Gå til innhold

Prob.med Encore og store filer ++


Anbefalte innlegg

Jeg har lagd tre ulike filmer med Premiere Pro 1.5.

Nr 1 er ca 8 min lang og noe over 5gb stor fil

Nr 2 er ca 5 min lang og er ca 3 gb stor

Nr 3 er ca 32 min lang og er ca 20gb stor

 

Her var det cirkatall og har brukt encoderen huffyuv som jeg ble anbefalt pga den gir svært god oppløsning og mindre filer en helt ukomprimert avi filer gir.

 

Nå er saken den at jeg ønsker å lage en dvd med meny i Adobe Encore. Jeg prøver å lage tre bokser og linke disse til mine tre relativt store "huffyuv"-filer. Underveis i transcodingen stopper dette opp og jeg kommer ikke videre.

 

Jeg har forøvrig hatt store problemer med å spille av disse store avi filene i windows media player og andre dvd-avspillingsprogrammer. Avspillingen stopper på ulike steder i filmen (med ulike programmer) og jeg lurer på om grunnen til mine avspilling/dvd-lagings problemene mine er pga at filene (spes. den ene) er så veldig store?

 

Jeg har brukt Cinema craft encoder (CCE) for å gjøre filene mindre, noe som forsåvidt fungerer bra. Filene blir veldig små (under 1gb) og kvaliteten bra i forhold til filstørrelsen. Problemet her er at video og lyd blir splittet automatisk og dette er ikke noe jeg ønsker...

 

Så spørsmålet mitt er hvordan jeg på enklest mulig måte skal får mine tre filer inn på en og samme dvd (noe som helt klart burde være mulig). En mulighet er kanskje å bruke en annen encoder i premiere pro for å få mindre avi-filer enn huffyv produserer? Tar imot alle tips med takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det du sier er at kvalitetsforskjellen mellom DV AVI og Huffyuv blir veldig liten? Min erfaring er at forskjellen blir relativ stor. Betydelig klarere og tydeligere tekst (titles) blant annet. Jeg vil tro at DV avi filene blir mye mindre enn huffyuv, men stiller meg helt klart skeptisk til om det riktig det du sier. Skal prøve det selvsagt.

 

Noen andre gode tips?

Lenke til kommentar

Ja, kan hende du har rett, spesielt angåande titles, sjølv om eg ikkje har lagt merke til det sjølv. (Har heller ikkje prøvd HuffYUV då, men har ikkje sett dårlege titles som eg kan hugse...)

 

Sikkert eit dumt spørsmål: Når du eksporterer som DV AVI, er det ein eller annan stad i Export-dialogen (hugser ikkje akkurat kor) der det står "Recompress". Kva innstilling har du her? Kan hende det utgjer mykje av forskjellen...

Recompress

 

Select to ensure that Adobe Premiere Pro exports a video file that is under the data rate you specified. Choose Always from the Recompress menu to compress every frame even if it is already within the data rate, or choose Maintain Data Rate to preserve quality by compressing only the frames that are above the specified data rate. Recompressing previously compressed frames may lower picture quality. Deselect Recompress to prevent current compression settings from being applied to clips that were not altered when you edited them into the program.

 

I høve til Cinema Craft Encoder: Kva er eigentleg problemet med separat lyd og video? Det vert litt meir jobb med å tidslinjene i Encore, men det er vel ingen andre problem?

 

Kom på eit alternativ til: Adobe Media Encoder. Der kan du eksportere direkte til DVD-kompatibel MPEG-2.

Lenke til kommentar

takk for bra svar

 

 

Skal se på media encoder.

 

Når det gjelder CCE: greit nok at jeg får separat video og lydfil, men i Encore vil jeg ha en knapp som jeg trykker på og da skal filmen starte. Jeg vet ikke helt om jeg i Encore kan gjøre slik at wav-filen og avi-filen (mpv fil er det forresten..men det gjør kanskje ikke noe, er vel mpeg2 vil jeg tro) starter samtidig og blir 100%riktig synkronisert??

 

Når det gjelder innstillinger i PPro: riktig at det står "recompress" der ja. Det står "recompress: maintain data rate". Regner med at det er standardinnstillingen. Jeg vet ikke om det er mulig å manuelt endre dette kompresjonen egentlig. Kan jo sjekkes ut, men mulig det kun er en kvalitet for DV avi...

 

Men vet du hvordan jeg kan bruke Encore med separat lyd og bilde fil, vær så snill å si hvordan!

Lenke til kommentar

Vil ikkje lydfila og videofila verte akkurat like lange? Når du skal linke til ein video frå ein meny i Encore, må den videoen ligge på ei tidslinje, som du sikkert veit. Om du då har ei lydfil og ei videofil som kjem frå det same originalklippet, er det vel berre å leggje begge på tidslinja, og passe på at dei byrjer på akkurat same staden. Då skulle dei no verte synkroniserte...

Endret av incanus
Lenke til kommentar

Takker for særs godt svar. Tenkte ikke på denne timeline muligheten. Nå brukte jeg CCE for å komprimere de store filene, kvaliteten der blir eksepsjonell iforhold til filstørrelse synes da ihvertfall jeg. 10min filer på kanskje 300mb (uten lyd, 50mb til med lyd) får meget god kvalitet.

 

Da har jeg ihvertfall funnet en bra måte å lage dvder på, takk igjen for god hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...