Gå til innhold

Plansliping av prosessor


robinei

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo da. Det kan du.

 

1. Ta en glassplate og legg på et bord.

2. Legg "våtslipepapir" på glassplata.

3. Sett prosessoren i en bit isopor (skjær gjerne ut en liten firkant på isoporen så prosessorpinnene ligger fritt inne i isoporblokken.

4. Teip fast prosessoren.

5. Slip så vannrett som mulig.

 

Begynn med 500 papir. Gå deretter over til 1200 papir.

 

Våtslipepapir får du kjøpt på "Maxbo" og lignende steder.

 

Jeg senka tempen med 5 grader :grin: , men da var både kjøleribbe og prosessor planslipt.

Lenke til kommentar

Slip til det blir plant... det kan da umulig bli dypere en det dypeste punket som er fra før.

 

Jeg vet også at Duron stikker litt høyere enn athlon og at gummi-knottene derfor ikke skal være noe problem. Har hørt om mange som har knekt prosessorkjernen pga at duronkjernen stikker høyere.

 

Slip til det blir vannrett/plant. Ikke noe mer enn det. Da mister du kjøle-effekt.

Lenke til kommentar

unngå å miste gummiknottene på duronen din!

en kamerat av meg hadde en athlon 900 og mista den ene knotten slik at belastninga ble på de to ved siden av der "den vekke knotten" stod.

gjett hva, han knuste kjernen til slutt.

 

har planslipt min duron "litt" for å kunne overklokke litt mere.

hvis du ikke vil miste knottene eller skade dem, burde du få fixa en glassplate som er såpass smalt at den ikke treffer dem.

husk å ikke variere så mye på slipemønstret ditt, men ikke så ensformet heller, da er sjangsen for at det blir skjevt på en side.

det jeg gjorde var å slipe 1 side først, så dreia jeg den 90 grader og slipte.

 

peace!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-30 00:45, jan rune skrev:

tror ikke det går å planslipe den,men for mest mulig kjøling rundt cpu,kan du kjøpe en "shim",det er en liten varmeledende dings, se her for mer infohttp://www.microplex.no/rubweb/handel.asp så går du inn på kjølere, tilbehør



 

Det som skjer når man bruker shim er jo at du kjøler ned platen som cpu-core er montert på. Dermed får kjøleribben mere å slite med. Sensoren under cpu vil tro at cpu blir kaldere (siden den kjeramiske platen som sensoren ligger an på blir kaldere) mens selve core kan bli varmere. Det aller verste vil jo være å både planslipe og bruke shim, siden shimen er nøyaktig tilpasset tykkelsen på en ikke-planslipt core... Dermed blir det mellomrom mellom core og kjøler... fzzt! :eek:

Lenke til kommentar

Man kan planslipe vekk hele beskyttelseslaget(altså helt til du ser at skumle deler stikker fram :grin:), men det krever presisjon. Dette vil forbedre kjølinga(uansett om du har vannkjøling eller luftkjøling), men det er litt smårisky.

 

Når det gjelder shims forbedrer ikke de kjølinga, men de fordeler trykket jevnt. Skal du bruke shim og planslipe ville jeg limt på shimen og så planslipt den sammen med coren for å vite at det er helt jevnt

 

Quote:


Sett prosessoren i en bit isopor (skjær gjerne ut en liten firkant på isoporen så prosessorpinnene ligger fritt inne i isoporblokken


 

isopor? Er det trygt mht statisk elektrisitet?

 

Quote:


fjerne de å planslipe over allle broene,vet ikke jeg om det er det på athlon også da,men


 

Man skal ikke planslipe vekk broene, bare coren. Athlon har også disse broene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...