Gå til innhold

Sub til vanlig stereoforsterker ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For noe tullprat.

Selvsagt kan man koble en sub til en vanlig stereoforsterker. Det er ikke den noptimale løsningen, men fordelen er at man da kan avlaste de vanlige høyttalerne. Hvis du ikke er sånn "golden ear-wannabe" hører du svært liten forskjell. Du kobler suben til forsterkeren, og så de vanlige høyttalerne dine til suben.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg egentlig å legge litt mere penger i en sub. Poenget er jo at dens skal gå dypt, ikke sant? Dumt å bruke 2000 på en som går "nesten" ned.. Skal du ha en biilig en, får du ganske mye lyd for pengene på ljudia. Du sparer mye på å bygge selv, det følger emd greie tegninger, men det krever at du har litt utstyr og at du gidder å gjøre jobben.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar

Reis til Eltek. Spør om de har mål på båndpasskasse til to Seas eller Vifa 10"evt andre typer.

Vet de hadde det da jeg jobbet der. Var en konstruksjon med to Vifa M25WO-39-08 elementer. En kamerat av meg har den og den spiller MEGET bra til å koste et sted mellom 1000-1500 kr. Noe av prisen avhenger av elementer og byggemateriale da de ikke lenger selger byggesettet. Tror ikke de har de samme elementene lenger heller, kanskje noen få som rest.

Men de har mange andre elementer som garantert gjør en god jobb.

 

Det lønner seg stort å bygge selv!

 

Edit: Basselementene kobles i parallell med hver sin Dali høyttaler med et delefilter i mellom. Eltek har selvfølgelig dette også.

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

skal du ha en sub så er du nødt og kjøpe deg en aktiv en, for jeg klarer ikke se for meg at den forsterkeren skal klare å drive en sub i tillegg til de høyttalerne dine. jeg ville anbefalt deg å låne hjem en kraftigere forsterker fra hifiklubben e.l hvis du har muligheten for å høre forskjellen.

Lenke til kommentar
Edit: Basselementene kobles i parallell med hver sin Dali høyttaler med et delefilter i mellom. Eltek har selvfølgelig dette også.

5122252[/snapback]

 

du har høye forhåpninger til denne2x65watts fisher'n skjønner jeg. :)

5122348[/snapback]

 

 

Blir ikke noe tyngre å dra enn en vanlig tre-veis høyttaler med 10" i bunn. 2*65W burde være nok på et lite rom. Skjønt så yter den nok ikke så mye, men det er verdt ett forsøk. Funker det ikke noe særlig bør han kjøpe ny forsterker. Bør vel egentlig det uansett.

Lenke til kommentar
Blir ikke noe tyngre å dra enn en vanlig tre-veis høyttaler med 10" i bunn. 2*65W burde være nok på et lite rom. Skjønt så yter den nok ikke så mye, men det er verdt ett forsøk. Funker det ikke noe særlig bør han kjøpe ny forsterker. Bør vel egentlig det uansett.

5124724[/snapback]

 

det blir som å dra to stykk høyttaler med en 8" + en 10" i bunn. ;)

 

for å få utnyttet effekten av dette og kunne spille med litt volum så trengs det nok litt mere krefter.

 

edit: bare en 8" ikke to..:wee:

Endret av phax
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...