Gå til innhold

Finner ikke SATA hdd under installasjon av Windows


Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med min Seagate 7200.7 200GB SATA harddisk, på en Shuttle SN84G4 v2, under installasjon av Windows XP.

 

Jeg har stilt inn alle instilliger rett i følge Shuttle.com (http://www.shuttle.com/share/fae/hq/faq/sff/qa/Shuttle%20SN85G4%20XPC.htm) i BIOS, og i tillegg har jeg koblet harddisken til en annen PC, der jeg har partisjonert den i tre deler på henholdsvis 10, 80 og 100 GB.

Selve PCen finner også harddisken, men som sagt finner ikke Windows harddisken under installasjonen.

 

Når jeg skal installere Windows, hjelper det ikke å trykke P for å opprette ny partisjon, og da trykker jeg ENTER for fortsett, og da kommer det en blåskjerm.

 

Noen som kan hjelpe meg? Noe jeg kanskje har glemt å fikse i BIOS? Noe feil under partisjonering?

 

Alle svar tas i mot med takk, og har dere noen spørsmål så er det bare og spør.

 

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når jeg prøver det du sier, Elling, så leser PCen disketten, for så å vise den samme meldingen ("Vennligst sett inn disketten med navn Diskett fra maskinvareprodusenten i disk A:") igjen, jeg har lastet driverne som det står på Shuttle.com at jeg trenger. Vet du, eller noen andre hva dette kan skyldes?

Lenke til kommentar
Windows vil fortsette å spørre om drivere i fall du skulle ha flere disk-kontrollere inntil du velger å fortsette installasjonen. Dessuten kan enkelte kontrollere trenge mer enn én driver.

5063243[/snapback]

Stemmer. Så lenge den finner driveren (og deretter disken) er alt i orden.

Lenke til kommentar
den driveren kommer jo fra brikkeprodusenten til SATA-kontrolleren. Hvsi du sier hva slags hovedkort du har hjelper det...

 

EDIT: Send meg en PM, så gir jeg deg msn-adressa mi, så kan jeg hjelpe deg der...

5064010[/snapback]

 

Har ikke tid nå, skal på trening. Men om dere finner driveren blir jeg glad. Er det promise? Asus sine sider er jo seff nede ;(

Lenke til kommentar
den driveren kommer jo fra brikkeprodusenten til SATA-kontrolleren. Hvsi du sier hva slags hovedkort du har hjelper det...

 

EDIT: Send meg en PM, så gir jeg deg msn-adressa mi, så kan jeg hjelpe deg der...

5064010[/snapback]

 

Har ikke tid nå, skal på trening. Men om dere finner driveren blir jeg glad. Er det promise? Asus sine sider er jo seff nede ;(

5064080[/snapback]

 

Vet ikke jeg om det er promise... det kan det jo være, men det kan jo forsåvidt være alle andre SATA kontroller drivere også... nvidia (nForce 3/4) Promise, Silicone Image etc. etc. etc. etc.

 

Skriv hvilket kort du har, så kan vi finne driveren for deg...

Lenke til kommentar

Dette står jo i din egen link-

 

Before you start you need to do the following (This procedure will need to be done on other system):

 

1. Insert the motherboard driver CD into your CD-ROM.

 

2. Copy all files in RAID directory (D:\silicon\RAID) to a floppy disk. (Current CD driver is in Drive D) or download from here ( Silicon

 

3. Using the floppy disk in the installation procedure as follows.

 

Denne filen "Silicon Image RAID Driver" er ZIPet og må pakkes ut

 

Derettes skal du kopiere til diskett. Da finner du nok driveren med F6 under installasjon.

Lenke til kommentar
går det ann å legge inn sata driverne på en cd?? og ikke diskett?  :blush:

5063981[/snapback]

 

det går an å legge inn drivere dirkte inn i windows install cden med hjelp av slipstream. viss du ser gjennom mine poster så har eg lagt ut link om det ein plass for ikkje så lenge sida. trur windows tar drivere kun frå diskett så du får ikkje brukt cd under install for å legge til drivere dessverre... tragiske greier men det er berre slik...

Lenke til kommentar
Dette står jo i din egen link-

 

Before you start you need to do the following (This procedure will need to be done on other system):

 

1.  Insert the motherboard driver CD into your CD-ROM.

 

2. Copy all files in RAID directory (D:\silicon\RAID) to a floppy disk. (Current CD driver is in Drive D) or download from here ( Silicon

 

3. Using the floppy disk in the installation procedure as follows.

 

Denne filen "Silicon Image RAID Driver"  er ZIPet og må pakkes ut

 

Derettes skal du kopiere til diskett.  Da finner du nok driveren med F6 under installasjon.

5064223[/snapback]

okay da så.. men da tar je glike godt å setter inn diskettstasjonen for "den ene"gangen jeg;) takk for hjelpen;)

Lenke til kommentar

ASUS a7v880

Seagate 80gb barracuda 7000.1 sata

 

fra asus.com :

 

Serial ATA

Serial ATA is the next generation ATA specification that provides scalable performance for today and tomorrow. With up to 150MB/s data transfer rate, Serial ATA is faster than current Parallel ATA, while providing 100% software compatibility.

 

RAID 0,1

The VIA 8237 south bridge enables users to build Maximum 2 SATA hard disk as an RAID 0, 1 array, and the graphical user interface of utility provides an easy way to configure and manage disk drives or disk arrays connected.

 

ASUS A7V880

 

ASUS DOWNLOAD/SUPPORT

 

Jeg finner ikke cden som fulgte med hovedkortet.

er dette rett?:

VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20E for Windows 98SE/ME/2000/XP/2003 ? den er 6mb, men jeg trenger vel bare en liten del.. jeg prøver denne

Endret av Becks69
Lenke til kommentar
ASUS a7v880

Seagate 80gb barracuda 7000.1 sata

 

fra asus.com :

 

Serial ATA

Serial ATA is the next generation ATA specification that provides scalable performance for today and tomorrow. With up to 150MB/s data transfer rate, Serial ATA is faster than current Parallel ATA, while providing 100% software compatibility.

 

RAID 0,1

The VIA 8237 south bridge enables users to build Maximum 2 SATA hard disk as an RAID 0, 1 array, and the graphical user interface of utility provides an easy way to configure and manage disk drives or disk arrays connected.

 

ASUS A7V880

 

ASUS DOWNLOAD/SUPPORT

 

Jeg finner ikke cden som fulgte med hovedkortet.

er dette rett?:

VIA VT6420 (VT8237) SATA RAID Driver Package Version 2.20E for Windows 98SE/ME/2000/XP/2003 ? den er 6mb, men jeg trenger vel bare en liten del.. jeg prøver denne

5064853[/snapback]

 

Her har du driveren til din SATA kontroller:

http://www.viaarena.com/default.aspx?PageI...80&SubCatID=117

 

Kopier innholdet i mappa DriverDisk til en diskett (NB! Ikke selve mappa DriverDisk, kun innholdet i mappa), så trykker du F6 under installasjon av Windows XP, setter inn disketten og velger SATA driveren.

 

Pass på at du ikke har noen IDE harddisker tilkoplet systemet ditt under installasjon av windows xp, kun SATA harddisken du skal installere windows på, ellers kan det oppstå problemer. Send gjerne en PM hvis det er noe du lurer på. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...