Gå til innhold

Virker buddhismen tiltrekkende for deg?


Anbefalte innlegg

Fikk en ganske interessant oppgave i religion idag. Den lød slik :

 

Buddhismen har hatt en økende oppsluttning i vesten. Hva tror du virker spesielt tiltrekkende påmennesker med vestlig kulturbakgrunn? Hva kan buddhismen tilføre vestlig tenkning og etikk?

 

Deres tanker om dette? Finner oppgaven vanskelig ettersom jeg selv er ateist og dermed liker ikke tanken om gjenfødelse og nirvana. Dessuten tror jeg på å leve livet så godt man vil og kan. Legger stor pris på de svarene jeg får. På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Buddhismen er i stor grad en "Tenke sjæl"-religion, den gir veldig mye frihet til den enkelte troende. Det er sikkert mange buddhister som egentlig er ateister som deg, men bruker buddhismen rett og slett som en måte å slappe av på, å komme i kontakt med seg selv. Du trenger ikke å gjøre noe særlig med hverdagen for å bli buddhist.

 

Dessuten er det større tilsig av mennesker fra buddhistiske områder i vesten enn før, og det kan smitte over på oss vestlige.

Lenke til kommentar

"tenke sjøl" religion sier du, men er ikke helt enig i dette. Er ingen som har opplevd gjenfødelse og har bevis på det lissom, så hvorfor skal man tro på dette? Deretter, nirvana, hvorfor defineres det slik og hvorfor følger de fleste denne definisjonen? Hvis begjæret etter ting er så farlig, hvorfor er ikke begjæret etter nirvana farlig?

Lenke til kommentar

I mine øyne er buddhismen den mest fornuftige av verdensreligionene. Jeg kunne gjerne blitt buddhist jeg, men er ikke så veldig religiøs av meg at jeg gidder å gjøre noe med det.

 

Det jeg liker best ved buddhismen er tankene om at man ikke skal skade noen og meditasjon. En fin religion.

Lenke til kommentar
Buddhismen har hatt en økende oppsluttning i vesten. Hva tror du virker spesielt tiltrekkende påmennesker med vestlig kulturbakgrunn?
Mange unge, særlig de på venstresiden, tror at alt som er nytt og alternativt er spennende. Videre er de raske med å hoppe på trender for å ha de riktige meningene og hobbyene. Siden buddhismen er et "ateistisk" alternativ til kristendommen og Islam, passer dette som hånd i hanske for Sv'ere og halvraddiser som blir tiltrukket av new age, yoga, spirituelle fiksfakserier og søker nirvana.
Hva kan buddhismen tilføre vestlig tenkning og etikk?
Enda mer altruisme, irrasjonelle handlinger og religiøsitet som vi overhodet ikke har noe behov for.
Lenke til kommentar

Om man er enig i at summen av følelser som følge av en handling alltid medfører mer misnøye enn lykke, og om man er enig i at alle bånd til folk eller gjenstander medfører mer misnøye enn lykke i det lange løp, så passer buddhismen for deg. Det er her man finner grunnsteinen i buddhismen som skiller seg ut fra de andre religionene.

 

Den stiller enhver praktiserende mer fritt enn andre religioner, hvertfall noen av retningene. En vikar i min religionstime som selv har vært buddhist, spurte en gang en tibetansk munk "Må jeg godta alt dette for å bli en buddhist?" og svaret ble "Følg det du vil, det er nok".

Da må jeg si at jeg hadde iført meg en kappe for å kunne ta offentlig transport gratis, men gitt blaffen i resten ;)

 

Det som gjør at jeg stusser mest over buddhismen, er tanken på hvordan det ville gått om alle hadde fulgt den...; verden slik vi kjenner den i dag ville knekt sammen.

Lenke til kommentar

Nå er det vel mere Kaballa, og andre mystiker sekter, som er in enn Buddhisme, ihvertfall i det vide ytland. Norge henger som regel noe etter.

Jeg har fulgt Buddhistisk tankesett lenge, starta også før det ble in-tingen i Hollywood (Richard Gere, anyone).

 

Det å dra inn "venstresiden" i denne diskusjonen er noe av det mest irrelevante jeg noen gang har lest på (det som nå heter) diskusjon.no. Mennesker som vokser opp tviler og søker etter det som definerer dem. Det er mye mer det å "finne seg sjøl" enn å hoppe på den neste nye tingen.

Det er klart at det finnes motereligiøse også, men jeg mener at ting bør prøves ut før en oppretter sin mening om ting. Jeg mener at alle mennesker bør å skjekka ut de fleste religioner før fylte 18 år for å kunne velge den som passer for deg (religion er en personlig sak), akkurat som jeg mener at alle mennesker bør røke minst en pinne tjall før fylte 25.

 

Prøv ting sjøl, da lærer du mye mer enn å bare høre på andre.

Lenke til kommentar
I mine øyne er buddhismen den mest fornuftige av verdensreligionene. Jeg kunne gjerne blitt buddhist jeg, men er ikke så veldig religiøs av meg at jeg gidder å gjøre noe med det.

 

Det jeg liker best ved buddhismen er tankene om at man ikke skal skade noen og meditasjon. En fin religion.

Samme her, i grunn.

Lenke til kommentar
Trenger ikke å ta på ilden for å lære at jeg brenner meg, beklager.

5101333[/snapback]

Hvorfor skal du beklage for det?

Fordi du ikke er mann kanskje, hæ? Tåler ikke smerte, den deilige, deilige smerten, hæ? Girlyman :tease:

 

Eh, bare tuller med deg :)

Det er sant det du sier, men du VIL komme til å brenne deg og dermed få den erfaringen. Men er du et mindre komplett menneske hvis du aldri erfarer hvordan det er å brenne seg?

Uansett

Jeg snakker ikke om at alle skal utsette seg for fare for å finne sin "plass i verden" eller identitet. Jeg snakker om at alle mennesker har en periode i livet hvor de tester ut verdens dogmer, egne grenser og samfunnet generellt. Og det var mer enn kommentar til innleggene til RagnarDanneskjold og howzer...

 

"If you go throu life without feeling things, you're no better than an amoeba, no better than a bank manager" - Dave Lister

Lenke til kommentar

grunner til at buddismen er overlegen andre religioner i mine øyne:

 

1. fokuserer på enkeltpersonen istedet for "organisasjonen" - personlig tro og opplyselse. Ikke noen stor kirke som heletiden skal ha penger og ditt og datt. Har ingen kirker eller samlinger der alle møtes 1 gang i uka for å sammenligne klær.

2. er ingen som prøver å omvende deg hele tiden - personlig.

3. er fredsreligion nr 1.

4. trenger jeg si mer?

Lenke til kommentar

nisje religion? hvor mange i asia er buddister i dag? sulter de? (ok, se bort fra totalitære regimer som NK)

 

Unge gutter/menn blir ofte munker i ettpar år ettersom jeg forstår, som enslags livserfaring, for så å gå videre med livet sitt som "normale" folk.... 1 år som munk vs 1 år i kongens klær... er det virkelig så galt?

Langt ifra alle fortsetter som (eller blir i det heletatt) munker, på samme måte som at ikke alle kristne blir prester...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...