Gå til innhold

Skru på PC'en når TV skrues på?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Her trenger jeg hjelp...

 

Prøver å gjøre TV'en/HTPC'en min så enkel som mulig å operere.

 

Det jeg ønsker er at når TV'en min skrues på så sendes ett signal til PC'en slik at denne skrues på (fra suspend mode).

 

Ser for meg en løsning der jeg kobler ett rele bak på TV'en som igjen sørger for at det sendes ett signal til PC'en som skrur denne på.

 

Noen som har forslag til løsning?

 

Tom

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg ikke husker veldig galt, så er det muligens en pinne eller to på SCART-pluggen du kan koble deg til.

5085229[/snapback]

 

Ok, husker du hvilke? Er det isåfall en konstant spenning på pinnene eller er det en variabel puls?

 

Og hvordan får jeg skal få skrudd på PC'en ved hjelp av dette signalet.

 

En eller annen type switch som gir en puls inn i "power" kontakten på hovedkortet, evt til en USB port (wak on Usb)?

 

Tom

Lenke til kommentar

hmmm.... etter det jeg har sett rundt på nettet så kan det hende du kan bruke pinne 8.

 

Mener på at den blir aktivert med 6 eller 12 volt når man skrur på tven, eller så er det video/dvd/ol som sender ut signal på denne pinnen får å bestemme om det er 4:3 eller 16:9 format. Litt usikker på denne. Du kan no måle og prøve :thumbup:

 

Ett annet alternativ er denne master/slave kontakten. Hvis ikke tven trekker for mye strøm på "tomgang"(avslått) at den aktiverer kontakten

Lenke til kommentar
hmmm.... etter det jeg har sett rundt  på nettet så kan det hende du kan bruke pinne 8.

 

Mener på at den blir aktivert med 6 eller 12 volt når man skrur på tven, eller så er det video/dvd/ol som sender ut signal på denne pinnen får å bestemme om det er 4:3 eller 16:9 format. Litt usikker på denne. Du kan no måle og prøve  :thumbup:

 

Ok, får prøve

 

Ett annet alternativ er denne master/slave kontakten. Hvis ikke tven trekker for mye strøm på "tomgang"(avslått)  at den aktiverer kontakten

5086423[/snapback]

 

Denne vil ikke funke da TV/PC er i 2 forskjellige rom...

 

 

Hva med oppfyring av PC, forslag?

Lenke til kommentar

tja... starte den ja... hmmm... du kan no bruke bios funksjonene med oppstart ved trykk på museknapp eller keyboard, mekke i stykker ei mus og få koblet til den.... eller ett keyboard.

 

ellers så kan du lage ei vippe slik at POW-ON blir aktivert i ett sekund, men dette er litt mer arbeid å få til.

Lenke til kommentar

Eller Wake-On-Ring.

 

Uansett må du trekke en ledning fra TV til PC, og fikle litt inni der.

 

Først må du finne ut hvordan TVen gir beskjed om at den er på, og ikke i standby eller av. Hvis du finner et signal som er stabilt 5V, så kan du koble deg mellom de og jord (GND).Trekk ledning til PC. I PCen kobler du inn en optokobler som kortslutter WOL / WOR / POW-ON (stryk det som ikke passer). Sjekk med hovedkortmanualøen hva som trengs. Det er forskjellig praksis, da dette ikke er standardisert.

 

Burde virke?

post-12102-1130834676_thumb.jpg

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar
Eller Wake-On-Ring.

 

Uansett må du trekke en ledning fra TV til PC, og fikle litt inni der.

 

Først må du finne ut hvordan TVen gir beskjed om at den er på, og ikke i standby eller av. Hvis du finner et signal som er stabilt 5V, så kan du koble deg mellom de og jord (GND).Trekk ledning til PC. I PCen kobler du inn en optokobler som kortslutter WOL / WOR / POW-ON (stryk det som ikke passer). Sjekk med hovedkortmanualøen hva som trengs. Det er forskjellig praksis, da dette ikke er standardisert.

 

Burde virke?

 

Ser bra ut, tror det nærmer seg :) Men løsningen kortslutter isåfall WOL permanent, og det er vel kanskje ikke helt bra? Eller finnes det en løsning der kortslutningen virker ca 1 sekund?

Lenke til kommentar

der er no ett tju triks du kan bruke, koble pinne 14 til jord på ATX kontakten via optokobleren på den kretsen over. Da vil pcen starte når du skrur på tven. Så kan du enten la ledningen fremdeles gå ned på HK, da vil pcen stå på selv om du skrur av tven, eller så kan du klippe av ledningen ned på HK, da vil maskinen stoppe med en gang du skrur av tven, ikke helt heldig den koblingen men..... :)

Endret av Behydro
Lenke til kommentar
hmmm.... etter det jeg har sett rundt  på nettet så kan det hende du kan bruke pinne 8.

 

Mener på at den blir aktivert med 6 eller 12 volt når man skrur på tven, eller så er det video/dvd/ol som sender ut signal på denne pinnen får å bestemme om det er 4:3 eller 16:9 format. Litt usikker på denne. Du kan no måle og prøve  :thumbup:

 

5086423[/snapback]

 

 

Det er en pinne som blir lagt til konstant 12v, men dette signalet sendes fra vhs eller dvd til tv for å få den til å skru seg på.

5091636[/snapback]

 

er vel denne pinnen som det er snakk om. Var da som jeg fryket, at det var signal til tven.

hmmmm.... jeg husker at jeg hadde en sak på den gammle analoge parabolen, det var en SCART kontakt som var spenningsforsyning til en frekvens sak, men lurer på om den kun fungere på gammle analoge tunere. Lete og se om jeg finner

Lenke til kommentar
der er no ett tju triks du kan bruke, koble pinne 14 til jord på ATX kontakten via optokobleren på den kretsen over. Da vil pcen starte når du skrur på tven. Så kan du enten la ledningen fremdeles gå ned på HK, da vil pcen stå på selv om du skrur av tven, eller så kan du klippe av ledningen ned på HK, da vil maskinen stoppe med en gang du skrur av tven, ikke helt heldig den koblingen men..... :)

5091573[/snapback]

 

 

Denne skjønte jeg ikke helt.... Har du en skisse?

 

Tom

Lenke til kommentar
der er no ett tju triks du kan bruke, koble pinne 14 til jord på ATX kontakten via optokobleren på den kretsen over. Da vil pcen starte når du skrur på tven. Så kan du enten la ledningen fremdeles gå ned på HK, da vil pcen stå på selv om du skrur av tven, eller så kan du klippe av ledningen ned på HK, da vil maskinen stoppe med en gang du skrur av tven, ikke helt heldig den koblingen men..... :)

5091573[/snapback]

 

Tror ikke fungerer når han har PCen i suspend...

 

Ser bra ut, tror det nærmer seg smile.gif Men løsningen kortslutter isåfall WOL permanent, og det er vel kanskje ikke helt bra? Eller finnes det en løsning der kortslutningen virker ca 1 sekund?

 

Det må du nesten sjekke ut selv! Sjekk manualen, og prøv! Si fra hvordan det går!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

her gjort ett tappert forsøk på å tegne ned det jeg mener.

 

 

Hvis du klipper av ledningen ned mot HK, vil pcen bli direktestyrt av tven, dette kan ha mange uheldige konsekvenser, blir nesten som å skru av pcen ved å trekke ut ledningen.....

 

Men hvis ledningen fremdeles blir koblet til HK, vil denne koblingen starte masiknen, men du må skru den av fra windows (eller hva enn du bruker) som vanlig.

 

Du fatte? Meg formulere meget dårlig :no:

post-5626-1130951266_thumb.jpg

Endret av Behydro
Lenke til kommentar

det bildet av scart kontakten er det standa.

jeg har 2 scart på tven min og singnalene varierer lit avhengig av hvordan man stiller den inn.

 

man kan styre en videospiller ( starte et optak f.eks) fra tven via den ene scart kontakten

videospilleren skal da slå seg på av seg selv og slå seg av når tven blir slått av .

dette i føge brugsanvisningen .

 

hva med å bruke en fjernkotroll til å slå på pcen ?

hvis det er mulig å programere en mottaker til fjernkotrollen slik at den både reagerer på tv og pcen .

denne motakrere skal selføgelig være tilkoblet pcen .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...