Gå til innhold

Er dere for eller i mot aktiv dødshjelp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En person er suveren herre over eget liv. Dette innbærer retten til å ta sitt eget liv, samt til å få hjelp til dette. Eutanasi er jeg således urokkelig for.

 

Edit: Jeg er selvfølgelig imot at en som vil ta sitt eget liv skal ha muligheten til å tvinge en annen til å hjelpe seg med dette.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Hva når personen ikke er i stand til å uttrykke ønske om aktiv dødshjelp eller ønske om å bli holdt i live?

Få snakka med en eller anna kompis. Evnt samboer. Hvis jeg ikke dør før den tid så skal jeg ta det opp med min samboer, blir jeg lam i en MC ulykke såklart vil jeg dø.

kan jeg spørre om hvorfor du heller vil dø enn å være lam?

Lenke til kommentar
Hva når personen ikke er i stand til å uttrykke ønske om aktiv dødshjelp eller ønske om å bli holdt i live?

Få snakka med en eller anna kompis. Evnt samboer. Hvis jeg ikke dør før den tid så skal jeg ta det opp med min samboer, blir jeg lam i en MC ulykke såklart vil jeg dø.

kan jeg spørre om hvorfor du heller vil dø enn å være lam?

Fordi du kan ikke engang skifte TV-kanal? Må komme søster og hjelpe deg med og gå på do.

Osv, hadde kanskje vurdert selvmord hvis jeg hadde havna i rullestol(amputert beina eller noe).

Lenke til kommentar

Nei. Ikke fri aktiv dødshjelp. Noen må sitte å bestemme hvem som er syk nok/har det dårlig nok, og resten må gjøre det på gamlemåten. Og når noen skal vurdere hvem som er gode nok, så går nesten vinninga opp i spinninga.

 

Sånn som det høres ut her, så vil det bli fritt valg for alle i alle aldre?

For det første, så vil det senke terskelen for å ta livet sitt(kanskje andres liv, men det blir en hypotese), det være seg med aktiv dødshjelp, eller mer tradisjonelle metoder. Å gjøre selvmord allment akseptert. Hvordan vil det påvirke barn/ungdom?

Samfunnsøkonomisk er det jo ren idioti. Om arbeidsføre skulle få en slik rettighet? (jeg tar utgangspunkt i at terskelen for å ta livet sitt med en pille er lavere en med en mer smertefull metode) Da ville samfunnet kastet bort penger på å utdanne folk, uten å få noe igjen for det, noe som fører med seg at de som er igjen må betale for det.

 

Hvis vi snakker om å gi det til alvorlig syke, uten mulighet til helbredelse, så bør man gi mulighet, der som man dokumenterer godt at vedkommende faktisk ønsket det selv. Og siden det er tilfeller hvor pasienter er ute av stand til å kommunisere, så kan det løses ved testamente e.l. dokumenter som kan dokumentere et slikt ønske.

Det eneste betenkelige jeg kommer på er at slekt kan presse på for aktiv dødshjelp, men det kan umulig være vanskelig å løse.

Lenke til kommentar
Jeg er for. Prinsipielt må alle få lov til å velge dette selv.

Det er selvsagt enkelte situasjoner der dette vil slå feil ut. Men det er mange andre situasjoner der det er feil å tvinge folk til å leve. Og prinsippet må være at folk har rett til å velge dette selv.

 

Hehehe... Fordi?

Endret av Innovation
Lenke til kommentar
Jeg er for. Prinsipielt må alle få lov til å velge dette selv.

Det er selvsagt enkelte situasjoner der dette vil slå feil ut. Men det er mange andre situasjoner der det er feil å tvinge folk til å leve. Og prinsippet må være at folk har rett til å velge dette selv.

 

Hehehe... Fordi?

Fordi min personlige og subjektive etikk sier det er galt å tvinge noen som øsnker å dø til å leve.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...