Gå til innhold

Vannpumper av ymse slag.


Anbefalte innlegg

Jeg har lenge gått rundt og hatt lyst til å anskaffe meg en annen form for pumpe. Så godt som alle vanlige pumper vi finner til akvarier og andre små formål er en eller anna form for vannjet pumper (sentrifugal pumper). Dvs at pumpene fungerer slik:

 

http://www.animatedsoftware.com/pumpglos/basicimp.htm

 

Jeg har kikket på sinnsykt mange forskjellige typer pumper, og det er virkelig mange måter å lage dem på. For mitt formål, som er å flytte vann, så trenger jeg kanskje ikke noe annet enn en slik pumpe som man vanligvis bruker. Men... Jeg har ikke lyst til det. Slike pumper er nemlig bråkete. Ja det er de. Jeg har nemlig hørt en tannhjulspumpe i aksjon, og da snakker man stille, slik som i dønn stille. Dessuten flytter tannhjulspumper mye vann, og må skytes for å få dem til å slutte å gå =) Litt mer info om tannhjulspumper og skrue pumper her (animasjoner =):

 

http://www.animatedsoftware.com/pumpglos/gearpump.htm

http://www.animatedsoftware.com/pumpglos/screwpum.htm

 

Så hva er egentlig da problemet mitt? Ja, for alle som poster her har jo enten et problem eller en kunngjøring (som oftest reklame for en eller annen bedrift, eller masse meninger om ting). Jeg har et problem... Jeg får nemlig ikke tak i noen tannhjulspumper eller skruepumper som er små nok. De minste jeg ser flytter omlag 340 kubikkmeter med vann i timen. 340 000 liter i timen med andre ord. Greitt nok det, kjølinga blir sikkert bra den, men ei vekt på 140 kilo eller noe sånnt er ikke å foretrekke, og heller ikke mulighet for å spyle hull i kabinett, husvegg og deretter forskjermen på Volvo'n til naboen dersom en slangeklemme løsner (340 000 liter i timen gjennom 10mm slanger gir litt hastighet på vannet, for å si det slik. over 4 millioner kilometer i timen faktisk. Teoretisk seff.(0,005m*0,005m*pi*4000000000m=314000 liter). Hvorfor er det ingen som lager pumper av typen som vises under den ene linken som jeg gav? Jeg trenger en liten sak som jeg kan feste en børsteløs elektromotor på. Noen her som går på mekanisk eller noe slikt som kan mekke en tannhjulspumpe eller aller helst en skrue pumpe for meg?

 

mvh

Ko_deZ

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan egentlig ikke forstå behovet for en tannhjulspumpe? Den eneste fordelen med en slik, er jo at den klarer å produsere et _vesentlig_ høyere trykk enn en sentrifugalpumpe eller skruepumpe. Har du behov for stor løftehøyde kan den nok være aktuell, men har ellers alle odds mot seg. Er ikke på langt nær så slitesterk, har større kraftbehov, og vil sannsynligvis også støye mer enn en sentrifugalpumpe.

Skal du bruke pumpa di til ordinær vannkjøling, så holder det jo lenge med en vanlig sentrifugalpumpe!

Lenke til kommentar

Nå ville han jo gjøre noe annet enn det vanlige. Pluss at han klagde på støyen...

 

Det han kan se etter er en kompressor til en harley. De er smånok, og for all del. Kraftige nok, og veier vel i overkant av 10-15 kilo.

 

Om ko_dez vurderer å skaffe seg en slik kompressor, kan han eller andre. Ta kontakt med CBP i Skien.

(Custom Bikes and Parts)

http://www.cbp.no

tlf: 35 53 00 17 (iallefall før de byttet lokaler)

 

Prinsippet i en kompressor er akkurat samme som i en screw pump. :grin:

Lenke til kommentar

Hele vitsen med en tannhjulspumpe er å få hele greia stille. Problemet med en sentrifugalpumpe er den grusomt irriterende rislinga i vannet som kommer av den store hastigheten på bladene i sentrifugalpumpa. Samme prinsipp som med luft, høy hastighet gir støy. I ei skruepumpe vil ikke vannet oppnå noe større hastighet enn den vannet beveger seg med i slangene. Dessuten er det jo mulig å justere hastigheten etter temperaturen på vannet for eksempel. Har fiks ferdige løsnigner på dette, men jeg trenger en pumpe som jeg kan justere hastigheten på.

 

Skrue, jeg spurte ikke om jeg like godt kunne bruke en sentrifugalpumpe. Jeg vet nøyaktig hva den gjør og hvordan. Jeg sa at jeg _vil_ ha en tannhjulspumpe/skruepumpe, og lurte på hvor jeg får tak i en. Hadde jeg lurt på om jeg trengte en så hadde jeg surfet på nettet og funnet info jeg trenger der.

 

Crinos: Takk for forståelse. Kompressor har aldri før blitt vurdert på Harleyen min, men det kan hende nå =) Det eneste jeg vet er at de er noe inni gamperæva dyre... er de ikke? Trodde kompressorer flest brukte en slags stempelpumpe jeg... uansett, takk for tips.

 

Det jeg vet er at jeg sikkert kan finne en slik en inni varmepumpa til gamlingen, men jeg tror neppe at han ville bli fornøyd. Skulle helst hatt en på rundt en kilo ellerno slikt, en liten rakkar.

 

Vel, om noen har noen ideer så syng ut!

Lenke til kommentar

Hm, jeg tror du er på ville veier. Du må ha en usedvanlig god hørsel, ettersom du kan høre rislinga fra vannet i en sentrifugalpumpe?

Om du kan høre noensomhelst vannstøy fra en slik pumpe, tyder det på at pumpa kaviterer. Under normale omstendigheter er det ikke mulig å høre en lyd i fra hverken vann eller impeller.

Så jeg tror oppriktig talt at du har vært "uheldig" og har opplevet en pumpe som ikke går under optimale / riktige forhold?

 

Beklager samtidig forslaget mitt i mitt tidligere innlegg, jeg oppfattet ikke at du var såpass fiksért på alternative løsninger!

Men det er vel fortsatt vannkjøling av CPU / GPU etc, vi snakker om?

 

De aller fleste pumper lar seg forøvrig turtallsregulere (for det er vel det du snakker om?), men for vekselstrømspumper fordres det i tilfelle en (dyr!) frekvensomformer! Tror nok at behovet for regulering av vannmengde kan løses på en adskillig enklere måte.

Men bevares, finner du en driftssikker 12v DC-pumpe, så er jo denne lettere å regulere. Men så var det driftssikkerheten da.....

Lenke til kommentar

Enig med skrue... tannhjulspumpe er ikke så lett tilgjengelig/vanlig for ditt bruk, dyre er de og. Finnes dog i mange motorer, oljepumpen..

 

Jeg vil påstå at ditt bruk av en slik pumpe er waste med tid.. Står det en standard eheimpumpe inni et kabinett som ikke har små luftbobler i systemet, så gjør den ikke mye av seg. De bruker veldig lite strøm også, noe du bør ta i betrakning($$$). Skal love deg at en eheim pumpe ikke får kavitasjon, er nok heller en lav brumming av feltviklingene og friksjon fra aksling. Den børsteløse motoren+pumpe du vil ha på kommer nok til å trekke mer strøm, bråke mer og ta mer plass en en f.eks vanlig eheim pumpe.

 

Men ofcourse.. ditt valg. Du ba om synspunkt og her er de ;)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 22:40, Ko_deZ skrev:

-- cut --

Crinos: Takk for forståelse. Kompressor har aldri før blitt vurdert på Harleyen min, men det kan hende nå =) Det eneste jeg vet er at de er noe inni gamperæva dyre... er de ikke? Trodde kompressorer flest brukte en slags stempelpumpe jeg... uansett, takk for tips.


 

De fleste kompressorene jeg har vert borti bruker 2 eller 4 skruer som trekker inn luft i fra et air scoop på toppen og ned videre i systemet. (forgasser eller insprøytninga).

Men ser man på en del nyere kompressorer, så trekker dem inn luft i fra front og bruker skruer, disse kalles populært for "blowers" :smile:

 

Kompressor på Harley'n bør du virkelig teste om du har litt for mange 1000-lapper å kaste vekk :wink:

Jeg testet så vidt en kompressor matet HD. standard motor, men forbedret litt for å klarer presset i fra kompressoren.. Utrolig mye mer behagelig å kjøre, enn min tidligere "blod trimmet" Earley Shovel :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har også lagd styring for 220V utstyr, så det er ikke noe problem med å kjøre 220V pumpe. Det er bare så mye billiger for meg å lage et kretskort for 12V styring, for da slipper jeg å måtte bruke optokoblere og alt det der rotet for å unngå å få 220V inn i styringssystemet mitt. Vet av erfaring at 220V ikke er å anbefale i kretser som det hender at man tar på med bare fingre.. =)

 

Når det kommer til effektivitet så har jeg i alle fall lest en plass at børsteløse motorer er både mer driftssikre og mer effektive (mindre tap av energi) enn sine venner med børster. Dessuten er de mer stillegående.

 

Når det kommer til bråk fra pumpene, så må jeg jo inrømme at det er ikke altfor mye lyd som kommer derfra, og det meste er 50Hz. Dersom man tar bort den 50Hz støyen, så får man et veldig stillegående system, men det vil fremdeles bli en liten risling av vann inne i pumpa. Jeg har hørt denne lyden fra alle sentrifugal pumpene jeg har sjekket, inkludert en eheim pumpe.

 

Nå kan jo alle komme og si at det kommer så mye støy fra harddisken at jeg ikke vil merke noen forskjell, og at det uansett vil bråke litt gjennom veggen fra ungene som leker på utsiden av leiligheten, men det er ikke der som er poenget. Jeg vet foreløpig ikke om en eneste person som har et helt stillegående vannkjølingssystem, (untatt karen på zerofanzone.co.uk seff) og jeg akter å lage et, uten å ha vanntank og pumpe gravd ned i kjelleren.

 

Jeg trenger fremdeles tips om hvor jeg kan få tak i en liten skruepumpe. Eneste tipset til nå er kompressor for HD. Noen andre forlag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...