Gå til innhold

kunstig høye priser på 3g?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

stusser litt på at 3g telefoner er forholdsvis dyre med tanke på at 3g har eksistert i en lengre periode i andre land i europa. Og jeg antar at "3g (umts) er 3g". Dvs at telefonene kan virke på tvers av nettverk.

 

Men jeg har jo fått inntrykk av at det er noe svart mel i posen fordi produsentene av mobiler bør vel være tjent med å lansere 3g telefoner. Greit nok dobbel kamera og maskinvare for video på telefon krever kanskje litt mer av deler men hva med datadelen. Det er jo hårreisende syns jeg at 3g pcmcia kort til pc koster 2-3 tusen og i tillegg er "låst mot operatører" det hele lukter monopol tilstander og råtne triks.

 

Er det operatørene som prøver å beskytte investeringene ved å kjøpe og styre hva av 3g som vil fungere for å kunne beskytte investeringene som er gjort i 3g nettet?

Endret av radisson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3G blir framstilt som noe nerdene sysler med. Dette er helt feil siden UMTS-nettet er en naturlig utvikling som tar over GSM-nettet. Markedsføringen har vært liten pga at det har vært få tilgjengelige 3G-telefoner, men disse kommer nå.

 

Telenor har fått det slik til at "alle" mobiler med 3G som selges i Norge er bundet til Telenor. Grunnen er at Telenor kan gjøre det.

 

Produsentene vil selge mobiler. Men det er klare fordeler ved å samarbeide med store tunge operatører da de selger mobilene for deg. De betaler altså markedsføringen.

 

UMTS-nettet er ikke et nett. Det finnes forskjellige utgaver av disse, så derfor funker ikke 3G-mobiler alltid i alle nett. En annen ting er at siden veldig få operatører har roamingavtaler over grensene slik at 3G blir ubrukelig når du reiser utenlands. Dette vil selvfølgelig bedre seg, men det burde ha kommet lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...