Gå til innhold

Er det flest tall OVER eller UNDER 100 ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så mye meningsløst det går an å diskutere over 70 innlegg på.

Jeg mener at svaret er udefinert siden man ikke kan telle til uendelig i noen retning. Spørsmålet er meningsløst.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke noe nytt å komme med, vil bare si meg enig med DrKarlsen og Simen1. Det avhenger jo først og fremst av hvilke tall man ønsker at det skal dreie seg om. Velger man alle reelle tall eller alle heltall så er det jo uendelig mange på begge sider, og derfor udefinert. Jeg mener også at hele problemet er teit.

Skrevet (endret)

Det er like teit å si uendelig - 100 som uendelig + 100, nettopp fordi uendelig ikke er noe tall.

Endret av sim
Skrevet
Det må være flere tall under hundre siden ∞ + 100 er mer enn ∞-100.

5130643[/snapback]

Det høres kanskje logisk ut men hvor mye er egentlig ∞ ? ;)

Det hadde vært riktig dersom ∞ ikke hadde vært ∞ men endelig tall.

Siden 2*∞ = ∞ så må som Zethyr sier også ∞+100 = ∞-100.

Skrevet
Det må være flere tall under hundre siden ∞ + 100 er mer enn ∞-100.

5130643[/snapback]

Det høres kanskje logisk ut men hvor mye er egentlig ∞ ? ;)

Det spiller vel ingen trille? ∞=∞

Det hadde vært riktig dersom ∞ ikke hadde vært ∞ men endelig tall.

Siden 2*∞ = ∞ så må som Zethyr sier også ∞+100 = ∞-100.

5130896[/snapback]

Hvis man kan gange uendelig med to har man helt åpenbart ikke ganget det riktige tallet med to.

Skrevet

Jeg kan finne et større tall enn det tallet du har der, uansett hvor lenge du holder på.

Det simen sier er også helt riktig, 2*inf = inf.

inf - 100 = inf + 100 = inf.

Og tilbake til det opprinnelige spørsmålet:

Det er FLERE tall over 100 hvis vi bare tenker på naturlige tall, ellers er det like mange.

Skrevet

Du tok ikke poenget. Greit... Jeg vet at de er flere tall under 100 enn over. Enkelt og greit: "For hvert tall man teller oppover, kan man telle et tilsvarende tall nedover. Ergo vil man alltid få en differanse på 100 i den rekken som går i negative retning sin favør."

Skrevet

Du tok ikke mitt poeng heller. Det er også tydelig at du ikke har noe som helst begrep om hva uendelig er.

Det du sa der, altså telle opp og finne tilsvarende tall ned, du kan ikke gjøre dette i all evighet, det er her uendelig kommer inn; du finner uendelig mange tall både over og under, og det er derfor like mange.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...