Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan finne vertsnavn når du kjenner IP'en?


Anbefalte innlegg

Noen som vet hvordan jeg finner vertsnavnet på en datamaskin i mitt lokale nettverk når IP adressen er kjent? (Jeg har da ikke lov å gå inn på rutern sin DHCP server og sjekke der, eller lignende enkle grep. Jeg er ute etter en kommando i DOS eller Nmap eller noe.

Har søkt litt rundt på nettet men finner bare velkjente nslookup kommandoen, men dette er altså på et lokalt nettverk.

 

Blir veldig glad for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen hjertlig. Programmet der var midt i blinken. Net view har jeg forøvrig prøvd tidligere, men den eneste beskjeden jeg får er: Det er ingen oppføringer i listen... Hva nå enn det måtte bety. Hvilken liste er det snakk om? På flere av de andre net kommandoene får jeg den samme tilbakemeldingen. Noen som vet hva som menes her?

Lenke til kommentar
nslookup [ip] ?

5032059[/snapback]

Som sagt har jeg prøvd det men det funker ikke. Hva grunnen er må du spørre julenissen om, men tror du ikke det kan ha noe med å gjøre at jeg sitter bak en ruter? Har ikke DNS serverne kun greie på den eksterne IP adressen liksom? (Den ut fra ruteren...) og ikke de interne? (de innenfor ruteren.. på lokalnettet)

Lenke til kommentar

her liker jeg å skille mellom netbios navn og dns vertsnavn.

 

Vertsnavn defineres i en DNS server og for å kunne slå opp vertsnavn fra ip må du ha revers DNS også. Dette vil nslookup kunne hjelpe deg med hvis du har en intern DNS server på LANet. For å være sikker bør du da spesifisere server i nslookup så du vet du slår opp internt. Du har rett i dine antagelser at DNS serverene der ute ikke vet noe om dit NATede nett.

 

netbios navn er derimot det navnet jeg tror du er ute etter, dette er en windows-spesifik sak.

 

Disse kan slås opp vha. nbtstat -A <ip>, den gir deg litt mer info, men hvertfall den du er ute etter.

 

Listen det er snakk om kan være hosts eller lmhosts filen, noe som i utgangspunktet var forgjengeren til DNS, men som fortsatt brukes, gjerne på små nett til å tilordne navn til IP adresser. Dette er ren gjetning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...