Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Verdens raskeste serieproduserte MC!?


Mattlakk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
:tease:

 

Hayabusa er råest uansett  :mad:

 

Det er som å forestille en "nyere" Mustang, med en eldre Mustang GT!! Klassikerne er best  :thumbup:

 

Hayabusa er jo den som har kulest design av dem begge og.. Ingen froskelignende lykter...  :D  :!:

5017671[/snapback]

 

MTT Turbine SUPERBIKE kom også ut i 1999.

Lenke til kommentar
Verdens raskeste serieproduserte sykkel er "MTT Turbine SUPERBIKE", denne drives av en gass-turbin-motor og yter 320 HP ved 52 000 RPM og har en toppfart (ja, uten modifikasjoner) på 365 km/h. Denne får Hayabusa og ZZR 1400 til å virke som lett-MC. ;-)

5223545[/snapback]

 

Wooooooohooooooo! Da ble det stille gitt :!:

Lenke til kommentar

Bare lurer på hvorfor den må opp på 52 000 RPM...

 

Hayabusa turbo har jeg ikke hørt noe teoretisk toppfart på, men den har jo 417 hester på bakhjulet, og er bygd så aerodynamisk som mulig ;)

 

"MTT Turbine SUPERBIKE" har kanskje en teoretisk toppfart på 365 km/t, for har ikke funnet noen film eller noe dokumentasjon på at det er utprøvd..

Lenke til kommentar
Bare lurer på hvorfor den må opp på 52 000 RPM...

 

Hayabusa turbo har jeg ikke hørt noe teoretisk toppfart på, men den har jo 417 hester på bakhjulet, og er bygd så aerodynamisk som mulig ;)

 

"MTT Turbine SUPERBIKE" har kanskje en teoretisk toppfart på 365 km/t, for har ikke funnet noen film eller noe dokumentasjon på at det er utprøvd..

5231080[/snapback]

 

Hvorfor den må opp i 52 000 RPM? Det er en helt annen motortype. Du kan jo like godt spørre "hvorfor må en inline-4 2.0 liter bilmotor opp i 7000 RPM for å yte 150 hester?". :-)

 

Hayabusa turbo er en modifisert sykkel og kan derfor ikke sammenligned med maskiner som er stock. Når du modifiserer en bil/sykkel finnes det relativt ingen grenser. Med mindre jeg har oversett at det har kommet en serieprodusert Suzuki Hayabusa Turbo kan ikke den sammenlignes med MTT Turbine Superbike, du får rette meg hvis jeg tar feil.

Du kan forresten presse mer enn 417 BHP ut av en Hayabusa, flere med over 500, og har lest om opp i 600.

 

Edit: Jeg gjorde et lite søk på google for å se om jeg fant noe om offisielle tester av toppfarten, flere steder sier den har blitt "clocked at 227 mph" - om den er faktisk blitt testet eller ikke vet jeg ikke, men det ser slik ut. Kanskje jeg finner noe bedre hvis jeg leter i mer enn fem minutter. :-)

 

Men selv om den ikke har blitt testet skikkelig så antar jeg at du er enig i at det ikke eksisterer noen tvil om at den går fortere enn en stock Hayabusa når den har så mye krefter.

 

---

 

"Powered by a Rolls Royce Allison 250 series gas turbine engine, this motorcycle has recorded top speed of 227 mph (365 km/h), with price tag of US$150,000 (US$185,000 in 2004). It is recognized by Guinness World Records as the "Most powerful production motorcycle" and the "Most expensive production motorcycle"."

 

fra http://en.wikipedia.org/wiki/MTT_Turbine_SUPERBIKE

 

"...the SUPERBIKE has demonstrated over 300 hp and 425 ft/lbs of torque on the Dyno Jet 200, and has been

 

clocked at a record-breaking 227 mph."

 

fra http://www.marineturbine.com/motorsports.asp

Endret av corge
Lenke til kommentar

Jeg har lest en del om Hayabusa, sikkert ikke noe særlig i forhold til hva andre kanskje har gjort, men nok til at jeg burde ha fått med meg hvis det fantes en utgave som kommer stock med turbo, har du noen link til et sted som sier dette faktisk stemmer?

 

Jeg ser flere steder at det står at Hayabusa er en populær sykkel å modifisere med turbo, men ingen som sier den faktisk er å få kjøpt stock med turbo, heller ikke på suzuki.com.

 

Modifisert Hayabusa går ganske bra, er en som satt rekord på 420 km/h leser jeg her (wikipedia), men inntil du viser meg noe som sier at den er serieprodusert med turbo så teller det nok ikke. :)

Lenke til kommentar
Skal ikke si noe sikkert, men har bare fått med meg at de fleste turbosyklene har 417hk, før videre modifikasjoner...

 

Er ikke særlig datakyndig, så noen link vet jeg ikke om på data, men mener det sto en artikkel om Hayabusa turbo i et MC-blad for ikke altfor lenge siden...

5240420[/snapback]

 

Kan aldri tenke meg dette faktisk stemmer, jeg finner ikke en eneste referanse som sier at dette er fakta.

Og 417 HP? Mener du virkelig at Suzuki har solgt/selger en Hayabusa med 1.3 liter motor som er presset til 417 HP? Uten at jeg er noen ekspert på motor så vil jeg påstå at den motoren kan ikke vare særlig lenge. Hvis de noengang har solgt en Hayabusa Turbo - hvilket det står ingen steder at de noensinne har gjort, gjør eller kommer til å gjøre - så ville den nok hatt en mye lavere ytelse.

Det bladet du snakker om beskrev sannsynligvis en modifisert Hayabusa og eventuelt snakket om hvor "vanlig"/"lett" det har blitt å modifisere Hayabusa. Eller kanskje de snakket om at du får kjøpt "Hayabusa turbo" direkte fra tunerfirma som kjøper stock Hayabusa fra Suzuki og så modifiserer dem for så igjen selge dem komplett - ferdig trimmet/modifisert som en "Hayabusa turbo".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...