Gå til innhold

Får opp feil på alt av RAM-brikker..!?


havar

Anbefalte innlegg

Jeg har et ABIT NF7-S V2.0 som er basert på nForce 2 ULTRA. :(

Problemet er at PCen låser seg/fryser og da er det kun power-off som fungerer. Jeg har etter mye testing, bl.a med annen harddisk og annen CPU, tatt for meg maskinens RAM. Jeg kjørte Memtest, og fikk opp plenty med feil. Dette var med RAM fra TwinMos. Prøvde så med Apacher og Corsair. Til sammen har jeg testet med seks forskjellige 400-brikker, og en 333-brikke. Disse brikkene har fått kjøre seg alene, og sammen med andre. Samtlige brikker/oppsett forårsaker feilmelding i Memtest, og samtlige brikker gjør at maskinen fryser, i alle fall går jeg ut fra at det er her problemet ligger. Det spesielle er at alle brikkene fungerer helt fint i min andre PC... Kan det være mitt ABIT hovedkort som er kaputt? Jeg begynner å bli litt lei av testing nå, så om noen har et godt råd, vil jeg bli veldig glad! :yes:

 

(Var litt usikker på hvor jeg skulle poste denne, RAM eller HK, men det handler vel mest om RAM, eller..?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde omentrent samme problem tidligere på samma kortet. Spill hengte seg og var bare sorgen. Kjørte memtest og fikk opp en bråte med feil. Problemet mitt da var at jeg hadde ett hakk for lite med volt på cpu. I et siste forsøk så stilla jeg opp et lite hakk og oi, det funka fint som os,. Utrolig hvor lite som skal til av og til :)

Men siden du har prøvd med annen cpu og så er det vel kanskje godt gjort om det er det som er feil denne gangen

Lenke til kommentar
Hadde omentrent samme problem tidligere på samma kortet. Spill hengte seg og var bare sorgen. Kjørte memtest og fikk opp en bråte med feil. Problemet mitt da var at jeg hadde ett hakk for lite med volt på cpu. I et siste forsøk så stilla jeg opp et lite hakk og oi, det funka fint som os,. Utrolig hvor lite som skal til av og til :)

Men siden du har prøvd med annen cpu og så er det vel kanskje godt gjort om det er det som er feil denne gangen

5006962[/snapback]

 

Hmm, jeg har prøvd med en annen CPU, men har ikke økt spenningen. Den står som default 1.65V. Hva satte du din til, og hvilke konsekvenser fikk det for temperaturen?

Lenke til kommentar
Hmm, jeg har prøvd med en annen CPU, men har ikke økt spenningen. Den står som default 1.65V. Hva satte du din til, og hvilke konsekvenser fikk det for temperaturen?

 

Hei,

 

Det er jo klart at enhver speningsøkning vil føre til økt varmeproduksjon fra din CPU og dermed økt CPU temp. Hvor stor økning blir det, avhenger av en del faktorer som CPU kjøler/vifte, kabinett osv. Det er jo bare å prøve seg fram og se hva som skjer.

 

Har selv en XP-M 2400+ på samme HK, som blir kjørt på 2400MHz på 1.85V (default 1.35V) og det har gått veldig bra hittil. Tempen er mellom 48 og 54C.

 

Nå opplever jeg samme problemene som tråd starter.

 

Skal teste det litt mer i morgen.

 

Staljin

Lenke til kommentar
Er nok hovedkortet ja. Si gjerne ifra her om det viste seg at det var HK som var synderen.

5005461[/snapback]

 

Typisk min flaks..! :nei: HK jeg fikk i dag var defekt. Ikke bare litt defekt, men totalt dødt. Jeg fant da fram mitt gamle MSI KT3 Ultra ARU. Dette kortet støtter riktignok maks 333MHz på RAMen, men man tager hva man haver... :roll:

Jeg har nå tre av RAM-brikkene jeg har nevnt tidligere i tråden (3xTwinMos 512/400) stående i oppsettet, som sagt jobber de nå på 333, men de er dønn stabile. Memtest har nå kjørt i nesten en time uten feil. I ABIT-kortet gikk Memtest i maks 7-8 minutter før feilmeldingene kom, eller maskinen frøs. Jeg får bare jakte på nytt HK med 400-støtte... :cool:

 

Litt kjedelig forresten, å kjøpe brukt HK og finne ut at du er lurt. Heldigvis sier selgeren at han vil refundere beløpet, men jeg venter ennå med å juble da... :whistle:

Lenke til kommentar
Bare for og utelukke alle muligheter, hvilken psu er det du bruker? Det kan jo kanskje være at psu'en din er for spinkel til og levere stabile spenninger?

5012115[/snapback]

 

Strømforsyningen er en 400-watter fra NorthQ. Jeg vil tro den kan levere nok, da jeg ikke driver med overklokking eller annet spesielt strømsugende aktiviteter. I Everest ser det også ut som om spenningen er fin.

Lenke til kommentar
Hmm, jeg har prøvd med en annen CPU, men har ikke økt spenningen. Den står som default 1.65V. Hva satte du din til, og hvilke konsekvenser fikk det for temperaturen?

5007966[/snapback]

 

Har en XP-M 2400 cpu som jeg kjører på 2300MHz, husker ikke hva standard spenninga var, men da det føkka sto den på 1.60 og økte til 1.65 om jeg ikke husker feil. Tempforskjellen her var ubetydelig.

Endret av FunC
Lenke til kommentar
Hmm, jeg har prøvd med en annen CPU, men har ikke økt spenningen. Den står som default 1.65V. Hva satte du din til, og hvilke konsekvenser fikk det for temperaturen?

5007966[/snapback]

 

Har en XP-M 2400 cpu som jeg kjører på 2300MHz, husker ikke hva standard spenninga var, men da det føkka sto den på 1.60 og økte til 1.65 om jeg ikke husker feil. Tempforskjellen her var ubetydelig.

5021223[/snapback]

 

Jeg prøvde opptil 1.7V, men det endret ikke situasjonen hva minnet angår. Kortet er forresten pakket og klar for retur nå.

Lenke til kommentar

Merkelig, det problemet mitt med RAM. Hvis jeg kjører brikkene i DUAL får feil og ustabil maskin. Skjekket brikkene hver for seg, og fant ingen feil. Merkelig. Satt inn den gamle vanlige TwinMOS brikkene, og maskin plutselig ble dønn stabil.

Skal lever brikkene inn til Flexi-Data i morgen, og se hva de finner ut.

 

Staljin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...