Gå til innhold

Store variasjoner med samme DVD+R plater vanlig?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en særdeles kresen Benq DW1620 Pro. Jeg bruker derfor kun Verbatim MCC eller Taiyo Yuden plater. Har hatt god erfaring med både MCC 003 og 004 de siste månedene. Ingen feilbrenninger overhodet, og gode scans.

 

Jeg bestillte derfor nylig et par nye spindler fra norwaydisc for da vet jeg hva jeg får. Trodde jeg. Jeg kjøpte blant annet en Verbatim +R, 8x, 25CB med mediekoden MCC 003. Disse har funket bra tidligere.

 

Jeg ble derfor ganske forundret da jeg foretok en scan av et par plater i dag:

02.png

Har ikke sett så mye PIE siden jeg testa Optodisc! Svært, svært skuffende!

 

Testa så en til for å se om det kunne være et engangstilfelle:

03.png

Nope, dette var ikke mye positivt må jeg si. :(

 

Bare sånn for å ha noe å sammenlikne med så er dette en scan av den siste plata fra forrige spindel:

01.png

Ikke kjempebra, men godkjent i aller høyeste grad i forhold til den nye spindelen.

 

Jeg har ikke gjort noen endringer i hardware eller software mellom disse brenningene. Kan også legge til at spindelen med Verbatim +R, 16x 25CB, MCC 004 som jeg kjøpte samtidig fungerer kjempebra. Samme gamle kvalitet med Verbatimplatene med mediekoden TY02 også.

 

Jeg har forøvrig brukt Nero 6.6.0.8 på disse platene, og alle platene er brent på 8X. Kan jo oppgradere selvsagt, men den versjonen har jeg sikkert brent 50 plater med uten problemer. Inkludert et par plater med MCC 004 og TY02 i dag. Testa også nyeste DVD-Speed for å se om det gjorde noen utslag, men grafene ble identiske.

 

Jeg må derfor spørre: er det normalt med så til de grader store forskjeller i kvalitet på plater fra Verbatim? En ting er at man kan få plater med andre mediekoder, men så store forskjeller innen samme platetype og mediekode? Da gir jeg snart opp alt som har med DVD-brenning å gjøre. Blir jo billigere å kjøpe harddisker til backup i lengda. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var dritt resultater for å si det mildt - skulle nesten tro du hadde fått piratkopier av Verbatim. Har brent mye plater fra verbatim og har ikke sett noe slikt.

 

Har du oppdater firmware i det siste? Kjøpe noen printbare eProformance for lenge siden som så omtrent ut som dine scan 2.5-4.5GB. La dem bort. Etter at jeg oppdater firmwaren på min NEC 3500 nylig tok jeg de fram igjen og brant en plate. Da fikk jeg helt fine resultater.

 

Antar OC-Freak bør ha en forklaring på dette .....

Lenke til kommentar

Ouch!

 

Send Norwaydisc en mail, så regner jeg med at dette ordner seg rimelig kjapt!

Trodde ikke Norwaydisc hadde begynnt å selge ølbrikker, eller hva OC-Freak? :p

 

Men hva mener du med at din BenQ 1620 er særdeles kresen?

Jeg kan ikke si at dette er tilfelle med min...

Lenke til kommentar
Men hva mener du med at din BenQ 1620 er særdeles kresen?

 

Min brenner kan finne på å spytte ut resultater som det der selv på plater som i utgangspunktet skal være bra. Ifølge andre med samme brenner iallfall. Har f.eks testa en spindel med Sony.D11 eller hva de nå het, og fikk tilsvarende drittresultater med dem. Trodde lenge at brenneren min var defekt eller noe, men den får jo til å brenne enkelte plater. Men de må være av god kvalitet. Jeg har ikke funnet et eneste billigmerke som funker bra på denne brenneren. Derfor har jeg slått meg til ro med at den kun liker Verbatim MCC og Taiyo Yuden plater.

 

Men så testet jeg altså disse... :no:

 

Skal sende mail til Norwaydisc.

Lenke til kommentar
Dette var dritt resultater for å si det mildt - skulle nesten tro du hadde fått piratkopier av Verbatim. Har brent mye plater fra verbatim og har ikke sett noe slikt.

 

Har du oppdater firmware i det siste? Kjøpe noen printbare eProformance for lenge siden som så omtrent ut som dine scan 2.5-4.5GB. La dem bort. Etter at jeg oppdater firmwaren på min NEC 3500 nylig tok jeg de fram igjen og brant en plate. Da fikk jeg helt fine resultater.

 

Antar OC-Freak bør ha en forklaring på dette .....

5050920[/snapback]

 

Gi meg en halvtime på å få testet platene fra det partiet vi har inne med BenQ DW1620 først ;)

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har en særdeles kresen Benq DW1620 Pro. Jeg bruker derfor kun Verbatim MCC eller Taiyo Yuden plater. Har hatt god erfaring med både MCC 003 og 004 de siste månedene. Ingen feilbrenninger overhodet, og gode scans.

 

Jeg bestillte derfor nylig et par nye spindler fra norwaydisc for da vet jeg hva jeg får. Trodde jeg. Jeg kjøpte blant annet en Verbatim +R, 8x, 25CB med mediekoden MCC 003. Disse har funket bra tidligere.

 

Jeg ble derfor ganske forundret da jeg foretok en scan av et par plater i dag:

02.png

Har ikke sett så mye PIE siden jeg testa Optodisc! Svært, svært skuffende!

 

Testa så en til for å se om det kunne være et engangstilfelle:

03.png

Nope, dette var ikke mye positivt  må jeg si. :(

 

Bare sånn for å ha noe å sammenlikne med så er dette en scan av den siste plata fra forrige spindel:

01.png

Ikke kjempebra, men godkjent i aller høyeste grad i forhold til den nye spindelen.

 

Jeg har ikke gjort noen endringer i hardware eller software mellom disse brenningene. Kan også legge til at spindelen med Verbatim +R, 16x 25CB, MCC 004 som jeg kjøpte samtidig fungerer kjempebra. Samme gamle kvalitet med Verbatimplatene med mediekoden TY02 også.

 

Jeg har forøvrig brukt Nero 6.6.0.8 på disse platene, og alle platene er brent på 8X. Kan jo oppgradere selvsagt, men den versjonen har jeg sikkert brent 50 plater med uten problemer. Inkludert et par plater med MCC 004 og TY02 i dag. Testa også nyeste DVD-Speed for å se om det gjorde noen utslag, men grafene ble identiske.

 

Jeg må derfor spørre: er det normalt med så til de grader store forskjeller i kvalitet på plater fra Verbatim? En ting er at man kan få plater med andre mediekoder, men så store forskjeller innen samme platetype og mediekode? Da gir jeg snart opp alt som har med DVD-brenning å gjøre. Blir jo billigere å kjøpe harddisker til backup i lengda.  :thumbdown:

5050580[/snapback]

 

1: Du sier du har en særdeles kresen DW1620 brenner, dette er ikke normalt da de fleste plater virker greit med denne brenneren. Du har vel ikke tilfeldigvis en Nvidia nforce basert maskin og nvidia nforce IDE driverene installert?

 

Har også opplevd dette "kresen" problemet et par ganger ved bruk av dårlig strømforsyning (spesielt hvis strømforsyningen gir litt for lave spenninger, for høye har aldri vært et problem.

 

2: Kan du poste serienummeret som står rundt senterhullet? og oppgi farge. Enten er det trykket inn i plasten og forbasket vanskelig å lese eller så er det sort.

 

3: Til de som lurer: Disse platene er produsert av Moser Baer India - som er den Verbatim produsenten jeg liker minst. Dette er noe vi ikke kan styre eller gjøre noe med dessverre.

 

4: Tester nå plater fra dette partiet med min DW1620 for å se etter kompatibilitetsproblemer osv.

Lenke til kommentar

..og på 8x.

 

Tror jeg vil be trådstarter om å sende oss en mail på [email protected]

 

Muligens trådstarter har mulighet til å teste platene på en annen brenner (kamerat, nabo, jobb osv)?

 

Hvis ikke er jeg interessert i å få platene returnert til oss slik at jeg kan teste de på min DW1620 brenner og se om jeg får resultater tilsvarende det trådstarter får med plater fra akkurat den spindelen, så får vi ta det derfra. Det er ingen vits i å sende nye plater om det skulle vise seg å være feil på brenneren ;)

 

Men en løsning blir det uansett.

 

Serienumrene på de platene jeg har testet med her er forøvrig (de er fra 2 forskjellige spindler for å se om det hadde noen betydning):

 

Brent på 12x: 5094 522 +R C A 02242

Brent på 8x: 4321 520 +R C F 13082

 

Begge platene har serienummer som er trykket inn i plasten.

post-3674-1130162332_thumb.png

Lenke til kommentar
Kan man forvente mer seriøs oppfølging av en leverandør  :thumbup:

Nei! Og derfor har jeg heller ingen problemer med å skrive slikt på et åpent forum før jeg tar kontakt med dem. Kan jo være det var et kjent problem, og da er det ikke nødvendig å plage dem unødig. Men har sendt mail nå så da blir det en 'orning slik OC-Freak alltid lover - og ikke minst holder gang etter gang! :thumbup:

Lenke til kommentar

Og dette vil si at nå kan vi ikke stole på Verbatim heller :hmm:

 

Hva må vi gjøre nå? Sony eller Maxell-plater på Elkjøp til 20kr stykket ? :cry:

 

Foreslår at norwaydisk og brenner.no utvider servicen med tester av alle partiene de kjøper inn. Spørst om de vil da, for de får vel neppe returnert til sin leverandør igjen hvis platene er dårlig, og må da ta det økonomiske tapet selv. De tjener vel ikke SÅ mye penger. De får forhandle med sine leverandører om bedre innkjøpsvilkår, f.eks spesifisere en minstekvalitet på platene ved bestilling. Da er leverandør juridisk tvunget til å levere etter kundens krav.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Og dette vil si at nå kan vi ikke stole på Verbatim heller  :hmm:

 

Hva må vi gjøre nå? Sony eller Maxell-plater på Elkjøp til 20kr stykket ?  :cry:

 

Foreslår at norwaydisk og brenner.no utvider servicen med tester av alle partiene de kjøper inn. Spørst om de vil da, for de får vel neppe returnert til sin leverandør igjen hvis platene er dårlig, og må da ta det økonomiske tapet selv. De tjener vel ikke SÅ mye penger. De får forhandle med sine leverandører om bedre innkjøpsvilkår, f.eks spesifisere en minstekvalitet på platene ved bestilling. Da er leverandør juridisk tvunget til å levere etter kundens krav.

 

Mvh

Kjetil

5083587[/snapback]

 

Vi tester så å si hvert eneste parti, men ikke med alle brennere.

 

Har til nå testet plater fra en spindel fra hver eneste eske i dette verbatimpartiet uten å finne feil på noen av dem - med unntak av den som Bigfoot returnerte. Så jeg håper det ikke er fler spindler med feil.

Lenke til kommentar
Klar platefeil. Skal ta det opp med Verbatim, men tviler på at det kommer noe forunuftig fra dem. :(

 

Og som vanlig blir det vel sluttforhandler som blir sittende med det økonomiske tapet, dvs oss...

5070953[/snapback]

Så ikke at tråden ble oppdatert her før jeg fikk mail av OC-Freak...

 

Nå skal det sies at dette er første gangen Verbatim har skuffet meg siden jeg begynte å brenne cdr med min første 2x brenner! Og derfor er det trist hvis de ikke tar slike platefeil alvorlig og at det går ut over sluttselger.

 

Verbatim er jo en leverandør som i aller høyeste grad lever bra på et godt rykte. Lenge var det jo slik at Verbatim=100% kvalitet. Slik er det ikke nødvendigvis lenger. Men la oss alle håpe at dette er et engangstilfelle, og at det ikke blir vanlig med slike feil. Synes vel egentlig det er verre at Verbatim har begynt å selge plater uten Mitsubishi teknologi. Dette må jo skade ryktet deres på sikt.

 

Må nesten benytte anledningen til å skryte litt mer av Norwaydisk og OC-Freak. Fikk to Verbatim 16X spindler i erstatning, for den ene 8X spindelen samt returporto, tort og svie! Bedre service får man ikke! Hadde ærlig talt vært fornøyd med at de godtok returen og sendte meg en ny spindel jeg. Bare det at de sjekker platene grundig er gull verdt for meg. Ser ikke for meg det på f.eks Elkjøp. Husker jeg var der og klagde på noen cdr en gang. Da tok de og brant en kopi av en audio-cd, satte den i en spiller i butikken og satte den på play. Da den spillte greit konkluderte de med at platene var feilfrie!

 

Ja, jeg kommer til å fortsette med å handle alle plater hos norwaydisk. Der vet man hva man får, og når ting skjærer seg får man knallservice. De har bra priser, og det lille man eventuelt betaler ekstra for porto får man igjen i trygghet og god service. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...