Gå til innhold

Videokvalitet i Ubuntu Linux med ATI


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har brukt Ubuntu nå i et par mnd. og er veldig fornøyd med det så langt, bortsett fra en ting.

 

Når jeg spiller av videofiler (uavhenging av spiller (VLC, Xine, Totem)) så vises pixelene veldig godt. Det er altså ikke slik som i windows at filmene blir "utjevnet". Dette er godt synlig også når jeg spiller av filmene i normal størrelse (100%).

 

Jeg mistenker at grunnen er at jeg har ATI skjermkort (som visstnok ikke er så godt støttet i linux)...

 

uansett... er det noen som vet om noen knep som gjør at videoavspilling i linux blir like god som i windows?

 

kan også nevne at DVD avspilling hakker ekstremt (vet ikke om det er relatert til det orginale problemet)

 

takk for alle svar....

 

ubuntu hoary hedgehog

ATI 8500LE 128mb

AMD 2500+ barton @ 2800+

512 MB RAM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vibbe[],07/10/2005 : 14:58]Hei. Jeg har brukt Ubuntu nå i et par mnd. og er veldig fornøyd med det så langt, bortsett fra en ting.

 

Når jeg spiller av videofiler (uavhenging av spiller (VLC, Xine, Totem)) så vises pixelene veldig godt. Det er altså ikke slik som i windows at filmene blir "utjevnet". Dette er godt synlig også når jeg spiller av filmene i normal størrelse (100%).

 

Jeg mistenker at grunnen er at jeg har ATI skjermkort (som visstnok ikke er så godt støttet i linux)...

 

uansett... er det noen som vet om noen knep som gjør at videoavspilling i linux blir like god som i windows?

 

kan også nevne at DVD avspilling hakker ekstremt (vet ikke om det er relatert til det orginale problemet)

 

takk for alle svar....

 

ubuntu hoary hedgehog

ATI 8500LE 128mb

AMD 2500+ barton @ 2800+

512 MB RAM

Hei, jeg har/hadde også samme problem. Min løsning var å benytte opengl video-output i mplayer/vlc

 

feks mplayer -vo gl2. Velg output-plugin i vlc i menyen.

 

Se også min tråd her: http://forum.programmer.no/index.php?showtopic=462975

Lenke til kommentar

å velge openGl eller Xvideo output hjalp mye når jeg spiller av i 100%, men ikke så mye for f.eks. fullscreen.

 

om jeg har installert ATI drivere... litt usikker, jeg vet i allefall at jeg har installert 3d driverne (er det fglrx det heter?). Jeg vet ikke om det er noen andre drivere som skal installeres.

Lenke til kommentar
Vibbe[]' date='07/10/2005 : 15:18'] å velge openGl eller Xvideo output hjalp mye når jeg spiller av i 100%, men ikke så mye for f.eks. fullscreen.

 

om jeg har installert ATI drivere... litt usikker, jeg vet i allefall at jeg har installert 3d driverne (er det fglrx det heter?). Jeg vet ikke om det er noen andre drivere som skal installeres.

fglrx ja. Og den fungerar?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...