Gå til innhold

BenQ har kommet med en ny 20" widescreen


stinger82

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk skjermen for et par dager siden, men har ikke rukket å få brukt den mer enn et par timer. Førsteinntrykket var strålende, ganske lekker skjerm. Alt virket rosenrødt den første halve timen, men så dukket det opp en liten rød djevel på skjermen min! (død pixel) Er dette noe som går på garantien? Eller er dette noe itbshop har ansvar for? Ser at komplett informerer om at "Alle LCD-skjermer følger ISO 13406-2-standarden, som blant annet omfatter at det kan være pikselfeil på skjermen.", noe jeg ikke kan finne på itbshop's nettsider. Bestilte skjermen for et par dager siden, så hvis ikke dette går på garanti, vil jeg benytte meg av returrett. Er jo selger som leverer et produkt som ikke lever opp til forventningene, har jeg loven på min side?

Lenke til kommentar
Fikk skjermen for et par dager siden, men har ikke rukket å få brukt den mer enn et par timer. Førsteinntrykket var strålende, ganske lekker skjerm. Alt virket rosenrødt den første halve timen, men så dukket det opp en liten rød djevel på skjermen min! (død pixel) Er dette noe som går på garantien? Eller er dette noe itbshop har ansvar for? Ser at komplett informerer om at "Alle LCD-skjermer følger ISO 13406-2-standarden, som blant annet omfatter at det kan være pikselfeil på skjermen.", noe jeg ikke kan finne på itbshop's nettsider. Bestilte skjermen for et par dager siden, så hvis ikke dette går på garanti, vil jeg benytte meg av returrett. Er jo selger som leverer et produkt som ikke lever opp til forventningene, har jeg loven på min side?

5236784[/snapback]

 

Fikk skjermen min i dag, og heldigvis ingen pikselfeil (såvidt jeg kan registrere foreløpig). Tror nok at ibtshop også må rette seg etter ISO 13406-2 standarden. Står iallefall på BenQ sine hjemmesider at skjermene deres følger denne standarden, og da vil jeg vel tro at ibtshop må rette seg etter dette?

 

http://www.benq-eu.com/serviceandsupport/l...350,351,989#365

 

Ellers, så er jeg sånn passe fornøyd med skjermen. Det som er opplagt etter å ha testet skjermen side ved side en standard 19" CRT skjerm, er at sortnivået på skjermen (dette er vel felles for de fleste LCD-skjermer) er temmelig dårlig, og i tillegg så sliter skjermen med å gjengi gradients i filmmateriale (noe jeg ikke var klar over kunne være problematisk med LCD-skjermer.) Enkelte scener fra DVD-filmer ser ut som de er rippet. Dessuten så er det sinnsykt å levere skjermen med 90% brightness som default. Blei jo fan meg blenda, og det er fortsatt litt for intenst lys på 30%.

 

Fargerike bilder ser imidlertid mye lekrere ut på denne skjermen enn min gamle CRT, og den generelle skarpheten er mye bedre. Dessuten så er det jo plenty med "real estate" også da. :)

 

Har ikke fått testet den på spill ennå, men skal gi tilbakemelding på om jeg merker noe etterslep.

Lenke til kommentar

Jeg har et spørsmål angående å kople skjermen til pc'n. Får nemlig en melding på skjermen som sier out of range! Hva betyr det? Kan det være at skjermkortet mitt ikke kan støtte skjermen siden det er widescreen + for høy oppløsning? Jeg har bestilt ny pc, men ville teste skjermen litt.

 

Fikk skjermen for et par dager siden, men har ikke rukket å få brukt den mer enn et par timer. Førsteinntrykket var strålende, ganske lekker skjerm. Alt virket rosenrødt den første halve timen, men så dukket det opp en liten rød djevel på skjermen min! (død pixel) Er dette noe som går på garantien? Eller er dette noe itbshop har ansvar for? Ser at komplett informerer om at "Alle LCD-skjermer følger ISO 13406-2-standarden, som blant annet omfatter at det kan være pikselfeil på skjermen.", noe jeg ikke kan finne på itbshop's nettsider. Bestilte skjermen for et par dager siden, så hvis ikke dette går på garanti, vil jeg benytte meg av returrett. Er jo selger som leverer et produkt som ikke lever opp til forventningene, har jeg loven på min side?

 

"Takk for at du tok kontakt med HP Customer Care.  Siden pixelen er grønn så er den ikke død, en pixel består av 3 farger, rød, grønn og blå, så siden du da ser den grønn så betyr det at det bare er den røde å den blå som er død. da får du en død subpixel, å en subpixel dekkes ikke av garantien."

 

Nå er jeg ikke sikker på at dette er noe bra for skjermen, men står i en annen post her at man kan gni rundt den pixelen i 5 min så kan den fungere igjen.

Lenke til kommentar

Hmm, det eksempelet du tar frem der gjelder hp vel og merke.. Men har vanskeligheter med å forstå at dette ikke er netshoppen's/produsentens ansvar. De sender altså fra seg en vare som ikke fungerer optimalt og kunden blir ikke opplyst om dette. Dette betyr jo at produsenter for lcd-display kan holde på slik uten å bry seg om det de produserer er uten feil, for å sette det på spissen. Slik kan umulig være tilfredsstillende for kund/forbruker?

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål angående å kople skjermen til pc'n. Får nemlig en melding på skjermen som sier out of range! Hva betyr det? Kan det være at skjermkortet mitt ikke kan støtte skjermen siden det er widescreen + for høy oppløsning? Jeg har bestilt ny pc, men ville teste skjermen litt.

 

Det høres ut som refresh raten din er satt for høyt. Plugg inn igjen CRT skjermen din, sett refresh rate til 60 Hz og prøv igjen.

Lenke til kommentar
Dessuten så er det sinnsykt å levere skjermen med 90% brightness som default. Blei jo fan meg blenda, og det er fortsatt litt for intenst lys på 30%.

 

Jeg tror dette er et standard "triks" fra produsenter av både LCD TV'er og monitorer for at bildet skal se "lyst og skarpt" ut i butikken.

Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål angående å kople skjermen til pc'n. Får nemlig en melding på skjermen som sier out of range! Hva betyr det? Kan det være at skjermkortet mitt ikke kan støtte skjermen siden det er widescreen + for høy oppløsning? Jeg har bestilt ny pc, men ville teste skjermen litt.

 

Det høres ut som refresh raten din er satt for høyt. Plugg inn igjen CRT skjermen din, sett refresh rate til 60 Hz og prøv igjen.

5240975[/snapback]

 

Fungerer nå, bare la inn nye nvidia drivere. Men jeg har også en pixel som ikke fungerer. Den er rød, og det er utrolig kjedelig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...