Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke kobla til internett. Hadeland E. Bredbånd


Anbefalte innlegg

Jeg fikk i går en bredbåndpakke fra Hadeland Energi. Med den fulgte det med; Internett Familie (4 Mbit/s) + fast telefon + TV-basis pakke. Les mer om det her.

Vi fikk den sorte hjemmesentralen.

 

Når jeg i går skulle prøve å sette opp nettverket på to XPpro maskiner gikk det ikke helt som jeg hadde planlagt. Som sagt, så har vi to XPpro maskiner og en Smc Barricade Broadband router. Vi kobla hjemmesentralen til rutern, som vi igjen kobla til begge maskinene via cat.5 nettverkskabel.

 

Det som er litt rart er at jeg får kobla til internett og jeg får ip, men jeg får ikke åpna Opera, msn osv. Dette gjelder begge maskinene.

Men hvis jeg kobler sammen den ene maskinen og hjemmesentralen, da får jeg gått på nett.

 

Veit noen hva problemet kan være? Er det rutern?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med å koble til internett og å få IP, men ikke åpne Opera og lignende? Får du opp www.vg.no i Explorer for eksempel? Eller, får du pinget sider?

 

Start - kjør: "cmd"

skriv "ping www.vg.no" eller en eller annen side, og se om du får kontakt.

 

Bruker Hadeland DHCP eller PPPoE? Har du fått et brukernavn og passord av hadeland, i form av en e-postadresse og et passord? I så fall er det vel PPPoE, og dette må legges inn på SMC-ruteren før du kommer deg på internett.

 

Det er ikke noe problem å få IP av en ruter, men det betyr ikke at man har kontakt utenfor ruteren for det.

Lenke til kommentar
Bruker Hadeland DHCP eller PPPoE? Har du fått et brukernavn og passord av hadeland, i form av en e-postadresse og et passord? I så fall er det vel PPPoE, og dette må legges inn på SMC-ruteren før du kommer deg på internett.

5075373[/snapback]

 

 

DHCP, Det er en fiberlinje fra Lyse som HE videreselger.

Lenke til kommentar
Hva mener du med å koble til internett og å få IP, men ikke åpne Opera og lignende? Får du opp www.vg.no i Explorer for eksempel? Eller, får du pinget sider?

 

Start - kjør: "cmd"

skriv "ping www.vg.no" eller en eller annen side, og se om du får kontakt.

 

Når jeg går på "nettverkstilkoblinger" står det Lokal tilkobling tilkoblet.

Jeg får ikke åpna internettsider i i Explorer heller.

Fikk ikke kontakt med vg.no, heller.

 

Bruker Hadeland DHCP eller PPPoE? Har du fått et brukernavn og passord av hadeland, i form av en e-postadresse og et passord? I så fall er det vel PPPoE, og dette må legges inn på SMC-ruteren før du kommer deg på internett.

 

Det er ikke noe problem å få IP av en ruter, men det betyr ikke at man har kontakt utenfor ruteren for det.

 

 

I følge hjemmesiden deres tror jeg de bruker DHCP (http://www.hebb.no/article.php?categoryID=2556&articleID=268)

Jeg har fått bruker-id, e-postadresse, pin 1 og pin 2. Her står det at det er til innlogging av bredbåndsportalen.

 

Ble litt knotete, men håper dere skjønner hva jeg mener.

Endret av Røvenskiold
Lenke til kommentar
I den brukerveiledninga står det; Dersom du har DNS-server satt opp fra før, må denne sletter.  Hva betyr det? Er det nødvendig?

5075530[/snapback]

 

 

Ja, men får routeren IP? Og hvilken?

Kommer du inn på på den via webleseren?

5075540[/snapback]

 

192.168.2.1 Denne du mener?

Ja, jeg kommer inn på den i webleseren, men det er bare når jeg kobler rutern til Boksen.

Lenke til kommentar
192.168.2.1  Denne du mener?

Ja, jeg kommer inn på den i webleseren, men det er bare når jeg kobler rutern til Boksen.

5075569[/snapback]

 

Du kommer inn på den IP-en og kan se på status og loggen som vil fortelle deg om routeren har motatt IP fra HE?

Lyser det en lampe på routeren når du plugger den til i porten til høyre på HE-veggboksen?

Lenke til kommentar
Du kommer inn på den IP-en og kan se på status og loggen som vil fortelle deg om routeren har motatt IP fra HE?

 

Ja, jeg kommer inn og ser på loggen, men det står ingenting om IP fra HE.

(Se vedlegg)

 

Lyser det en lampe på routeren når du plugger den til i porten til høyre på HE-veggboksen?

 

Ja, det gjør det. Når jeg setter kabelen inn i routeren starter den lampa hvor det står WAN, og lyse.

Endret av Røvenskiold
Lenke til kommentar
Det ser ut på loggen at den er satt opp med PPPoE for bruk mot Online ADSL, du må omkonfigurere den til og motta IP automatisk fra DHCP eller Cabelconnection.

5075803[/snapback]

 

Aha. Hvordan gjør man det?

Jeg har satt den til å motta IP og DNS-serveradresse automatisk.

Endret av Røvenskiold
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...