Gå til innhold

Påbudt med skilt foran på bil?


Audi247

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har hørt mye tull og tøys om hva som er lov og hva som ikke er lov.

Men hva men skilt? Er det påbudt å ha både skilt foran og bak eller er kun bak påbudt?

 

Takker for svar..

 

***Rykter og "jeg har hørt av en kompis" kommentarer kan spares...*****

5073864[/snapback]

En registrert bil skal ha stort kjennemerke foran og bak. En motorsykkel skal ha lite kjennemerke bak.

 

Ved registrering utleverer trafikkstasjonen rekvisisjon på kjennemerke. Denne leverer eieren til et kjennemerkeutleveringssted i nærheten av trafikkstasjonen. Enkelte stasjoner har selv lager av nye kjennemerker. Det kan ta opp til 48 timer før man får kjennemerkene fra produsenten, men biler som skal registreres for første gang, får gjerne skilt med en gang.

 

Et kjøretøy som har kjennemerke av ny type (to bokstaver og fire eller fem sifre), beholder samme bokstav-/sifferkombinasjon i hele sin levetid. Kjøretøy registrert i Norge før 1. april 1971 og andre med modellår 1970 eller eldre, kan bytte til gammelt kjennemerke (en bokstav og 3-6 tall). Etter slik bytte skal kjennemerket følge kjøretøyet til det vrakes. Varebiler kl. 2 har grønne kjennemerker. Biler som tilhører andre lands ambassader i Norge, har blå kjennemerker. Kjøretøy som bare brukes utenfor offentlig vei, kan ha svarte kjennemerker med gule tegn.

 

Inndratte og innleverte kjennemerker oppbevares av trafikkstasjonen i seks måneder, deretter blir de makulert. Hvis kjennemerkene blir tapt, skadd eller stjålet, får man rekvisisjon på nye gjennom en trafikkstasjon etter at tapet er meldt til politiet.

Lenke til kommentar
så jeg puttet det i vinduet og det var godkjent.

Dette er i teorien ikke godkjent som skiltplassering. Mulig de ser gjennom fingrene siden bilen var krasjet, men.

En registrert bil skal ha stort kjennemerke foran og bak.

En bil kan ha lite kjennemerke både foran og bak.

Inndratte og innleverte kjennemerker oppbevares av trafikkstasjonen i seks måneder, deretter blir de makulert.

De blir makulert direkte dersom de er skadet, skitne, eller av andre grunner ikke gjør dem brukelige.

Hvis kjennemerkene blir tapt, skadd eller stjålet, får man rekvisisjon på nye gjennom en trafikkstasjon etter at tapet er meldt til politiet.

Dersom skiltet bare er skadet, trenger man ikke melde det til politiet.

Dette gjøres bare dersom skiltet er tapt eller stjålet. Dersom både skilt fremme og bak er stjålet, kan man be om et helt nytt skiltnummer. Dette pga mange slike stjålne skilter blir satt i bruk og gammel eier kan lide tap pga dette.

 

:)

(jeg liker slike Biltilsyn-tråder :p )

Lenke til kommentar
En bil kan ha lite kjennemerke både foran og bak.

Lite skilt foran skal vel godkjennes av Biltilsynet, og er vel kun aktuelt dersom fabrikanten ikke har avsatt nok plass til et stort.

5075087[/snapback]

Ja, etter 1. mai i år så må man det, ja.

En del stylingfangere f.eks har ikke plass til stort, og da er det mulig å søke om mindre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
QUOTE

"Inndratte og innleverte kjennemerker oppbevares av trafikkstasjonen i seks måneder, deretter blir de makulert."

 

De blir makulert direkte dersom de er skadet, skitne, eller av andre grunner ikke gjør dem brukelige

 

 

De blir også makulert om de ligger der mer enn 6 mnd'er uten å bli hentet!

5384722[/snapback]

Joda, men det ble jo allerede påpekt i innlegget jeg quotet.. :)

Jeg bare la til noe informasjon angående direkte makulering..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
takker for svar... konklusjonen ble vell at det er PÅBUDT med både skilt foran og bak.. takker ;)

5075316[/snapback]

Ødela fronten på bilen på glatta og måtte fjerne støtfangeren. Skiltet ble lagt innenfor vinduet. Traff på snuten dagen etter og ble 2000,- kr fattigere for å ha forbrutt meg på kjøretøyforskriftene. Snakk om å vise forståelse... :nei:

Lenke til kommentar
takker for svar... konklusjonen ble vell at det er PÅBUDT med både skilt foran og bak.. takker ;)

5075316[/snapback]

Ødela fronten på bilen på glatta og måtte fjerne støtfangeren. Skiltet ble lagt innenfor vinduet. Traff på snuten dagen etter og ble 2000,- kr fattigere for å ha forbrutt meg på kjøretøyforskriftene. Snakk om å vise forståelse... :nei:

5465515[/snapback]

 

 

:no::no: ikke bra.. sånnt burde gå under skjønn da :(

Lenke til kommentar
Er det lov og la skiltet ligge oppå fangeren eller inni luftinntaket nederst på bilen, slik at skiltet ligger flatt på fangeren eller inni inntaket nedrest på bilden.

 

mye om og menn her, men satser på at noen skjønte hva jeg prøvde og få frem av mitt innlegg :)

5489654[/snapback]

Her har du lovverket, burde finne svaret der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...