Gå til innhold

Vertices/sec vs Texel-fill-rate


Slimshady

Anbefalte innlegg

Et kort med flere pipelines og lavere hvilepuls støyer kanskje mindre?

Er det rett å dra den konklusjonen?

5151291[/snapback]

 

Ikke nødvendigvis, alt avhenger av hvor høyt de må ha satt volt'n på kortet, varmeutvikling øker lineært med økning i frekvensen mens den øker kvadratisk med økningen i volt...

 

Den eneste måten å finne ut av ytelse og varmeutvikling er egentlig å se på relevante tester.

 

Ta f.eks 7800gtx og 6800 ultra som eksempler..

7800gtx er klokket høyere - 470 vs 430 mhz, har 24 istedet for 16 pipelines og har kjappere minne 1200 vs 100 mhz... og utvikler mindre varme! ;)

 

Grunnen her er at de ikke er produsert på samme måte... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DDR3 sammenlignet med DDR gir da altså høyere klokkefrekvens? Noe som er bra for båndbredden. Vil DDR3 være viktigere enn 256bit buss?

Og er det viktigere enn mer minne?

 

Se på det på denne måten. Raskt minne (aksesstid i nano-sekund) (DDR3) vil du ha nytte av hele tiden om du så skal aksesserer lite eller mye data, - mens mere båndbredde og minne vil du ha nytte av "under load". Litt flåsete sagt kanskje, men det er da noe å gå utfra. De aller fleste kort har idag DDR3 istedet for DDR.

 

Det finnes ingen mal som jeg vet om på hvor mye båndbredde som er "passelig". Det varierer ikke bare med egne innstillinger, forskjellige spill har også forskjellige krav til båndbredde på ellers like innstillinger.

 

Det beste er, som sagt over, å se på tester på kort i det prisområdet som er aktuelt, også lese mer om disse om man vil.

 

Nå så jeg faktisk, i motsetning til hva jeg sa ovenfor, at båndbredden ikke var oppgitt på et par webshopper jeg nettopp var innom, men det finnes en tabell i en tråd som er sticky på toppen av dette forumet. Ellers kan du sjekke ut følgende link, her finner du det som nok må være tilnærmet komplett info om de ulike kortene (bortsett fra vram-spesifikasjon, fordi ram settes på kortet av produsentene).

 

http://www.beyond3d.com/misc/chipcomp/?vie...&order=DESC&n=0

Endret av substeve
Lenke til kommentar

Men oppad begrenset oppløsning på 1280 x 1024 gjør vel at jeg kan klare meg med mindre av noe? Gjør det ikke? Trenger vel ikke så mye båndbredde som 1600x1200 f.eks.... Det betyr vel mindre antall pixel fillrate behov. Har det andre effekter? Trenger mindre minne også kanskje?

 

Hvor dukker flaskehalsen opp ved større oppløsning?

Lenke til kommentar
Hva gjør mest for ytelsen på et skjermkort;

 

-Vertices/sec vs Texel fill rate?

-Er det viktig å kjøpe skjermkort med DDR3 minne?

-Er det viktig med 256 bit memory interface?

-Er 128 MB skjermkortminne nok?

 

Kan noen rangere viktigheten av disse parameterene?

 

Min maskin er ikkje så kraftig, så en flaskehals vil sannsynligvis eksistere.

Den har AMD 2500+ Barton, AGP og 512 MB DDR minne.

 

Hvor går overkill-grensa?

Hva kan jeg nedprioritere på et skjermkort pga f.eks prosessor og RAM ytelse?

 

Ser for meg et 6600/6800 eller x800GTO til under 2000 kr.

 

Hvis du kan svare på minst ett av spørsmålene vil jeg ha ditt svar! :)

5122214[/snapback]

 

Vet ikke om du driver med overklokking ,men her er det mye å hente dersom du oppgraderer med en rimelig prossesor.

Eks:Amd fx [email protected] pris ca 6500kr

Jeg bruker i dag en amd 3200 venice (1450kr),opprinnelig 2ghz jeg klarer å overklokke denne til 2.8ghz ,men for at maskinen skal være stabil går den valigvis på 2.65ghz

og yter da omtrent det samme .

prossesor ytelsen har mye å si særlig på de kraftigste skjermkortene.

Jeg ville valgt value ram fordi en klarer å få bortimot samme system ytelse som med de hurtige minnebrikkene , dvs en taper ca 5% ytelse i spill ellers er det bare snakk om 1-2% forskjell.anbefaler minne av kjente merker som corsair ,crusial etc

så anbefaler jeg som nevnt tidligere å kjøpe ett hovedkort for pci-ekspress skjermkort , skal du overklokke slik som jeg jeg har gjort må du kjøpe ett kort til over 1000 lapen som har en bios som tilater endel innstillinger for overklokking

anbefaler ett kort med n-force 4 chipsett.

Lenke til kommentar

Skal oppdatere hele maskinen senere. Ønsker bare et rimelig AGP-kort som kan tyne alt ut av min nåværende maskin:-)

Høres rikitig ut alt som blir sagt om at det meste på maskinen min er utdatert.

 

Har forstått at det beste skjermkortet til rundt 1500,- er x800gto eller gt med min nåværende doning! Banker den 6600GT?

 

Er det ulemper/fordeler med ATI eller Nvidia? Har bare hatt Nvidia før...

(Har forresten GeForce4 mx med 32mb sdram minne nå)

Lenke til kommentar
Skal oppdatere hele maskinen senere. Ønsker bare et rimelig AGP-kort som kan tyne alt ut av min nåværende maskin:-)

Høres rikitig ut alt som blir sagt om at det meste på maskinen min er utdatert.

 

Har forstått at det beste skjermkortet til rundt 1500,- er x800gto eller gt med min nåværende doning! Banker den 6600GT?

 

Er det ulemper/fordeler med ATI eller Nvidia? Har bare hatt Nvidia før...

(Har forresten GeForce4 mx med 32mb sdram minne nå)

5160570[/snapback]

Fordelen med nvidia frem til nå har vært at disse kortene kan kjøres i SLI dersom man ønsker benytte seg av denne teknologien ,video ut kvaliteten er også etter det jeg har lest blitt litt bedre på nvidia kortene en det Ati har. Tidligere var det som regel motsatt.

hvordan de nyere Ati kortene nå er på dette området vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...