Gå til innhold

Betegnelsen på jording?


arna

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skjønte liksom ikke helt spørsmålet, men jeg prøver å forklare det allikevel:

 

At noe er jordet vil si at strømmen går til jord (dvs i bakken) dersom en feil på apperatet skulle oppstå! Dette fjerner faren for å få strøm da motstanden til jord er (i allefall skal være i et godkjent annlegg) mindre enn motstanden strømmen møter i kroppen din!

 

Eksempel: Et apperat med deksel av ledende materiale blir utsatt for røff behandling/defekt noe som gjør at en av fasene kommer i kontakt med dekslet! Dette er jordet så strømmen går i bakken og det skal ikke være farlig for deg å ta på apparatet samtidig som du tar i noe annet jordet som for eksempel en oppvaskbenk! Hvis apparatet ikke hadde vært jordet (mens oppvaskbenken naturligvis er det) ville du fått strøm og kunne blitt skadet!

 

Edit: @ Neon-Sweet™: Nei :nei:

 

I et korrekt annlegg så skal det ikke være noe strøm som går i PE lederen (TT annlegg) men i N lederen! Heller ikke i et IT annlegg skal det gjøre det! I et TN-C-S anlegg blir saken litt annerledes da PE og N lederen føres sammen, men før de føres sammen skal det ikke gå noe strøm i N lederen. I et TN-C annlegg er det forsåvidt riktig det du sier, men det er ikke overskudsstrøm siden strømmen er nødt til å gå tilbake til noe for at kresten skal fungere...

 

Edit: Når strømmen går gjennom noe (lyspære) og tilbake kalles det for en krets...

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
lede bort overskuds strøm til jord. :)

5020809[/snapback]

Aldri hørt om overskudds-strøm. Tror du mener overspenninger og kortslutningstrømmer.

5020848[/snapback]

 

Kortslutning: Sammenkobling av to ledende deler uten, eller med ubetydlig-, motstand der det oppstår store strømmer (A-Ampere) som kan forårsake brann (heldivis har vi sikringer)! Kortslutning behøver ikke å gå til jord, men kan være mellom fase-fase!

 

Overspeninnger går ikke til jord da du har overspenningsvern som slår ut annlegget på samme måte som en sikring (eller det er forsåvidt en sikring...)

 

Edit: Omformulerte litt og drepte en Leif.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
lærerikt :p

 

går gk elektro og har enda ikke lært hva jording egentlig er.. tusen takk :)

 

edit: feli av hre

5020927[/snapback]

 

Tok lang tid før jeg helt skjønte vitsen med det jeg og ;)

 

Tror det er så åpenbart for lærerene at de ikke tenker på at de må lære det bort :yes:

 

Edit: Selv er jeg forsåvidt ferdig med både GK og VK1..

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar

kan gjerne vere verdt å merke seg at jorda ikkje bare "forsvinner" i bakken, men "vandrer" tilbake gjennom trafoens nøytral punkt via kabel(tn) eller "elektrisk leedene jordsmonn"(tt/(tn)) , eller via kapasitansen i nettet(it). Og lager en krets så strømmen går i. i ett tn nett så får den ikkje vandret så langt pga. det vil jo i praksis bli en kortslutning.

 

gjerne litt vel ute i elektro land for de som ikkje har vert innom gk eller noe lignende, men gjerne litt enklere å fatte enn at jordfeilstrømmen forsvinner ned i et hull i bakken :p

Lenke til kommentar
Kortslutning: Sammenkobling av to ledende deler uten, eller med ubetydlig-, motstand der det oppstår store strømmer (A-Ampere) som kan forårsake brann (heldivis har vi sikringer)! Kortslutning behøver ikke å gå til jord, men kan være mellom fase-fase!

 

Overspeninnger går ikke til jord da du har overspenningsvern som slår ut annlegget på samme måte som en sikring (eller det er forsåvidt en sikring...)

 

Edit: Omformulerte litt og drepte en Leif.

5020889[/snapback]

Kan du slå opp i elektroboken din og finne der det står overskuddstrøm? Nei ikke jeg heller.

 

Jeg skjønner hva han mener, jeg bare pirket litt på termer. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du belærer meg.

 

Jeg har snart 5 år utdannelse innenfor elektro, så jeg både jeg og du kan dette her ;)

Lenke til kommentar
Kortslutning: Sammenkobling av to ledende deler uten, eller med ubetydlig-, motstand der det oppstår store strømmer (A-Ampere) som kan forårsake brann (heldivis har vi sikringer)! Kortslutning behøver ikke å gå til jord, men kan være mellom fase-fase!

 

Overspeninnger går ikke til jord da du har overspenningsvern som slår ut annlegget på samme måte som en sikring (eller det er forsåvidt en sikring...)

 

Edit: Omformulerte litt og drepte en Leif.

5020889[/snapback]

Kan du slå opp i elektroboken din og finne der det står overskuddstrøm? Nei ikke jeg heller.

 

Jeg skjønner hva han mener, jeg bare pirket litt på termer. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du belærer meg.

 

Jeg har snart 5 år utdannelse innenfor elektro, så jeg både jeg og du kan dette her ;)

5021117[/snapback]

 

Vel jeg sier det ikke så du skal vite det, men for at trådstarter skal vite det siden det er han som laget tråden :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...