Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCn lagger ved bruk av "tunge" programmer


Anbefalte innlegg

Jeg har en bærbar Dell inspiron 5150 med oppgradert ram (512). Når jeg kjører programmer som er litt tyngre enn notisblokk begynner pcn å lagge, og problemet blir værre jo tyngre programmene er. F.eks web tv, videokonferanse på msn, counterstrike, scype, word.

 

Jeg har sett på windows oppgavebehandling og der viser den at prosessen; "Ledig systemprosess" brukt av "SYSTEM" bruker all ledig prosessorkraft som ikke brukes av andre programmer.

 

 

Jeg har kjørt AVG free edition og den fant ikke noe, samt lavasofts ad-aware som alltid fjerner noe. Men dette hjelper ikke.

 

Jeg skulle gjerne ha gitt mer info om hardware i maskinen men vet ikke hvor jeg ser dette. Jeg er forberedt på å formatere maskinen men håper å løse dette uten å gå til så drastiske skritt.

 

Mvh. Knug

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva mener du med å "lagge"? Pc-en vil jo alltid arbeide litt når du ber den utføre oppgaver. Klart pc-en vil bli tregere hvis du har i gang SKype, MSN og mange andre ting.

5093560[/snapback]

 

 

Med "lagg" mener jeg slik som Counterstrike lagger hvis du har for treg linje, men linjami er meget god. Maskinen jobber så tregt at stemmegjengivelsen i scype er så dårlig at man ikke kan forstå hva som blir sagt begge veier, video konferanse på msn oppfører seg likedan, og counterstrike lagger så ille at det er umulig å spille (ping 30-40). Og jeg har kun ett av programmene i gang, aldri samtidig.

Jeg bruker windows XP med alle service packs, og logger av andre brukere så jeg vet at det kun er det programmet jeg bruker som er igang.

 

Er det på tide med en format? siste format var i april i år.

 

Mvh knug

Lenke til kommentar
Jeg har sett på windows oppgavebehandling og der viser den at prosessen; "Ledig systemprosess" brukt av "SYSTEM" bruker all ledig prosessorkraft som ikke brukes av andre programmer.

5093256[/snapback]

 

 

Dette er helt normalt, dette viser bare hvor mange prosent av prosessorkraften som er tilgjengelig... Det som ikke er i bruk=ledig systemprosess

 

Så ledig systemprosess er vel egentlig ikke noen prosess som de andre som vises der... Ser du på ikonet til oppgavebehandling nede i høyre hjørne ved klokken, så vil du se hvor mange % av cpu som er i bruk... :)

Lenke til kommentar

#¤%&/(&%datamaskin #¤%#¤&&microsoft <------Sensurert

 

Format c:

 

takk for innspill, nu har jeg kjøpt ekstern harddisk og laster over filer, om noen dager er jeg igang igjen.

 

Hvis noen har en ide om hvordan man kan unngå å bruke mange lange timer på å få dataen igang igjen etter en formatering så setter jeg pris på det. Mange lange installasjonsprosesser, deretter enda fler og lengere downloads og oppgraderinger. Jeg blir sliten bare jeg tenker på det.....

 

Hardware er det beste data forumet. Takk til dere som drifter dette stedet.

 

Mvh. Knug

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har formatert harddiskene og lagt inn windows på nytt, så har jeg lagt inn warcraft. Når jeg så starter å spille går det greit i ca 5 min men så begynner det å lagge (programmet henger seg i flere sekunder flere ganger i minuttet). Counterstrike går fint så lenge det er få spillere (maks 6 stk). jeg har sett på oppgavebehandling og det er hl.exe som bruker all kapasiteten til prosessoren men bare når hjeg spiller alt+tab ut i windows gjør at maskinen går som normalt, samme skjer ved bruk a warcraft 3 og video i winamp videosamtale i msn og andre "tunge " programmer

 

2.1gh intel pentium 4

512 mb ram

nvidia geforce 4200

30 GB harddisk brukt 5 GB

hva er problemet?

Endret av knug
Lenke til kommentar

Hei :)

Det finnes en del tweaks som kanskje kan forbedre ytelsen.

En del av de er å stoppe noen av service'ene som blir kjørt av windows.

Det er en del bra sider der ute med informasjon om hvilke du kan stoppe uten at det har noen betydning for systemet.

 

Ellers kan jeg anbefale følgende :

1. Defragementer harddiskene. (Bruk gjerne Diskkeeper, fantastisk program).

2. Sett en "fast" swapfil. Dvs at du setter max/min størrelse lik. Mener anbefalingene er ca 1.5xRAM, dvs 768MB.

3. Sjekk hva som blir startet i oppstarten av maskinen. Meget mulig kan mye fjernes.

4. Installer en software firewall, selv liker jeg Kerio Personal Firewall, gratis og fin. (Sjekk HVA som vil på nettet, kan være virus/spyware som bruker nett som gjør at ting går tregt).

5. Unngå å bruke p2p software når du spiller eller bruker nettet. Dette da Windows XP SP2 har en "limit" på "half-open TCP ports"(grense på 10). Noe som fører til mye timeouts osv.

 

Sånn i utgangspunktet skal dette hjelpe en god del.

Du kan også sjekke av Hardware aksellerasjon av grafikk og lyd er skrudd på maks.

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Du kan også sjekke av Hardware aksellerasjon av grafikk og lyd er skrudd på maks.

 

Mvh,

Beej80

5240029[/snapback]

 

 

hva er dette og hvordan gjøres det?

5242177[/snapback]

Høyreklikk på skrivebordet, trykk egenskaper/properties, så på settings (der du kan velge oppløsning, hertz osv.), så trykker du på avansert, deretter trykker du på troubleshoot. Legger ved et bilde, slik at det blir lettere å forstå.

 

Du har GeForce, men regner med at det er noe av det samme. Kan noen med Geforce komme og bekrefte det?

Endret av Hylo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...