Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tankespill - "snu" ADSL til 1,2/25


Anbefalte innlegg

Har forstått slik at det er teknologien som setter sperrer for at vi ikke kan få et fett 25/25 linje over kobberen - men hva om en "snur" - er det teoretisk mulig for et selskap å tilby meg 1,2/25 - dvs 1,2 i download og 25 i upload? Og hvis en har 2 ledige kobberpar ha 26,2/26,2? dvs en vanlig vei og en motsatt vei.

 

Må innrømme at denne tanken ikke er særlig gjennomtenkt - men i mitt hode så ser jeg ingen problemer med å "snu" teknologien :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er nok antagelig ikke noe problem og lage, dog så må man vel definere en xDSL-standard for denne løsningen, xDSL må snart komme seg videre ellers så er den dødsdømt som bærer for bredbånd og så langt har ingen av de nye xDSL-standardene imponert med hastighet og linjelengdekrav.

Lenke til kommentar

Hva om man nøyde seg kun med en snudd 1,2/25 linje? Det har jeg nemlig alltid lurt på. Jeg har ofte behov for å hente data fra mine servere hjemme og kunne godt nøyd meg med en lav nedlastingshastighet.

 

Det jeg _tror_ er at en slik linje blir mye dyrere da det er trafikken oppstrøms hos en ISP som koster mest penger? Usikker på om det stemmer.

Lenke til kommentar

For at hardware løsninger skal bli billigst mulig, så er det nok designet i silikon til å kunne noe annet enn mere ned enn opp.

 

Men om chipene er helt software styrte så burde det gå greit, med tanke på forskjellene i opp/ned strøms frekvenses for Annex B / Annex L / Annex M i ITU 992.5 så er det nok ikke helt umulig at dagens hardware lar deg skrive softwaren som bytter det helt om.

 

Dog litt usikker på hvordan det blir i henhold til kravene for støy osv, da de forskjelligene standardene beskreiver nøyaktige hvilke frekvenser som skal brukes til hva.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...