Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Reguleringsforum - For de med regulering :p


DE1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Regulering

Har fått vite at jeg muligens bør skaffe meg regulering. Noe jeg synes er ganske kjipt i og med at jeg er 18, og at jeg nå kunne ha vært ferdig med det.

Uansett, jeg har vurdert dette med "usynlig" og "hvit" regulering, men jeg vet nesten ingen ting om dette! Noen her som har hatt eller vet hvordan dette er og ser ut, og evt hvor mye jeg må betale. Hvis dere har noen bilder av dette ville det hvert kjempe kult, for jeg vet ikke hvor bra den hvite reguleringen vil see ut.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

franky12 fikk aldri vite hva artikulere betyr...

 

Jeg skal forresten ha regulering i september, både oppe og nede. Noe jeg bør grue meg til? Hva skjer på dagen jeg skal sette på regulering, kan noe informere meg litt rundt dette? :)

På meg pusset de ned tennene og satte på blokkene på tenna. Deretter satte de på en svak streng som ikke er stiv. Dette gjorde at prosessen med å plutselig ha regulering gikk litt lettere.Senere tar de på stivere og stivere strenger. Etterhvert påmonterte en "ring" rundt en jekselstenna langt bak som tennene skulle dras mot.

 

Jeg er forsåvidt ferdig med regulering! :D Jeg kommer ikke til å anbefale det til noen dersom de faktisk får til å spise vanlig og ikke sliter med å tygge mat. Alt stresset med tannpuss, en halv ku som sitter fast i tenna, og ikke minst utseende på reguleringen gjør at det egentlig ikke er verdt det, men resultatet ble bra.

 

Nå holder jeg på med å ha en plast sak som ligger som et lag på tenna i overkjeven og det går veldig greit, bortsett fra at den lukter skikkelig dritt.

 

 

EDIT:

 

Jeg fikk på regulering i September/Oktober i 9 Klasse og starten var faktisk noe av det verste. Jeg slet med å sove de første 6-7 dagene og smertene var til tider helt jævlig når man skulle spise. Etterhvert hjalp ting litt og det gjorde ikke så veldig vondt å spise, men så setter de på stivere og stivere strenger og ting ble vondt igjen.

 

Når de fant stive nok strenger så fikk jeg ring rundt de bakerste jekslene på tenna, dette var egentlig helt OK, bortsett fra at den til tider kunne gnage på tannkjøttet og kjøttet rundt tenna. Når jeg først er inne på det med skraping mot kjøttet i munnen så er dette lite digg da man kan kjenne at huden er ujevn.

 

Når denne var montert så satte de på bøyle som gikk fra "ringen" og opp mot gommen, denne var i starten IRRITERENES da mat LETT festet seg mot gommen og denne bøyla.

 

Mellom vært besøk strammet de og byttet strenger.

 

Når jeg endelig var ferdig med å ha regulering på så skal jo denne naturligvis av. Og det er ikke særlig behagelig. For det første så hører man knasinga i tenna (For de som ikke vet hvordan denne høres ut, det kan sammenlignes med å kjøre en drill igjennom tenna). For det andre så gjorde det vondt.

 

 

Meeeeen, resultatet ble gør bra. Jeg har fortsatt overbitt, men det var ikke mer å gjøre mot det. Men nå står ihvertfall alle tennene der de skal og perioden jeg går igjennom nå så har jeg som sagt plastikk sak utenpå tenna. Når jeg er ferdig med den 30/6 (:D) så regner jeg med at de pusser på tenna og gjør de litt hvitere. (På meg ble ikke tenna hvite etter at de tok av selv reguleringen, så litt sad moment der ja :(.

 

Hadde regulering i et 2,5 år tenker jeg :)

Endret av MarB
Lenke til kommentar

har hatt reggis siden slutten av oktober 09, skal ta den av i oktober igjen håper jeg, de sa jeg skulle ha det på i 1 år, men regner med at jeg må ha det på litt lenger. har ikke vært så nøye med strikker mot overbittet mitt (A) men det skal nok gå bra :)

 

det er helt greit å ha regulering om man ikke bruker strikk, er bare litt ille med stramming..

 

(har ikke fått vite hva "artikulere" betyr, kan noen si hva det er/betyr? ^^)artikulere

Lenke til kommentar

Regulering trenger ikke alltid å være så ille som MarB beskriver over. Selv fikk jeg det i 8. tror jeg, og hadde det til våren i 9. klasse, fikk den av rett før konfirmasjonen. Å ta på strengen gjorde ikke særlig vondt i seg selv, men seinere på dagen og de påfølgende dagene var det ganske vondt og ømt, kunne kun spise flytende eller veldig myk mat. Tror jeg starta med regulering kun oppe eller nede, også kom den andre på etter hvert. Gikk helt greit å leve med, men var ganske vondt hver gang jeg hadde vært å strammet den, da var det like vondt som første gang jeg fikk dem på.

 

Brukte også strikker i en periode, og da merket jeg at tennene/tannkjøttet ble litt mer ømt, men det gikk greit det også. Å ta av strengen var ikke noe problem, syns ikke det gjorde vondt i det hele tatt, det var bare veldig uvandt etterpå å ikke ha noe på tennene. Etter at strengen var borte brukte jeg også en slik gjennomsiktig plastplate om natten for at tennene ikke skulle flytte seg tilbake igjen. Gikk vel med den noen mnd, så var jeg helt ferdig. Bortsett fra en liten reguleringssak som jeg fortsatt har bak fortennene nede. Den skulle nok vært fjernet for lenge siden når jeg tenker etter, ettersom det begynner å bli mange år siden jeg fikk av reguleringen :p.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

DU BØR VANLIGVIS NEKTE TANNREGULERING - DET SKADER OFTEST MER ENN DET GAVNER

 

Hvis tenna dine ikke er tydelig på tørk eller ikke står til alle kanter, bør du for din egen skyld NEKTE REGULERING, eller avbryte enn allerede påbegynt regulering.

 

Bare ved en direkte stygg tannstilling eller ved store funkjsonelle probelemer, er regulering berettiget, og da bør den gjøres så liten som mulig.

 

Tannlegene vil selvfølgelig si noe annet, men de har sin egen profitt å ta hensyn til.

 

Dette kan jeg si utfra egne erfaringer:

 

Jeg hadde en omfattende tannregulering som barn og er nå godt voksen, og angrer på at jeg ikke nektet.

 

Jeg var overbitt, men jeg hadde ingen problemer og det så ikke stygt ut.

 

Reguleringen omfattet fjerning av 2 tenner i over og underkjeven, streng i begge kjevene og bruk av bøyle med strikker om natta.

 

Reguleringen fikset forsåhvidt på overbittet som imidlertid ikke plaget meg, men skapte isteden en rekke andre problemer:

 

- For trange forhold i munnen

- Kjever som ble forskjøvet for lnagt bak i forhold til resten av ansiktet, noe som ødla mye av et i utgangspunktet meget godt utseende.

- Tett nese

- Nakkeslenglignende symptomer og en rekke gufne nevrologiske symptomer fra hele kroppen

- Trangstilte og etterhvert uregelmessig stående tenner.

 

Disse problemene er ikke noe jeg tilfeligvis fikk, de er faktisk et ubønnhørlig resulatat av enhver tannregulering i større eller mindre grad. Reguleringen flytter ikke bare på tennene. Den skaper store forandringer ellers i kjeven, i ansiktet, i neseregionen og bakover mot nakken, og disse er vanligvis skadelige.

 

Jeg har snakket med mange andre som er voksne og har hatt regulering som barn. Alle har noen av de samme problemene.

 

 

Så hvis tenna dine ikke er direkte på tørk eller ikke står til alle kanter, bør du for din egen skyld NEKTE REGULERING.

Lenke til kommentar

DU BØR VANLIGVIS NEKTE TANNREGULERING - DET SKADER OFTEST MER ENN DET GAVNER

 

Hvis tenna dine ikke er tydelig på tørk eller ikke står til alle kanter, bør du for din egen skyld NEKTE REGULERING, eller avbryte enn allerede påbegynt regulering.

 

Bare ved en direkte stygg tannstilling eller ved store funkjsonelle probelemer, er regulering berettiget, og da bør den gjøres så liten som mulig.

 

Tannlegene vil selvfølgelig si noe annet, men de har sin egen profitt å ta hensyn til.

 

Dette kan jeg si utfra egne erfaringer:

 

Jeg hadde en omfattende tannregulering som barn og er nå godt voksen, og angrer på at jeg ikke nektet.

 

 

 

Jeg var overbitt, men jeg hadde ingen problemer og det så ikke stygt ut.

 

Reguleringen omfattet fjerning av 2 tenner i over og underkjeven, streng i begge kjevene og bruk av bøyle med strikker om natta.

 

Reguleringen fikset forsåhvidt på overbittet som imidlertid ikke plaget meg, men skapte isteden en rekke andre problemer:

 

- For trange forhold i munnen

- Kjever som ble forskjøvet for lnagt bak i forhold til resten av ansiktet, noe som ødla mye av et i utgangspunktet meget godt utseende.

- Tett nese

- Nakkeslenglignende symptomer og en rekke gufne nevrologiske symptomer fra hele kroppen

- Trangstilte og etterhvert uregelmessig stående tenner.

 

Disse problemene er ikke noe jeg tilfeligvis fikk, de er faktisk et ubønnhørlig resulatat av enhver tannregulering i større eller mindre grad. Reguleringen flytter ikke bare på tennene. Den skaper store forandringer ellers i kjeven, i ansiktet, i neseregionen og bakover mot nakken, og disse er vanligvis skadelige.

 

Jeg har snakket med mange andre som er voksne og har hatt regulering som barn. Alle har noen av de samme problemene.

 

 

Så hvis tenna dine ikke er direkte på tørk eller ikke står til alle kanter, bør du for din egen skyld NEKTE REGULERING.

 

Faren min hadde reggis i 7 år, han har aldri hatt noen av de problemene du beskriver over.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...

Jeg har hatt regulering i ett år snart, strammet idag så tennene mine gjør helt sinnsykt vondt! Men det går over etter 4-6 dager, det som gjør vondt forsvinner gradvis. Og i den perioden spiser jeg potetstappe, noe jeg gjør nå. Tomatsuppe, skive uten skorpe og mer flytende mat eller myk mat. Jeg bruker også strikk.

 

Når jeg skulle få reggiss måtte jeg trekke 4 tenner, ikke melketennene, hadde mistet alle. Så gikk jeg og fikk på regulering oppe. Så en måned etter på fikk jeg nede. Mine tenner var ganske hulter til bulter

Men nå er de fine. De hullene etter jeg har trekt har nesten tettet seg. Strikken er skikkelig ubehagelig og ha på, og egentlig bare stress. Kan ta den av når skal spise og det er det eneste.. Og når du skal pusse tennene. Jeg har også mistet 2 klosser, eller sånn de blir løse. Og det merker du ikke noe til før du tar på reguleringen. Har og mistet den som holder strengen, det var så godt og ikke ha den på. Men så måtte jeg fikse det.. Men det er ingenting vondt egentlig og ikke noe og grue seg til..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har bare hatt trøbbel med tannreguleringen min (har bare oppe). Det har snart gått 2 år og grunnen til at jeg fikk regulering var for å trekke ned én av de bakerste tennene som ikke ville vokse ned av seg selv, jeg har alltid vært fornøyd med de andre tenne mine da de ikke egentlig har vært skjeve i det hele tatt.

 

Når den bakerste tanna hadde kommet på plass spurte jeg om det snart var mulig å ta av reguleringa, men nå har de begynt å lete etter små pirkefeil som de mener er absolutt nødvendig å fikse på, for eksempel den ene fortanna mi som er bittelitt skjev (ser det ikke engang, og som jeg nevnte har jeg alltid vært fornøyd slik som det var). Etter fortanna måtte de rette på den ene hjørnetanna osv osv. Nå har de drøy det i flere måneder og jeg synes tennene mine bare blir skjevere og skjevere. Siden tennene mine oppe har vridd seg hit og dit og "byttet" plass har de presset mer på tennene mine nede, som også har vridd seg og blitt skjeve. Sist jeg var der begynte de derfor å mase om at jeg trengte regulering nede også hvis jeg hadde lyst til å rette de opp igjen. Bittet mitt har også blitt helt annerledes, har fått mye mer overbitt enn jeg hadde før og klarer ikke bite helt igjen (da begynner det å knase i alle tenne fordi de treffer feil på hverandre).

 

Nå er jeg rett og slett dritt lei av reguleringen og har tvingt de til å sette av en time for å ta den av, i og med at reguleringen har gjort mere ugang enn den har hjulpet... Det eneste jeg er redd for er at tennene mine skal fyke til alle kanter, er ganske trist at jeg hadde rette og fine tenner før og at de har blitt mer skjeve med regulering på.

 

Finnes det forresten noen klagerett for å få erstatning, hvis man tydelig kan se på bilder at tennene mine har blitt skjevere?



Anonymous poster hash: 90529...5e2
Lenke til kommentar

 

Jeg har bare hatt trøbbel med tannreguleringen min (har bare oppe). Det har snart gått 2 år og grunnen til at jeg fikk regulering var for å trekke ned én av de bakerste tennene som ikke ville vokse ned av seg selv, jeg har alltid vært fornøyd med de andre tenne mine da de ikke egentlig har vært skjeve i det hele tatt.

 

Når den bakerste tanna hadde kommet på plass spurte jeg om det snart var mulig å ta av reguleringa, men nå har de begynt å lete etter små pirkefeil som de mener er absolutt nødvendig å fikse på, for eksempel den ene fortanna mi som er bittelitt skjev (ser det ikke engang, og som jeg nevnte har jeg alltid vært fornøyd slik som det var). Etter fortanna måtte de rette på den ene hjørnetanna osv osv. Nå har de drøy det i flere måneder og jeg synes tennene mine bare blir skjevere og skjevere. Siden tennene mine oppe har vridd seg hit og dit og "byttet" plass har de presset mer på tennene mine nede, som også har vridd seg og blitt skjeve. Sist jeg var der begynte de derfor å mase om at jeg trengte regulering nede også hvis jeg hadde lyst til å rette de opp igjen. Bittet mitt har også blitt helt annerledes, har fått mye mer overbitt enn jeg hadde før og klarer ikke bite helt igjen (da begynner det å knase i alle tenne fordi de treffer feil på hverandre).

 

Nå er jeg rett og slett dritt lei av reguleringen og har tvingt de til å sette av en time for å ta den av, i og med at reguleringen har gjort mere ugang enn den har hjulpet... Det eneste jeg er redd for er at tennene mine skal fyke til alle kanter, er ganske trist at jeg hadde rette og fine tenner før og at de har blitt mer skjeve med regulering på.

 

Finnes det forresten noen klagerett for å få erstatning, hvis man tydelig kan se på bilder at tennene mine har blitt skjevere?

 

Anonymous poster hash: 90529...5e2

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=439 lag en tråd der:)

 

Tar forøvrig av reguleringen om 2 dager:) Er strålende fornøyd, hadde før store mellomrom mellom alle tennene, men det er rettet opp nå, anbefaler de fleste å ha regulering, det er en kjip periode i de to årene det varer, men enda kjipere å ha stygge tenner resten av livet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...