Gå til innhold

Mellomrommet mellom 2 linjer er for stort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg få mellomrommet mellom 2 linjer å bli mindre?

Hvis jeg bruker denne linjen her

<span style="color:#663399; font-size:8px; "> tekst tekst <br /> tekst tekst <br /> tekst tekst </span>

så blir teksten liten, men mellomrommet mellom linjene fortsatt like stor som ved default skriftstørrelse.

Hvordan kan jeg få krympet mellomrommet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

For det første regner jeg med at dette er ment som et avsnitt, altså bør du bruke P-elementet, ikke SPAN. Linjehøyden innenfor et element kan du endre med CSS:

P {
 line-height: .3em;
}

Endret av AfroDude
Skrevet (endret)

css:
p {
font-size: 8px;
color:#663399;
margin-bottom: Xpx;  
}
html:
<p>tekst</p>
<p>tekst</p>
<p>tekst</p>

Altså, du må forandre på margin-bottom: Xpx; til det som du synes passer. <span> og <br> skal ikke brukes til å formatere tekst. Det bruker man <p> som legger til et mellom, slik som <br> gjør.

Edit: Kom på at du må legge til

* {margin:0;padding:0;}

i starten på stilarket (CSS) ditt. Nettleserne legge til margin, derfor fjerner du denne standardmargen med margin: 0;. :)

Endret av Ingardj
Skrevet

Men problemet er at jeg ikke alltid vil ha noen <br />... går det ann å fjærne <br /> som ligger inne i <p>?

da altså

<p>hei</p>

<p>hei2</p>

Skrevet
Men problemet er at jeg ikke alltid vil ha noen <br />... går det ann å fjærne <br /> som ligger inne i <p>?

da altså

<p>hei</p>

<p>hei2</p>

5024534[/snapback]

Skal du ha tekstavsnitt (lengre tekster) på denne sida, eller er den en menyaktig liste du skal lage?

Bruk <p> og eksemplet jeg bruker over. Eksemplet endrer vel og merke mellomrommet mellom hver <p> (tekst) og ikke mellom hver linje i teksten. Det kan du bruke line-height til, som du også legger til p {}..

Skrevet

Hvis jeg har en tekst og så skal det være en link inne i den, også skal jeg ha noe forklarende etter linken i () og jeg vil ha det i mindre font-size, skal jeg ikke bruke <span> da? Eller går det med <p>? jeg får det ikke til!

Skrevet

HTML
<p><a href="#">Lenke</a> <span>(forklarende tekst)</span></p>

CSS
span { font-size: 0.8em; font-style: italic }

Slik? Forsto ikke helt hva du ville.

Skrevet (endret)

Du kan jo bruke <dd> og <dt> taggene ;) Tror det er det du er ute etter i denne sammenhengen ;)

altså:

CSS:

dt {
font-size: 1,5em;
}

dd {
font-size: 1em;
}

HTML:

<dl>
<dt>Link1</dt>
<dd>Beskrivelse av Link1</dd>
<dt>Link2</dt>
<dd>Beskrivelse av Link2</dd>
</dl>

Endret av chs89
Skrevet
<p> er et blockelement, mens span er et inline element. Et block element vil lage ny linje før og etter, mens inline er "inni linja"

5024827[/snapback]

Takk skal du ha, det var det jeg lurte på til slutt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...