Gå til innhold

Mission impossible: oppgrader gammel PCn min!


Anbefalte innlegg

Oppdraget er som følger:

 

En PC er blitt foreldet og ute av stand til å ta seg av morgendagens krav om videoredigering. Dens eier kan lite om dens komponenter, men satte den sammen av deler kjøpt på komplett.no (etter veiledning) for nærmere 4 år siden. Det er dramatikk i gjære når den nå skal få nytt innhold i sitt midi tower... er det noe som kan brukes videre? Kan kostnadene holdes på et minimum? Det gjenstår å se hva panelet i hardware kan finne ut.

 

Maskinen har nå:

Asus ATA 133 (ready a7a 133/ pa-uay sto det på pakken..?)

AMD Duron Prosessor 807mHz

Nvida geforce 2MX 100/200

256Mb RAM

Hardisker av nyere dato

 

Sannsynligvis vil den nyte godt av en stillegående vifte og DVD brenner også.

Er det mulig å oppgradere den tilfredsstillende og beholde dette moderkortet? Ønsker å bruke mellom 3-4000kr om det er mulig, men i første omgang lurer jeg på om det går an å oppgradere i det hele...

 

You are given license to kill...

Endret av Renatei
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her har jeg satt sammen en fin oppgraderingspakke for deg:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=20742.

 

Hvis du bestiller cpu/dvd/hovedkort fra sgh og ram/vifte fra pcutstyr kommer det totalt på mindre enn 4000,-. Hovedkortet har innbyggget skjermkort som skal holde fint for videoredigering.

 

Siden skjermkortet er innebygget og gjerrig på strøm satser jeg på at din gamle strømforsyning holder.

Lenke til kommentar
http://www.psdata.no/ps.asp?it=112855

 

Bytt ut det du ikke trenger mot en 512MB minnebrikke til så det så...

5090598[/snapback]

 

Er ikke forslaget mitt litt bedre med tanke på bruken? Jeg hadde tross alt med en Pentium 3Ghz og 2Gig ram :p

 

Hvis han kjøper DENNE fra pcutstyr i tillegg mener nå jeg at han har en bankers ;)

 

Edit: Med PSU vil det komme på 4113,- + frakt fra to nettbutikker. (ca 200kr?)

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
http://www.psdata.no/ps.asp?it=112855

 

Bytt ut det du ikke trenger mot en 512MB minnebrikke til så det så...

5090598[/snapback]

 

Er ikke forslaget mitt litt bedre med tanke på bruken? Jeg hadde tross alt med en Pentium 3Ghz og 2Gig ram :p

 

Hvis han kjøper DENNE fra pcutstyr i tillegg mener nå jeg at han har en bankers ;)

5090627[/snapback]

 

Jepp ! du hadde jo 2GB minne... ;)

 

Men helst alt fra en webshop, sparer fort en del på portoen.

Lenke til kommentar

Hehe. Nå er du kravstor jarmo ;) Pcutstyr har nemlig ikke spesielt gode tilbud på hovedkort. De har ihverfall ingen med integrerte skjermkort og pci-e til en billig penge såvidt jeg kan se. Da blir det dårligere oppgraderingsmuligheter.

 

Men ok. Hvis han bruker sitt gamle skjermkort og kjøper et hovedkort med AGP fra pcutstyr skal vi se....

 

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=145239

 

Tot:4430,- + frakt fra pcutstyr.

 

Edit: Men jeg mener nå at han får mere for pengene ved å kjøpe psu/vifte/ram fra pcutstyr og cpu/dvd/hovedkort fra sgh.

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar
Hehe. Nå er du kravstor jarmo ;) Pcutstyr har nemlig ikke spesielt gode tilbud på hovedkort. De har ihverfall ingen med integrerte skjermkort og pci-e til en billig penge såvidt jeg kan se. Da blir det dårligere oppgraderingsmuligheter.

 

Men ok. Hvis han bruker sitt gamle skjermkort og kjøper et hovedkort med AGP fra pcutstyr skal vi se....

 

http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=145239

 

Tot:4430,- + frakt fra pcutstyr.

 

Edit: Men jeg mener nå at han får mere for pengene ved å kjøpe psu/vifte/ram fra pcutstyr og cpu/dvd/hovedkort fra sgh.

5090697[/snapback]

 

Bare lurer på om det gamle skjermkortet hans er et 3,3v kort ?

I så fall må han nok ha et nytt kort eller integrert i HK..

Lenke til kommentar

Siden skjermkortet er innebygget og gjerrig på strøm satser jeg på at din gamle strømforsyning holder.

5090511[/snapback]

 

Takk for god og billig løsning! Hvis dette innebygde skjermkortet holder til video, så holder det vel også til enkle spill? Jeg har ikke prøvd meg på WoW enda, og vet ikke om jeg blir å gjøre det, men det er greit å vite hva slags begrensinger maskinen har. Jeg må altså sannsynligvis satse på en ny strømforsyning? dvs nytt midi tower?

Lenke til kommentar

Trenger ikke nytt tower nei. Bare å ta ut strømforsyningen og sette inn ny. Men det er jo ikke sikkert at du trenger ny strømforsyning? Hvilken har du i dag? Har du 250W eller større er det nok :)

 

Regner med at det innbyggde grafikkortet kommer til å klare WOW fint. Her er hva driverheaven sier LOTR BFME og dette kortet:

We launched LOTR and set the system to use 800x600 resolution with medium details as these are what we would expect entry level graphics cards to run acceptably. In the case of the Radeon Xpress there were no issues running at this setting, the display quality was first class and we were able to get an average of 30fps. The minimum FPS experienced was 20fps when there was a lot of action and explosions on screen however the game was completely playable at all times.

http://www.driverheaven.net/reviews/P5RD1/lotr.htm

 

WOW og BFME er vel ganske like krevende?

Lenke til kommentar
Takk for god og billig løsning! Hvis dette innebygde skjermkortet holder til video, så holder det vel også til enkle spill? Jeg har ikke prøvd meg på WoW enda, og vet ikke om jeg blir å gjøre det, men det er greit å vite hva slags begrensinger maskinen har. Jeg må altså sannsynligvis satse på en ny strømforsyning? dvs nytt midi tower?

5093531[/snapback]

Om du går for Sjeferns handlevogn vil maskinen være spesielt god til video og lyd. Ingen spill som kommer ut etter i dag vil ha moderate krav, men en ny PSU koster fra 500 ++ og hovedkort har det sporet grafikkort vil benytte de neste årene. Den kan da når som helst oppgraderes til en spill-maskin, fra ca 2000,- og oppover...

Lenke til kommentar
Ja hvis du vil kjøpe bra skjermkort senere er det fullt mulig. Men da bør du ikke kjøpe den strømforsyningen jeg linket til. Ba bør du kjøpe minst en 350w

5098212[/snapback]

 

Ok, men da kan jeg jo kjøpe strømforsyninga når jeg eventuelt kjøper skjermkortet, så da ordner det seg. Skal sjekke strømforsyninga senere (har ikke maskinen tilgjengelig her akkurat nå)

Lenke til kommentar
Her har jeg satt sammen en fin oppgraderingspakke for deg:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=20742.

 

Hvis du bestiller cpu/dvd/hovedkort fra sgh og ram/vifte fra pcutstyr kommer det totalt på mindre enn 4000,-. Hovedkortet har innbyggget skjermkort som skal holde fint for videoredigering.

 

Siden skjermkortet er innebygget og gjerrig på strøm satser jeg på at din gamle strømforsyning holder.

5090511[/snapback]

 

 

Med den CPUen må du ha ny PSU siden maskinen du har garantert ikke har P4 strømkontakt og ikke klarer å levere nok strøm. P4 er muchoglados i strøm. siden du skal ha bedre skjermkort senere.

Lenke til kommentar
Nok strøm til cpu er sannsynligvis ikke noe problem. Men det er sant det du sier om P4 strømkontakt. Det tenkte jeg ikke på :blush:

5103234[/snapback]

 

:hmm: Så konklusjonen blir at jeg må ha ny strømforsyning i tillegg? Kan du foreslå en for meg, jeg ser ikke linken du sier du har lagt hit..? Jeg tror jeg foretrekker din løsning, det er tross alt greit å bruke av det man har fra før.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...