Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router og eksterne ipadresser


Anbefalte innlegg

Jeg har idag 4 dynamiske ip'er fra min ISP.

 

Er det mulig å få en router som "tar imot" disse ip'ene og fordeler de videre til de maskinene som er tilkoblet denne routern?

 

Vanligvis så deler jo routern ut 192.168.*.* o.l men i dette tilfellet er det de eksterne ip'ene som skal sendes videre inn i nettverket.

 

Er dette mulig. hvis dere forstår?

 

Pr idag har jeg en vanlig switch til dette, men jeg ønsker til tider å ha litt mer kontroll på trafikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis er det jo DHCP funksjonen i routeren som spør etter IP adresse fra modemet, og fordeler interne adresser videre i LANet.

 

Hva skjer dersom du slår av DHCP funksjonen på routeren?

Vil det da være hver enkelt PC som spør etter IP fra modemet slik det fungerer på en swich?

 

 

Dersom du prøver dette må du muligens lage en fast ip på maskina di i samme range som routeren har IP, og huske IP'n til routeren for å få kontakt. Er litt usikker på akkurat dette.

 

Mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Vanligvis er det jo DHCP funksjonen i routeren som spør etter IP adresse fra modemet, og fordeler interne adresser videre i LANet.

 

Hva skjer dersom du slår av DHCP funksjonen på routeren?

Vil det da være hver enkelt PC som spør etter IP fra modemet slik det fungerer på en swich?

 

Glem det vaset - aldri hørt noe dummere en det! Hvis du slår av DHCP-serveren i din hjemmerouter - skjer det ingenting mer eller mindre en før.

 

Du må sette routeren din i "bridge-modus", dvs. fjerne routerfunksjonen (mulig med min linksys WRT54G) - men da mister du omtrent alle muligheter for trafikk-kontroll. Da blir routeren til en switch.

 

Nå vet jeg ikke hva hensikten er ved å dele ut offisielle IP'er til alle pc'er - derfor blir det vanskelig å gi deg alternative råd.

 

Hilsen,

Bit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...