Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp skikkelig nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3x 48 porters routere eller switcher? Skal du ha internett tilgang?

 

Typisk trenger du bare switcher og en router. Switchene må kobles sammen for at alle skal sitte på samme LANet. Dette gjøres enten med en krysset kabel, eller vanlig TP hvis switchene kan krysse selv (enten automatisk eller med knapp). Da brukes ofte den siste porten på switchen.

 

Jeg kan se for meg ganske mye og lange kabler hvis alle skal sitte rundt en 48 port switch hver og trekke nett rett derfra, men hvis det er det dere har å rutte med har dere ikke noe valg.

 

Avhengig av om switchene er administrerbare (kunne gjerne fått mer info) må man kanskje inn og sørge for at de kan snakke med hverandre og maskiner.

 

Hvis du ikke vil at alle skal måtte manuelt få uttdelt en fast IP adresse som de selv må sette opp, må du ha noe som kjører en DHCP-tjener. (slik at maskinenene automatisk får ip-adresse).

 

Hvis du er på nett må DHCP serveren konfigureres til å dele ut noen navnetjenere (DNS) og default gateway (utgangen fra lokalnettet deres). Default gateway er gjerne portalen til internett og kan være en router. Selv ville jeg satt opp en maskin som router (eller rett før routeren) og pakkefilter samt struper nettbruk, dette er selvfølgelig avhengig av linjen dere får eller om dere bruker et eksisterende LAN med internett i bygget dere arrangerer.

 

Dette er grove linjer for et basic nett. Du kan også vurdere interne DNS servere og en webserver for informasjon.

 

Mulighetene er mange for strukturen på et "skikkelig" nettverk, men mye av sikkerhetstiltakene faller vekk på et LAN-party hvor du gjerne vil at alle skal kunne "snakke" med alle, ting skal være relativt fleksibelt for deltakerene og hvor du selv ikke har kontroll på maskinene.

 

Med dette sagt har jeg aldri arrangert et LAN-party ;)

 

EDIT: redaksjonelle endringer.

Endret av process
Lenke til kommentar
Det er 3x 48 ports switcher, lanet skal arrangeres på en skole, skal brukes demmes 10mbit linje.

5030113[/snapback]

 

 

her må dere kanskje snakke litt med skolen. mest sannsynlig så vil dere få et lokalt nett natet bak en ip adress. det vil mest sannsynlig være en dhcp tjeneste i dette nettet som deler ut ip-info.. så mest sannsynlig så er det vel bare for dere og sette opp nettet med svitsjer. Men snakk litt med it-annsvarlig på skolen. han vet hva som skal til. Kanskje.

 

er litt vanskelig og vite helt eksakt hva dere skal gjøre når jeg ikke vet så mye om svitsjene. men ser muligens litt problemer med at dere har 3 stk 48 porter. ville vel muligens ha gått får fks en 16-24 porter som core svitsj (sentral svitsj) får så og trekke ut til fks 4-6 bordsvitsjer. fks 12-24 porter. her kan dere bruke gigabit fra core til bordsvitsjene. elr fks trekke 2 tper og kjøre etherchannel (cisco) 200mbit..

 

servere og slikt setter dere i core svitsjen.

 

Hvis svitsjene har støtte for management så kan det være lurt og sette ip adresser og litt info om de, slik at dere kan kjøre noen trafikkmålinger (fks mrtg). er kjekt og vite litt om nettet blir sprengt elr hvor flaskehalsene er hvis de skulle oppstå-.

 

 

 

dere må også huske på strøm da. er vesentlig på LAN.

 

btw, er ikke noen lanparty menneske. men jobber en del med nettverk i offentlig sektor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...