre blir beskrevet som uskyldig.

 

 

Det var kanskje ikke Israel som skjøt den første kula, men de har ikke spart på kruttet etterpå.

 

 

Har du noen gode sider som viser et objektivt bilde av kravene til palestinerne og jødene slik at jeg kan lære dette bedre?

 

 

Mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Israel har vært aggresiv flere ganger. Blandt annet under 6 dagers krigen der de knuste de militære styrkene til egypt, jordan og syria. De sier det var prevantivt, men det er allikevel de som var den som overkjørte de andre.

 

Hva mener du at Israel skulle ha gjort? Lagt seg på rygg og latt seg bli halalslaktet? Selvfølgelig slår man ned militære angrep slik at man blir kvitt problemet for en stund istedenfor å bare slå de tilbake og åpne for at fi kommer tilbake i neste måned når de har reorganisert seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...