Gå til innhold

Quake 4 Recommended settings?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes spillet virker glimrende, og jeg synes det er litt tåpelig å si at spillet er dårligere enn Q3 pga. den ene eller andre lille forskjell. Først får prøve litt, venne seg til det, deretter kan man danne seg en kvalifisert oppfatning. Fikk spillet fra CDON i dag, selv om jeg juksa litt i går med en nedlastet versjon i går... Og å si at grafikken er dårlig er bare diskvalifiserende. Men nok om det:

Et problem jeg opplever er at fps ser ut til å ligge på rundt 60 selv om jeg går langt ned i innstillingene. 1600x1200 på Ultra med 4x AA fungerer helt fint i singleplayer (så lenge jeg ikek bruker vsynk, eller hva det nå heter), men det er ikke optimalt i multiplayer. Fjerner jeg AA blir det litt bedre, men det blir ikke vesentlig bedre enn det hvis jeg går ned til 1024x 768 på High uten AA. (Alt går selvfølgelig helt flytende, men når jeg snurrer musa kan jeg helt klart se at det ikke er helt jevnt.) Jeg mistenker at dette har å gjøre med at det på en eller annen måte er låst på 60, som med Doom 3. Noen som vet hva man kan gjøre med det. Jeg MÅ finne det ut!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Synes spillet virker glimrende, og jeg synes det er litt tåpelig å si at spillet er dårligere enn Q3 pga. den ene eller andre lille forskjell. Først får prøve litt, venne seg til det, deretter kan man danne seg en kvalifisert oppfatning. Fikk spillet fra CDON i dag, selv om jeg juksa litt i går med en nedlastet versjon i går... Og å si at grafikken er dårlig er bare diskvalifiserende. Men nok om det:

Et problem jeg opplever er at fps ser ut til å ligge på rundt 60 selv om jeg går langt ned i innstillingene. 1600x1200 på Ultra med 4x AA fungerer helt fint i singleplayer (så lenge jeg ikek bruker vsynk, eller hva det nå heter), men det er ikke optimalt i multiplayer. Fjerner jeg AA blir det litt bedre, men det blir ikke vesentlig bedre enn det hvis jeg går ned til 1024x 768 på High uten AA. (Alt går selvfølgelig helt flytende, men når jeg snurrer musa kan jeg helt klart se at det ikke er helt jevnt.) Jeg mistenker at dette har å gjøre med at det på en eller annen måte er låst på 60, som med Doom 3. Noen som vet hva man kan gjøre med det. Jeg MÅ finne det ut!

5035797[/snapback]

Så fordi man mener at grafikken ikke er så bra, så er man diskvalifisert fra å si sin mening om gameplayen? Legg dessuten merke til formuleringen VIRKER ikke så bra. Det er like tåplig å mene at q4 er bedre enn q3 pga det er nyere, eller en eller annen liten ting heller. Dette er folks førsteinntrkk, og selv om det ikke er "politisk korrekt" å mene at den eldre versjonen er bedre, så er det ikke tåplig å mene det.

AtW

Skrevet

5035797[/snapback]

Så fordi man mener at grafikken ikke er så bra, så er man diskvalifisert fra å si sin mening om gameplayen? Legg dessuten merke til formuleringen VIRKER ikke så bra. Det er like tåplig å mene at q4 er bedre enn q3 pga det er nyere, eller en eller annen liten ting heller. Dette er folks førsteinntrkk, og selv om det ikke er "politisk korrekt" å mene at den eldre versjonen er bedre, så er det ikke tåplig å mene det.

AtW

5035870[/snapback]

Hehe. Når jeg brukte ordet "diskvalifiserende" så var det fordi jeg mente det falt på sin egen urimelighet. Hva kan det bety at grafikken i Quake 4 ikke er bra, når det er den beste grafikken til dags dato i et slikt spill? Er ikke påstanden bare absurd? Men jeg mente ikke å fornærme noen (kanskje bare å provosere litt). Beklager hvis det ble tatt ille opp, ATWindsor. :blush:

Jeg vil mye heller snakke om den andre delen av det jeg skrev. Om dette med 60 fps. Det er jo helt håpløst hvis man ikke får det over 60. Da blir det jo hakkete okke som. :dontgetit:

Skrevet

Hehe. Når jeg brukte ordet "diskvalifiserende" så var det fordi jeg mente det falt på sin egen urimelighet. Hva kan det bety at grafikken i Quake 4 ikke er bra, når det er den beste grafikken til dags dato i et slikt spill? Er ikke påstanden bare absurd? Men jeg mente ikke å fornærme noen (kanskje bare å provosere litt). Beklager hvis det ble tatt ille opp, ATWindsor.  :blush:

5035951[/snapback]

Ikke bra, er kanskje litt feil uttrykk å bruke, mente mer ikke fin. Dvs selv om den er teknisk bra, så er den grå og kjedlig, ikke særlig visuelt stimulerende.

AtW

Skrevet
Grå og kjedelig er noe som har preget alle Quake spillene :tease:  eller i Q3 var dete mere rødt og brunt ;)

5035985[/snapback]

Hehe, joda, det er kanskje et poeng, tydligvis liker jeg rødt og brunt litt bedre da ;)

AtW

Skrevet

Q4 singleplayer-delen i iallefall langt mer fargerik enn Doom 3, men det skal selvfølgelig ikke så mye til. Jeg er i alle fall svært imponert over hvoredan spillet ser ut med de høyeste innstillingene. Har ikke sett lignende.

Til de som måtte være interessert, har jeg nå funnet en midlertidig løsning (evt. løsningen, hvis det ikke kan gjøre noe med denne 60-grensen):

1. Sett skjerminnstillingen på 60 Hz

2. Skru på Vsync

3. Sett mouse sync på omtrent 1/3 av fullt.

- Dette blir nesten så glatt som smør for min del.

Forresten, kanskje vi skulle prøve å spille DM en dag?

Skrevet

Tipper denne gjør susen på cappinga;

com_fixedTic [-1,0,1] - If set to 0 (the default) Doom 3's ticrate is capped at 60FPS, meaning the game framerate cannot exceed this, except when running a timedemo. If you want to remove this cap, set com_fixedTic to -1. Setting it to 1 removes the cap, but causes the game physics to go out of sync. Removing the FPS cap doesn't necessarily improve performance, and can lead to more variable framerates.

er vel å rote frem cfg.fila (eller hice inn i console) i Q4 mappa, dette funka i D3 ihvertfall, og siden det der samme motor så... ;)

Skrevet

Hm. Nå får jeg ikke startet Q4 lenger, fordi jeg endret lydinnstillingene. Forsøkte openAL eller hva det var, så skrudde det seg av. Npen som vet kommandoen for å skru av dette i en autoexec.cfg-fil?

Skrevet

Q4 Kjører helt glatt i singleplayer for meg, men i multiplayer lagger det noe helt sykt. Det som er litt rart er at det lagger like mye om det er 3 players eller om det er 13. hmmm, noen som vet om noen mulige tweak configs eller lignende?

Skrevet
Q4 Kjører helt glatt i singleplayer for meg, men i multiplayer lagger det noe helt sykt. Det som er litt rart er at det lagger like mye om det er 3 players eller om det er 13. hmmm, noen som vet om noen mulige tweak configs eller lignende?

5036689[/snapback]

Har litt inntrykk av at dette er en feil med nettkoden eller noe sliikt. Det er et ekstremt misforhold mellom hvordan det funker alene, og når man spiller med andre...

Det endrer seg heller ikke vesentlig når man skrur ned på detaljer etc.

En del ring her forresten: http://quake.freakygaming.com/pc/action/quake4/

Skrevet
Hm. Nå får jeg ikke startet Q4 lenger, fordi jeg endret lydinnstillingene. Forsøkte openAL eller hva det var, så skrudde det seg av. Npen som vet kommandoen for å skru av dette i en autoexec.cfg-fil?

5036616[/snapback]

Hmm prøvde du det styret mitt no?? Om du sletter/flytter cfg.fila fra mappen, vil spillet automatisk generere en ny standard cfg. då?

Skrevet

5036689[/snapback]

Har litt inntrykk av at dette er en feil med nettkoden eller noe sliikt. Det er et ekstremt misforhold mellom hvordan det funker alene, og når man spiller med andre...

Det endrer seg heller ikke vesentlig når man skrur ned på detaljer etc.

En del ring her forresten: http://quake.freakygaming.com/pc/action/quake4/

5036745[/snapback]

Neida, Mala, jeg prøvde ikke det du beskrev. (Så vidt jeg forstår har ikke det noen reell effekt, iallfall ikke i multiplayer.) Jeg endret innstillingene i menyen for audioegenskaper. Nå har jeg avinnstallert det uansett, og får heller installere på nytt. Så vet dere det også, at hvis dere ikek har de riktige driverne, så det bli meget ustabilt, slik de faktisk advarer også. Men, men, måtte jo bare prøve.

Jeg bare synes det er SÅÅÅ gøy med nytt quake, og må prøve forskjellige instillinger. Kanskje man kunen opprette en større tråd her på gamer om tekniske aspekter ved Quake. Det er jo alltid best med noe som er på norsk. :idea:

Skrevet

For min del mangler fortsatt Q4 mye tweaking i Multiplayer delen for å få tilnærma picmip "5" i q3, selvom litt småfiksing i cfg'en har hjulpet.

Kan slenge med link til et screenshot av en halvveis tweak'a config Her

Håper OSP(Orange Smoothie Productions) jobber på spreng med å lage en mod for q4 på lik linje med q3 sin.

Skrevet
Øø det der var lite pent å se på :!:  Svak maskin eller?

5037487[/snapback]

Du vet hvordan det er, de som spiller multiplayer elsker jo å skru ned grafikkvaliteten, sånn har det alltid vært.

AtW

Skrevet
Øø det der var lite pent å se på :!:  Svak maskin eller?

5037487[/snapback]

Hehe, ingenting med maskinen å gjøre nei. For å få god oversikt og god flyt i spillet når man spiller multiplayer er det viktig å fjerne unødvendig grafikk og dilldall.

Da snakker jeg om settings for Gamere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...