Gå til innhold

Hvilken modell/type harddisk er mest stillegående


Anbefalte innlegg

Hvilken harddisk, merke/modell, er mest stillegående?

 

Har hørt litt godord om seagate barracuda IV.

 

Tenkte investere i en:

Seagate Barracuda IV 80GB IDE 7200RPM

ATA/100 harddisk 2MB cache ST380021A

 

Stikkord er lydløs, og ytelse som duger, trenger ikke ligge helt på topp, men ikke være en sinke heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DEn er den mest lydsvake 7200 prm disken, men den er ikke lydløs. Det hjelper mye og sette den i en NoVibes. Vis du ikke er avhening av rask disk kan du gå for en 5400 disk. Aner ikke hvilket merke som er best her (DEt varrierer krafig på lydnivå). Vanlig bruk kan man klare seg med en 5400 disk, men vis man kopierer store megder data hele tiden (Video redegering) er man avhengig av en rask disk.

 

NB! Seltt den andre psoten din. Du har laget 2 poster.

Lenke til kommentar

Quote:


Bøgge Bakken skrev (2002-08-26 09:25):

DEn er den mest lydsvake 7200 prm disken, men den er ikke lydløs. Det hjelper mye og sette den i en NoVibes. Vis du ikke er avhening av rask disk kan du gå for en 5400 disk. Aner ikke hvilket merke som er best her (DEt varrierer krafig på lydnivå). Vanlig bruk kan man klare seg med en 5400 disk, men vis man kopierer store megder data hele tiden (Video redegering) er man avhengig av en rask disk.


 

Driver typisk med noe musikk. Har planer om å kjøpe inn digitalt videokamera etterhvert. Så blir vel 7200 spinn da.

 

Tenkte lagen en slik disk-sandwitch. To tykke aluplater på topp/bunn av disken og fylle glippen imellom dem med dempematriale. Dette var vist en bra måte å bli kvitt høyfrekvent støy på.

 

Quote:


NB! Seltt den andre psoten din. Du har laget 2 poster.


 

Kjapt ute du, slettet den posten etter ca 30 sek :smile:

Lenke til kommentar

Jeg har 2 stk seagate barracuda IV på 60 gb hver. Hører litt til de når de leser og skriver, men ellers er de så godt som lydløse.

Har du vifter i maskinen (som de fleste har) vil du ikke legge merke til barracudaen i maskinen din.

 

Har hatt mine to i snart ett år nå og er veldig godt fornøyd med diskene.

Har satt slike i andre maskiner og, og ingen som har klikka enda.

 

Sett den slik at den får litt luft rundt seg. Liten vits i å pakke de inn da støyen er "mikromal".

Lenke til kommentar

Quote:


xcomiii skrev (2002-09-03 14:32):

Var jeg deg, ville jeg investert i noen "No Vibes" fra microplex.no ,da blir disken uansett merke helt lydløs! Så lenge du har ledige 5.25 slot på maskinen din da..


 

Lager den isåfall selv :smile: Hvis disken bråker, så forsvinner den inn mellom to gigantiske aluminiumskiver med tetningsmatriale imellom "glippen". Dette skal vist hardt og brutalt dempe høyfrekventstøy og bedre varmeutvekslingen til omgivelsene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


Den 2002-09-27 19:24, skrev LittOmAlt:

sjekk
og klikke database i topp-meny og deretter sortere listen etter "Idle noise".


Da får du svar, den stilleste har jeg forsøkt å få tak i med en norsk leverandør. Han sier at den ikke kan skaffes, jeg har ikke mast mer, regner med å kjøpe en annen


 

Regner med at det er Seagate U6 du mener. Hvis du sjekker Seagate sine spesifikasjoner så har U6 høyere idle lyd enn barracuda. Sjekk tråden min om det her.

 

 

Anngående topic: Det er viktig å skille mellom idle lyd og søke lyden (når den jobber, dvs beveger skrivehodene).

 

Søke lyden kan dempes ved f.eks. novibes eller vha software. Setter man ned søkehastigheten vha software går selvfølgelig ytelsen ned litt, men det vil ha liten effekt på f.eks overføring av store filer (så lenge ikke disse er veldig fragmentert).

 

Hvis støynivået ellers i maskinen er lavt høres Idle lyden godt (høyfrekvent irriterende lyd), men lyden kan dempes med f.eks. silentdrive. Et tips her kan være å sette silentdriven mellom to cdrom-er for ekstra demping.

 

For å teste hvor mye idle lyden utgjør kan man prøve å slå på "Turn of hard disks:" "After 3 mins" i Power Options og så vente. Hvis man har gjort det riktig skal det være litt responstid når operativsystemet igjen prøver å bruke hd-en.

 

Demper du idle og seek lyden og i tillegg har en stille hd som f.eks. Seagate Barracuda er det ikke mange vifter som ikke overdøver hd-en.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-09-27 21:39, skrev JenkaRiPS:


Hvis Barracuda'n bråker 57dB, bråker nok vifta på skjermkortet mitt rundt en 90dB (Den som bråker mest av alt jeg har) :razz: Seriøst, 57dB er MYE, dette kan UMULIG stemme!


 

Må si meg enig i at tallene høres for høye ut. Vet ikke hvordan Tom's hardware guide foretok testen, men de pleier å ha gode tester, så hvis man ser bort fra størrelsen på tallene så regner jeg med at rangeringen stemmer (Samsung mer stillegående enn Barracuda IV)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...