Gå til innhold

Hvordan formatere harddisken?


Mr.SS

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal formatere c: og har bare denne ene partisjonen og windows 2000 professional.

Problemet er at alle filene og windows mappa ligger på samme disk ,derfor får jeg ikke formatert.

Hvis jeg høyreklikker på disken og trykker formater så går det ikke ,fordi windows kjører det er det samme som fra ledeteksten fra tilbehør. Hvordan Gjør jeg det da?

 

Tusen Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører WinXP, og når jeg skal formatere c: på min maskin, så stapper jeg bare i XP-plata og restarter. Før selve installasjonen får jeg spørsmål om formatering og jeg kan velge mellom partisjonene. Ellers velger jeg selvsagt NTFS..

 

Fungerer det likt med Win2000? Ellers har jeg aldri funnet partisjonene mine med oppstartsdiskett. Regner med at det er fordi jeg kjører NTFS og ikke har tatt meg bryet med å finne oppstartsdiskett for disse. Noen tips?

 

_________________

AMD & Alpha Pal 8045

"Alt skal klokkes!" (litt i hvert fall..)

 

[ Denne Melding var redigert av: havegg på 2002-08-23 17:08 ]

Lenke til kommentar

Og hvis ikke det virker, kan du jo alltids finne en diger og sterk magnet og dra over HD'n noen ganger?

 

Edit: okay da.. :grin: (happy?)

_________________

----

"Gjort er gjort og spist er spist" sa elgen i Hakkebakkeskogen under våpenhvilemøtet mellom Mikkel Rev og de andre dyra. >www.dragonforce.com/sound.html < ! Metalium ruler også. :evil:

 

[ Denne Melding var redigert av: Bitex på 2002-08-23 17:39 ]

Lenke til kommentar

Hvis noen skulle være i tvil, så glemte Bitex denne smileyen i posten sin; :grin:

 

PS. Ved formatering så forsvinner all data på den aktuelle partisjonen, og det kan da være lurt å ta backup av personlige dokumenter og andre viktige ting som man ikke vil miste!

 

Kanskje unødvendig å si det siste, men alle har vel opplevd å miste viktig data. Det er ikke noe hyggelig!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-25 13:24, en mann skrev:

format c: /q


hva er det?



 

Det er kommandoen for å formatere stasjon c: (henger igjen fra gamle DOS-dagene)

 

/q - betyr at du bare skal hurtigformatere (f.eks re-formatere en stasjon som allerede har vært formatert minst en gang tidligere)

 

Eventuelt kan du jo også skrive "format /?" for å få opp hjelpemenyen for kommandoen format.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...