Gå til innhold

Er Opteron bare en nedklokket FX


eldavid

Anbefalte innlegg

Eller får å snu spørsmålet, er FX-serien bare en overklokket Opteron CPU!? har lest flere plasser at det kun er multiplutikumen (rett?) som er andreledes, mens ellers er alt likt mellom disse CPU-ene. Noen som vet noe? evt. har en link?

 

Fant en link selv som faktisk kaller Opteron for FX51 og som greier seg overaskende bra mot 3200+ og P4/EE 3,2 serien!

 

http://www.digit-life.com/articles2/roundu...4-32ghz-ee.html

 

David

Endret av eldavid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FX-serien ligger idag nærmere vanlig Athlon64 enn Opteron. De første FX-prosessorene som kom, var riktignok socket 940. Med andre ord var de i realiteten 1-veis Opteron med ulåst multiplikator. Deretter gikk FX over til socket 939, og nå har jaggu Opteron 100-serien gjort det samme... Socket 939 Opteron er mitt førstevalg i skrivende stund, fordi man faktisk får dobbel L2 uten pristillegg...

Lenke til kommentar

Selvfølgelig var det socket 939 jeg mente, linken var bare som et eksempel på at Opteron er konkuransedyktig mot Athlon serien... Har faktisk lest at folk har kunnet overklokke en optereon til utrolige 300fps med vanlig luftkjøling!

 

Uansett, ville dere ha gått for en Optereon eller en 3200+ (prisen er ca den samme 1250/1050)

Lenke til kommentar
Har faktisk lest at folk har kunnet overklokke en optereon til utrolige 300fps med vanlig luftkjøling!

5101744[/snapback]

 

HTT mener du, ikke fps! Har sett mange slike jeg også, spesielt etter s-939 Opteron kom. Dette er prosessorer som "garantert" kan klokkes relativt høyt siden Opteron bare lages av de beste kjernene.

 

se i denne uoffisielle s-939 Opteron OC-tråden på xtremesystems.org

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
FX-serien ligger idag nærmere vanlig Athlon64 enn Opteron. De første FX-prosessorene som kom, var riktignok socket 940. Med andre ord var de i realiteten 1-veis Opteron med ulåst multiplikator. Deretter gikk FX over til socket 939, og nå har jaggu Opteron 100-serien gjort det samme... Socket 939 Opteron er mitt førstevalg i skrivende stund, fordi man faktisk får dobbel L2 uten pristillegg...

5101729[/snapback]

 

 

Opteron 165 - 2950kr

Athlon X2 3800+ - 2950kr

 

du får 1MB mer cache på opteron cpu'en, men samtidig går den på 200mhz mindre... har du andre eksempler på en høyere klokket opteron så tar jeg gjerne imot :D

 

btw, må 1xx opteron ha EEC/REG minne??

Lenke til kommentar
FX-serien ligger idag nærmere vanlig Athlon64 enn Opteron. De første FX-prosessorene som kom, var riktignok socket 940. Med andre ord var de i realiteten 1-veis Opteron med ulåst multiplikator. Deretter gikk FX over til socket 939, og nå har jaggu Opteron 100-serien gjort det samme... Socket 939 Opteron er mitt førstevalg i skrivende stund, fordi man faktisk får dobbel L2 uten pristillegg...

5101729[/snapback]

btw, må 1xx opteron ha EEC/REG minne??

5102128[/snapback]

 

niks, her er det vanlig DDR-SDRAM som gjelder :)

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Har faktisk lest at folk har kunnet overklokke en optereon til utrolige 300fps med vanlig luftkjøling!

5101744[/snapback]

 

HTT mener du, ikke fps! Har sett mange slike jeg også, spesielt etter s-939 Opteron kom. Dette er prosessorer som "garantert" kan klokkes relativt høyt siden Opteron bare lages av de beste kjernene.

 

se i denne uoffisielle s-939 Opteron OC-tråden på xtremesystems.org

5102099[/snapback]

 

HTT er det selvfølgelig:) men skal se på den link du gav meg, vurderer faktisk sterkt å heller kjøpe en Opteron enn en Athleton...

Lenke til kommentar
Hva mener dere, en Opteron til 1100 (FX~47?, klokkbar opp til FX 55 med stock kjøler) eller en AMD Athlon 64 3200+ (Venice) som er klokkbar til ca 35/3700+ med stock??

5104321[/snapback]

jeg mener en opteron. . .

hvis du får den til å yte som FX-55(eller kanskje litt til ;) ) tror jeg du kommer til å grisebanke 35/3700. . .

Lenke til kommentar
Hva mener dere, en Opteron til 1100 (FX~47?, klokkbar opp til FX 55 med stock kjøler) eller en AMD Athlon 64 3200+ (Venice) som er klokkbar til ca 35/3700+ med stock??

5104321[/snapback]

jeg mener en opteron. . .

hvis du får den til å yte som FX-55(eller kanskje litt til ;) ) tror jeg du kommer til å grisebanke 35/3700. . .

5110227[/snapback]

 

 

 

 

så vidt jeg har sett gjør opteron 165 2,8 ghz på begge cpu. den kommer til og spinne over 3700 :p

 

den jeg så gjorde dual superPI 32M på 19 minutt

Lenke til kommentar
Hva mener dere, en Opteron til 1100 (FX~47?, klokkbar opp til FX 55 med stock kjøler) eller en AMD Athlon 64 3200+ (Venice) som er klokkbar til ca 35/3700+ med stock??

5104321[/snapback]

jeg mener en opteron. . .

hvis du får den til å yte som FX-55(eller kanskje litt til ;) ) tror jeg du kommer til å grisebanke 35/3700. . .

5110227[/snapback]

 

 

 

 

så vidt jeg har sett gjør opteron 165 2,8 ghz på begge cpu. den kommer til og spinne over 3700 :p

 

den jeg så gjorde dual superPI 32M på 19 minutt

5110345[/snapback]

 

Da er det avgjort, min neste CPU vil helt klart være en Opteron socket 939 som jeg overklokker det den er god får:)

Lenke til kommentar

Hei eldavid.

Jeg har lest mange tester ol om Opteron serien. Jeg skal bestille meg ny cpu, jeg så først på "athlon Dual Coren" men så kom jeg over "Opteron" og den serien er helt ekstrem til overklokking :D Så en Opteron 170, trur jeg, som ble klokka bedre en den beste i fx-serien. :dribble: Men kan ikke akkurat svare deg på om det er en nedklokket FX desverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...