Gå til innhold

Ny PC til ca. 8000,- (Bygging av PC'en)


Anbefalte innlegg

Eg har tenkt å kjøpa ein PC som skal brukast til surfing, spel og litt bilderedigering.

Av spel er det då f.eks. Far Cry, BF2, BF o.l.

Det er ikkje så veldig viktig at du kan ha på dei høgaste innstillingane utan at det hakkar, men det må i alle fall virka, og sjå nokonlunde bra ut.

Vil så klart ha den så stille som mogleg.

Kjem kanskje til å overklokka litt etter ei stund, så eg vil ha moglegheitene der.

Her er eit forslag:

 

MSI K8N Diamond, nForce4 SLI,

kr 1.549,- komplett

1370 på PS data

 

eller

 

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,

Vår pris: kr 1.495,- (1200 demo)

 

 

AMD Athlon 64 3200+

1050,- it24.no

1450,- komplett.no

 

eller

 

AMD Athlon 64 3500+

1.850,- komplett

 

PowerColor Radeon X800 GT 256 MB

1299,- multicom

1495,- komplett

 

Corsair Value Select DDR400 1024 MB (2x512)

890,- komplett

 

Sony DWQ28AB2

395,- komplett

 

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

kr 895,- komplett

875 mpx

 

NorthQ 4775 400W, 140mm, 24-pin/PCIe

431 pcutstyr

645 komplett

 

Cooler Master Cavalier 3

695,- Komplett

 

= ca.8000 komplett

= ca.7000 billigaste butikkar

 

Eg må sei at eg har høyrt litt forkjellig om MSI sitt hovudkort, så eg hellar litt mot ASUS.

Lurer også på om det er verd 400kr å kjøpa 3500+ prosessoren i staden for 3200+.

 

Er også på jakt etter ein brukbar 19" LCD skjerm som passar til bruken min (responstid under 12ms).

 

Takkar for alle svar! :thumbup:

Endret av martinch
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kva med at eg byter til desse komponentane?

AMD Athlon 64 3500+ 2.2GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

kr 1.850,-

 

Tagan Strømforsyning ATX 420W i-Xeye TG420-U02, Dual Fan, Light, 20/24pin

kr 695,-

 

NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

kr 395,-

 

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI

kr 1.495,-

 

Eg er litt usikker på minnet. Vil det vera godt nok til min bruk?

Prisen er jo omtrent halvparten (790,-) av det som mange foreslår.

Vil det lønna seg å prioritera minne framfor andre ting? :hmm:

 

Samla får eg no ein pris på kr 8110,- hos komplett.

 

Takkar for alle svar hittil :thumbup:

Lenke til kommentar

Straumforsyniga vart ikkje godkjent av Tom's Hardware Guide:

http://www.tomshardware.com/howto/20050711...esstest-18.html

Saman med prosessoren går prisen over budsjettet, men eg skal vurdere prosessoren. Det er vel ein prosessor eg kan bruka lengre utan å måtte kjøpa ny...

 

Er dette minnet verd prisen?

Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs

kr 1.245,-

 

Samanlikna med corsair value 2X512 til kr 790,-.

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler at du velger AMD64 3500+ eller 3700+(939). Begge kan overklokkes godt. 3700+ er spesiellt god til overklokking, siden den har dobbelt så mye L2-cache. Du bør velge ei solid strømforsyning på minst 450W. Jeg anbefaler harddisker fra WD.

5073653[/snapback]

 

Dumt av deg å anbefale 3500+ fremfor 3200+. Begge klokker like høyt, men 3200+ er 500kr billigere.

 

Jeg mener at 3700+ gir mer for pengene, spesiellt med tanke på overklokking.

 

Strømforsyningen er kanskje litt svak. Jeg anbefaler noe slikt: Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin 995 kr

5079648[/snapback]

 

Og når ble 420W for lite? Jeg tror nok det er mange som blir forvirret av de PSU'ene med over 500W (f.eks. Hiper). 300W er nok...

 

Jeg vet ikke om du bruker prisguiden Martinch, men der finner du de laveste prisene, og du kan lage handlekurver med de delene du skal ha. Derfor har jeg tilfeldigvis laget et oppsett med deler derfra. Handlevogn.

 

Mange av delene er mer eller mindre valgfrie og bare forslag. Men CPU, skjermkort og spesielt minnet er deler du seriøst burde gå for.

Uheldigvis må det til vel mange webshoper hvis jeg skal diktere oppsettet ditt. Men jeg anbefaler at du tar en titt innom shg.no (cpu, hk, cpukjøler) og PSdata.no (minne og dvd-brenner).

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

Her er to oppsett:

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=20672

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=20591

Her er to forslag, sprenger budsjettet litt på den eine då...

Er det stor forskjel på Gail-minnet og twinx-minnet?

 

Vil mest sansyneleg gå for denne straumforsyninga:

Tagan Strømforsyning ATX 480W Black TG480-U01, Dual Fan, 2XPCI-E, 20/24pin

kr 795,-

 

Er det stor forskjel på X800GT og X850 PRO?

Treng ikkje den beste grafikken, men vil ikkje at spel skal hakke når du har medium/low innstillingar.

 

Vil helst handle på ein stad, helst komplett.

Har det mykje for seg å kjøpe cpu-kjølar utanom den som følger med? Vil mest sansyneleg ikkje overklokke før om ei stund, kan vel vente med å kjøpa cpu-kjølar til då?

Takk for at du tok deg tid til å laga ei handlevogn!

Lenke til kommentar
Jeg anbefaler at du velger AMD64 3500+ eller 3700+(939). Begge kan overklokkes godt. 3700+ er spesiellt god til overklokking, siden den har dobbelt så mye L2-cache. Du bør velge ei solid strømforsyning på minst 450W. Jeg anbefaler harddisker fra WD.

5073653[/snapback]

 

Dumt av deg å anbefale 3500+ fremfor 3200+. Begge klokker like høyt, men 3200+ er 500kr billigere.

 

Jeg mener at 3700+ gir mer for pengene, spesiellt med tanke på overklokking.

 

Strømforsyningen er kanskje litt svak. Jeg anbefaler noe slikt: Hiper Strømforsyning ATX 580W Sort, Type-R, Dual Fan, Silent, 20/24pin 995 kr

5079648[/snapback]

 

Og når ble 420W for lite? Jeg tror nok det er mange som blir forvirret av de PSU'ene med over 500W (f.eks. Hiper). 300W er nok...

5080227[/snapback]

Du har tydeligvis misforstått litt her. Kjernen i 3500+ er bedre enn den i 3200+, og den lager mindre varme. Den gir også bedre ytelse. Om du ikke vet dette, så bør du sette deg litt inn i produksjon av prosessorer: her. Etter produksjon av en wafer, blir hver kjerne testet. De beste kjernen blir brukt i toppmodellene, f.eks. FX-57, og resten blir fordélt nedover listen. Kjernen i en 3200+ er dårligere enn i en 3500+. Og siden 3500+ utvikler mindre varme, kan den overklokkes lenger, samtidig som den gir mer ytelse per MHz. En overklokket 3000+ til 3800+ vil ikke yte likt.

 

300W er absolutt ikke nok. Desverre er det mange som tror det, og derfor ender opp med en pc som er ustabil. Og i ettertid ender de opp med å bytte ut diverse komponenter for å finne problemet. I forumkategorien PC-en fungerer ikke har jeg forsøkt å hjelpe mange i nød. Og jeg har funnet ut at i det cirka 500 tilfellene jeg har vært borti, har cirka 75% av årsakene vært strømforsyningen. Så kom ikke her og si at 300W er nok. For svak strømforsyning fører til ustabil pc. Strømforsyninger fra Q-tec er ikke brukbare.

 

På begge punktene tråkker du i salaten. Men du er ikke den eneste. Desverre er det ganske mange som tror på slike "myter"(ja jeg kaller det myter). Dette er ikke noen personlig anklage mot deg, men korrektur av to svært vanlige feil.

Lenke til kommentar
Du har tydeligvis misforstått litt her. Kjernen i 3500+ er bedre enn den i 3200+, og den lager mindre varme. Den gir også bedre ytelse. Om du ikke vet dette, så bør du sette deg litt inn i produksjon av prosessorer: her. Etter produksjon av en wafer, blir hver kjerne testet. De beste kjernen blir brukt i toppmodellene, f.eks. FX-57, og resten blir fordélt nedover listen. Kjernen i en 3200+ er dårligere enn i en 3500+. Og siden 3500+ utvikler mindre varme, kan den overklokkes lenger, samtidig som den gir mer ytelse per MHz. En overklokket 3000+ til 3800+ vil ikke yte likt.

 

300W er absolutt ikke nok. Desverre er det mange som tror det, og derfor ender opp med en pc som er ustabil. Og i ettertid ender de opp med å bytte ut diverse komponenter for å finne problemet. I forumkategorien PC-en fungerer ikke har jeg forsøkt å hjelpe mange i nød. Og jeg har funnet ut at i det cirka 500 tilfellene jeg har vært borti, har cirka 75% av årsakene vært strømforsyningen. Så kom ikke her og si at 300W er nok. For svak strømforsyning fører til ustabil pc. Strømforsyninger fra Q-tec er ikke brukbare.

 

På begge punktene tråkker du i salaten. Men du er ikke den eneste. Desverre er det ganske mange som tror på slike "myter"(ja jeg kaller det myter). Dette er ikke noen personlig anklage mot deg, men korrektur av to svært vanlige feil.

5081626[/snapback]

 

 

Nåja...

 

Nå klokker da en 3200+ stabilt like høyt som en 3500+ klokker stabilt, det er da det det går på. Det er vel det samme om CPU'en ligger på 120C hvis den er stabil og ytelsen er bra. Og jeg vil definitivt ikke spandere 500kr ekstra på 5 % (?) mer ytelse når budsjettet er på 8k...

 

Akkurat hvor mange watt finner en f.eks. i PSU'en til en toppspesifisert Shuttle, hvor en kan ha kraftige skjermkort?

Og... Det er vel ikke bare Q-tec som lager strømforsynigner på 300W.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

ville byttet ut den hden som du tenker på med enten en Samsung evnt en Hitachi disk. Samsung er dem roligste på markedet, og generer minst varme av s-ata diskene. Hitachi er blant de kjappeste S-ata diskene på markedet ifølge mange tester, og ligger kun rett under Raptoren i ytelse hva s-ata disker angår. og Big Sturl, ikke for å være frekk men 300W er tullete å anbefale per idag. med det systemet som trådstarter skal ha bør han vertfall ha 350W tilgjengelig,og da mener jeg ikke 350W ved PEAK verdier, og du anbefaler en 3200+ som skal overklokkes? er dog enig med at en 420W vil klare å dra maskinen bra nok,men det er på smertegrensen det og etterhvert, om det da ikke er en kvalitets psu fra feks TAGAN, MIST, HIPER, osv

Endret av ducmaster
Lenke til kommentar
Her er to oppsett:

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=20672

https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=20591

Her er to forslag, sprenger budsjettet litt på den eine då...

Er det stor forskjel på Gail-minnet og twinx-minnet?

 

Vil mest sansyneleg gå for denne straumforsyninga:

Tagan Strømforsyning ATX 480W Black TG480-U01, Dual Fan, 2XPCI-E, 20/24pin

kr 795,-

 

Er det stor forskjel på X800GT og X850 PRO?

Treng ikkje den beste grafikken, men vil ikkje at spel skal hakke når du har medium/low innstillingar.

 

Vil helst handle på ein stad, helst komplett.

Har det mykje for seg å kjøpe cpu-kjølar utanom den som følger med? Vil mest sansyneleg ikkje overklokke før om ei stund, kan vel vente med å kjøpa cpu-kjølar til då?

Takk for at du tok deg tid til å laga ei handlevogn!

5080645[/snapback]

 

 

hvorfor komplett? =) er 4 minst like seriøse aktører som du kan stole som alle er billigere enn komplett. Mpx,Netshop, Psdata og sist men ikke minst SHG som pleier å ha virkelig gode priser på varene sine ;)

 

er en del forskjell mellom X800GT og X850Pro ja . X850pro tilsvarer nesten ytelsen til et x800xl kort, som igjen konkurrerer mot 6800GT kortene, mens X800GT er svakere og skal konkurreres mot 6600GT. ville dog valgt et X800GTO hvis valget var på nedre del av prisklassen,hvis det er tilgjengelig, da det er bedre enn både 6600GT og X800GT i så å si alt, hva ytelse gjelder.http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312855&cks=SER

Skal du opp ett hakk så ville jeg valgt et x800xl kort som du kan få for rundt 2k (shg.no)

 

Klarer ikke å komme innpå de linkene som du linket til, prøv å fiks det så skal jeg ta en titt på ram brikkene for deg

Endret av ducmaster
Lenke til kommentar

 

 

Har ikke testet Geil ramen, men har lest at den ikke yter like bra på amd baserte maskiner som den gjør på intel maskiner. mens Corsair brikkene som du lister til, er meget gode med stramme timings og i tillegg er det livstidsgaranti på dem. kan anbefale dem vertfall på det sterkeste, da jeg har selv testet dem og hatt dem oppi 245 med 8-3-3-2.5T som er meget respektabelt

Lenke til kommentar

Har no komme fram til dette oppsettet:

 

Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16

kr 1.495,-

 

AMD Athlon 64 3200+

kr 1450,-

 

Sapphire Radeon X800GTO 256MB GDDR3, PCI-Express, Tv-Out, DVI-I, Lite-Retail

kr 1495,-

 

Corsair TWINX1024-3200C2 DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200C2 DIMMs

kr 1.149,-

 

NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Silver OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

kr 395,-

 

Seagate Barracuda 7200.8 250GB SATA 8MB 7200RPM NCQ

kr 895,-

 

Tagan Strømforsyning ATX 480W Black TG480-U01, Dual Fan, 2XPCI-E, 20/24pin

kr 795,-

 

Cooler Master Cavalier 3

kr 695,-

 

Keytronic Multimedia Tastatur, Sort/Sølv, PS/2

kr 159,-

 

 

Du finn linkar her: https://prisguiden.no/vis_handlevogn.php?waggon_id=20591

 

Er NEC-brennaren grei nok?

Er det nødvendig med ekstra kjøler i tillegg til den som følger med?

Kva er forskjelen på "Venice" og "Winchester" kjerne i 3200+ prosessoren? Ser at på komplett spesifiserer dei ikkje kva det er...

Skjermkortet i prisguiden er ikkje heilt rett, vil gå for lite-retail versjonen i staden for fireblade, sidan denne er billegare.

 

Dersom de ikkje kjem med nokon viktge saker no, kjem eg sikkert til å bestilla i morgon på komplett, sidan dei no har hovudkortet mitt på tilbud.

 

Vil alt dette passe saman?

Er det noko eg har gløymt? Mus har eg, og skjerm har eg, og eg trur eg har ein nettkabel (trur ikkje det følger med straumfors.).

 

Takk for all hjelp så langt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...