Gå til innhold

Metadonbehandling for alle?


Anbefalte innlegg

Har ei veninne som jobber frivillig i Blå Kors, og fikk en leksjon på hvordan narkomane blir behandlet av politi, kirsebærpoliti, kafeer, og staten. Det jeg ble mest overrasket over, var kravene man måtte innfri for å få tilbud om metadonbehandling:

 

*En må være minst 25 år

*Prikkfritt rulleblad

*Ha brukt narkotika (heroin/morfin) i minst 10 år

 

Det er jo en kjent ting at jo lenger man går på et stoff, jo vanskeligere er det å komme seg ut av stoffhelvetet. Jeg synes det er rart at en 18-åring ikke kan bli tilbudt dette, siden dette på lengre sikt kan bedre livssituasjonen. Har du gått på heroin i "bare" ett år, er sjansen større for å bli kvitt avhengigheten enn som 25-åring, hvor man har vært avhengig i f.eks 8 år.

 

Det er nok temmelig få som har rent rulleblad, i forhold til hvor mange som er sprøytenarkomane. Uansett om det måtte være seg tigging, salg, besittelse, tyveri osv.

 

Som nevnt, så er det vanskeligere og vanskeligere å komme seg ut av avhengigheten jo lenger man benytter seg av stoffet. Å stanse de som akkurat har startet, bør være førsteprioritet i mine øyne.

 

For å konkludere, så burde metadonbehandling vært tilgjengelig for alle under skjerpede omstendigheter. En lukket anstalt hvor pasientene ikke kan bevege seg fritt i samfunnet, tror jeg ville vært best for alle parter. Heller 3-4 år på anstalt enn resten av livet som heroinmisbruker. Metadon er ingen kur for narkotikamisbruk, men det er for mange en mulighet for å starte på nytt. En mulighet alle bør få, uansett bakgrunn.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan skal du lære deg å fungere i samfunnet uten heroin hvis du er på avrusning og behandling på lukket anstalt?

 

Du må jo uansett tilbake til samfunnet, og da er det bedre å ha et avrusningstilbud som jobber med forholdet til samfunnet, gamle kjente, ny sosial krets osv syns jeg.

 

Jeg visste ikke at kravet til rent rullebra eksisterte. Syns egentlig det høres helt usannsynlig ut. Har du noen andre kilder?

Lenke til kommentar
Jeg visste ikke at kravet til rent rulleblad eksisterte.

 

Nei, det gjorde du nok ikke, av den enkle grunn at et slikt krav ikke finnes. Det hadde utelukket 99 % av søkerne. Men man må ikke ha nye, uoppgjorte saker som venter, isåfall måtte en allerede ha fått innvilget paragraf 12-soning,da sonte man på en behandlings-institusjon og startet opp med Metadon/Subutex der.

Mine opplysninger er fra 2003 og jeg tar høyde for endringer, dog ikke den med rent rulleblad.

 

Bakgrunnen for aldersgrensen er kanskje vanskelig å forstå, og jeg mener den kunne vært noe lavere, men det er mulig å gjøre unntak i saker. Subutex og Metadon, og da særlig Metadon er et syntetisk heroin og veldig giftig og avhengigskapende, det er værre å seponere enn heroin. Dermed vil flere brukere starte dagen sin fram til de dør med å drikke M-flaska.

Samfunnet vægrer seg for å gjøre 18-åringer til Metadon-avhengige. Det kan høres kynisk ut, men mange ten-åringer som bruker stoff(det skal være et opiat)slutter av seg selv eller ved medikamentfri behandling etter en stund. Hadde disse fått er det stor sannsynlighet at de ville stått på M/S hele livet. Og Metadon er ikke sunt for visse organer.

 

En lukket anstalt hvor pasientene ikke kan bevege seg fritt i samfunnet, tror jeg ville vært best for alle parter.

 

Hvorfor du mener at brukere skulle være innesperret forstår jeg ikke, etter opptrappingen er ferdig bør en flytte inn i egen leilighet og starte utdanning eller en jobb. :)

 

De unntak som jeg vet ble gjort, var når søker hadde begynt veldig tidlig med opiater og var så nedkjørt at det var fare for livet. Da ble Subutex gitt, som ikke er giftig og i teorien lettere å seponere.

 

En søker måtte også ha minimum ett opphold på en institusjon med medikament-fri behandling.

 

Jeg vet også om 2 personer som fikk Subutex mens de var tenåringer, her hadde de ressurssterke foreldre som kjente Rådmannen i kommunen og en overlege i det offentlige, mennesker som kunne påvirke avgjørelser. :thumbdown::hmm:

 

edit: la til qoute

Endret av mantra17
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke så stor kjennskap til saken men syns nå alle som har virkelig lyst til å slutte med det burde få tilbud om det. Altså gå gjennom legen og sosialkontoret med det.

 

Er ikke bare å gi metadon og regne med at alt er iorden så lett. Det med å skaffe bolig, mat og andre viktige ting som skal til for at menneske skal fungere normalt må være på plass for tilbudet gis.

 

Og dette vil koste penger, men tenk på alt man vil spare senere med tanke på all den kriminaliteten de foråsaker idag. Itillegg til all den sjenerende aktiviteten de har rundt i Oslo sentrum.

 

Altså grupperinger av narkomane er noe som man burde prøve å unngå, men trorjeg stopper der før jeg går mer OT

Lenke til kommentar

Når det gjelder rulleblad så kan jeg sjekke det opp. Hu sa det at det var sånn at man måtte ha et temmelig rent og pent rulleblad for å motta behandling. Kan hende jeg eller hu har misforstått.

 

Kan anbefale For Harde Livet (en norsk dokumentar). Den handler om hvordan en rekke ungdommer prøver å komme igjennom et avrusningsprogram.

 

Metadonbehandlingen bør komme et par mislykkede forsøk på Tyrili f.eks.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Jeg vet om dette med metadon og hvor dårlig det er. Om det er slik at man må ha prikkfritt rulleblad er jeg ikke så sikker på, men jeg mener at det er slik at man må ha vært rusmisbruker i lang tid for å få behandling. L

 

Ok, tar det lang til å bli hekta på heroin? Jeg skal fortelle at det tar ikke lenger enn en måned. Først kommer den psykiske ahengigheten, også venner kroppen seg til stoffet og blir dermed ahengig fysisk av det. Det tar ikke lang tid.

 

Btw: Jeg vet av en som gikk til legen sin fordi han ville ha hjelp til å slutte å røyke hasj. (søvnproblemer uten osv) og han fikk utskrevet metadon!

 

Enda et dårlig tegn! Hvem som velger å bruke metadon for å slutte med hasj da? Sykt! Det sier også noe om at det ikke virker som om det er lagt særlig mye vekt på hvilke rusmidler de har vært på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...