Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Forskjell på 100mb og 1000mb switch?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva kan problemet være da egentlig? Jeg har egentlig ikke peiling på nettverkskort og switch. En av kompisene mine har både 100mb og 1000mb nettverkskort. Bare bytter ettersom hvilken switch som blir brukt.. Høres det helt teit ut, eller ligger det noe bak det?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har satt kortet til AUTO så test det først. Hvis det ikke fungerer med AUTO forsøk med 100 og så 10 i den rekkefølgen.

 

Hvis du har en switch hvor du kan sette hastighet på porten så forsøk samme der.

 

Hvis du ikke lykkes med å oppnå kontakt så ville jeg ha testet med et annet NIC og så en annen switch for å finne ut hvilken komponent som ikke er som den skal for så å reklamert til forhandler.

 

Auto negotiation er egentlig en uting, men det er en grei løsning i homogene miljøer hvor man slippe å endre hastighet på NIC hele tiden.

 

Det som ofte skjer er at forhandlingen går nærmest kontinuerlig slik at interfacet blir opptatt. Dette gir elendig ytelse på nettverket. Det hender også at auto negotiation ikke kommer frem til "riktig" hastighet slik at man kan risikere å sitte med 100 half duplex når man egentlig har mulighet til 100 full duplex.

 

Mitt generelle råd er derfor å droppe auto negotiation der det er mulig.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har satt kortet til AUTO så test det først. Hvis det ikke fungerer med AUTO forsøk med 100 og så 10 i den rekkefølgen.

 

Hvis du har en switch hvor du kan sette hastighet på porten så forsøk samme der.

 

Hvis du ikke lykkes med å oppnå kontakt så ville jeg ha testet med et annet NIC og så en annen switch for å finne ut hvilken komponent som ikke er som den skal for så å reklamert til forhandler.

 

Auto negotiation er egentlig en uting, men det er en grei løsning i homogene miljøer hvor man slippe å endre hastighet på NIC hele tiden.

 

Det som ofte skjer er at forhandlingen går nærmest kontinuerlig slik at interfacet blir opptatt. Dette gir elendig ytelse på nettverket. Det hender også at auto negotiation ikke kommer frem til "riktig" hastighet slik at man kan risikere å sitte med 100 half duplex når man egentlig har mulighet til 100 full duplex.

 

Mitt generelle råd er derfor å droppe auto negotiation der det er mulig.

På 100Mb kort er det vel til og med 10Mb Halv duplex man detter ned på når auto negotiate feiler.

Lenke til kommentar
ryback Skrevet 10/10/2005 : 10:22

Det som ofte skjer er at forhandlingen går nærmest kontinuerlig slik at interfacet blir opptatt. Dette gir elendig ytelse på nettverket. Det hender også at auto negotiation ikke kommer frem til "riktig" hastighet slik at man kan risikere å sitte med 100 half duplex når man egentlig har mulighet til 100 full duplex.

Hmm, det var veldig interessant ryback. Uten at jeg skal ta over tråden må jeg bare spørre om dette gjelder for alle typer nettverk, og store som små, så lenge det er brukt nettverkskort, rutere ol med forskjellig hastighet?

 

(Edit, interessant staving av interessant...)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar
danna Skrevet 10/10/2005 : 14:02

  Hvordan finner jeg ut om kortet stå på auto eller ikke da? Hvor endrer jeg det eventuelt..? 

Det kan jeg svare på, Da går du enten i kontrollpanel, eller dobbeklikk nettverksikon, og velger egenskaper, og konfigurer, så du får opp som på bildet. Der kan du velge autosense, eller låst til en hastighet.

post-61-1128944330_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvis du har en "dum" switch der du selv ikke kan bestemme dupleks og hastighet bør man bruke default på nettkoret som er AUTO. Grunnen er at switchen også her per default vil kjøre auto negotiation på sine porter.

 

Det oppstår nemlig lett problemer hvis man setter f.eks. 100Mbit full dupleks på nettkortet men switchen er satt til auto. I verste fall kan man ende opp med at switchen ikke klarer å finne ut av hva motsatt ende er satt til og faller tilbake til 10Mbit half dupleks . Det sier seg selv at det kan føre til spennende nettverksytelse.

 

Så hvis du har en "dum" switch og auto negotiation på nettkortet ditt feiler, prøv altså med et annet nettkort eller en annen switch. Auto negotiation er dessverre ikke helt feilfritt det heller. Velger du å sette hastighet på nettkortet manuelt, kan det hende at det fungerer, eller det kan hende at ting går til h* neste gang du kobler til/fra enheten. Det er uansett verdt et forsøk, men kan altså bli bingo.

Lenke til kommentar

pcp160:

 

Størrelsen på nettverket har ikke noe med saken å gjøre ettersom dette skjer mellom 2 noder.

 

Babelfisken:

 

Det kan nok stemme det. Selv har jeg opplevd at to noder har forhandlet seg frem til 100 halv duplex når de begge støttet 100 full duplex.

 

I det tilfellet feilet jo ikke forhandlingen, men den ga heller ikke optimalt resultat. (noen som sa rød-grønn?) :p

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har satt kortet til AUTO så test det først. Hvis det ikke fungerer med AUTO forsøk med 100 og så 10 i den rekkefølgen.

 

Hvis du har en switch hvor du kan sette hastighet på porten så forsøk samme der.

 

Hvis du ikke lykkes med å oppnå kontakt så ville jeg ha testet med et annet NIC og så en annen switch for å finne ut hvilken komponent som ikke er som den skal for så å reklamert til forhandler.

 

Auto negotiation er egentlig en uting, men det er en grei løsning i homogene miljøer hvor man slippe å endre hastighet på NIC hele tiden.

 

Det som ofte skjer er at forhandlingen går nærmest kontinuerlig slik at interfacet blir opptatt. Dette gir elendig ytelse på nettverket. Det hender også at auto negotiation ikke kommer frem til "riktig" hastighet slik at man kan risikere å sitte med 100 half duplex når man egentlig har mulighet til 100 full duplex.

 

Mitt generelle råd er derfor å droppe auto negotiation der det er mulig.

Hmm, jeg har ikke opplevd noen "elendig ytelse" på nett med auto negotiation. Under hvilke situasjoner mener du det oppstår?

 

AtW

Lenke til kommentar
ryback Skrevet 11/10/2005 : 09:57

  pcp160:

 

Størrelsen på nettverket har ikke noe med saken å gjøre ettersom dette skjer mellom 2 noder.

 

Ok, jeg tenkte kanskje det ble værre om man hadde feks 5 maskiner (alle med nettverkskort på auto) og som da alle drev med sine forhandlinger, og dermed skapte enda mer unødvendig trafikk.

Men jeg tenkte kanskje feil :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...