Gå til innhold

RAID0: 2 -> 3 disker, ytelse?


Berrern

Anbefalte innlegg

Har nettopp, for første gang, satt opp en RAID0 stripe med to Raptor disker.

Jeg må bare si at jeg er veldig imponert over ytelsen, det går vanvittig mye fortere enn jeg hadde trodd! Windows laster på et blunk, og harddisk "jobbing" hører jeg nesten ikke lenger, ettersom de(n) blir ferdig med oppgavene så raskt.

 

Under konfigureringen av RAID i BIOS, så jeg at man kunne velge mellom 2 og 3 disker for RAID0.

Det jeg lurer på, er om det er noe særlig mer ytelse å hente ved å skaffe en tredje Raptor, og kjøre alle 3 diskene i RAID0? Er det noen som har gjort dette før? Eventuelt sett noen benchmarks?

 

Hvis ytelsesforskjellen mellom 2 og 3 disker i RAID0 er tilnærmet lik forskjellen mellom 1 disk og 2 i RAID0, løper jeg alt jeg kan og kjøper en Raptor til!

 

Og en ting til; hva er RAID5?

 

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Best performance is achieved when data is striped across multiple controllers with only one drive per controller
Noen som har noen oppskrifter på hvordan man gjør dette?

5028427[/snapback]

 

Hvis du kjører S-ATA har du uansett 1 disk per kontroller.

5028481[/snapback]

 

Det er ikke riktig. Dersom du kjører SATA kjører du en disk per kanal. Men som regel kjører du flere disker per kontroller.

 

Lurer egentlig på hvor utsagnet om at en disk per kontroller gir best resultat. Vet at en del av de litt kulere kontrollerene kan kobles sammen og at man sånn sett kan få større utelse, men med PCI-X og PCI Express samt kulere kontrollere burde ikke dette være noe vits i.

 

Noen kjører jo redundans over flere kontrollere slik at faktisk helle kontrolleren din kan dø uten at filsystemet går ned :yes:

Lenke til kommentar

Takk for linken, meget bra forklaringer på den siden! :)

 

Må vite hva slags RAID kontroller HK du har for å hjelpe.

Men tror bussen i maskinen din bli flaskehalsen her og forskjellen på 2 og 3 disker blir rimelig liten.

5028568[/snapback]

 

Hovedkortet mitt, et DFI LanParty nF4 SLI-DR, har to S-ATA/RAID kontrollere for 4 disker hver:

Four Serial ATA ports supported by the nForce4 chip

- SATA speed up to 3Gb/s

- RAID 0, RAID 1 and RAID 0+1

- NVIDIA RAID allows RAID arrays spanning across Serial ATA and Parallel ATA

Four Serial ATA ports supported by the Silicon Image Sil 3114 chip

- SATA speed up to 1.5Gb/s

- RAID 0, RAID 1, RAID 0+1 and RAID 5

 

Jeg kjører diskene i RAID0 på nForce kontrolleren.

Endret av Berrern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...