Gå til innhold

Hvor kjapp CPU trenger jeg?


henningst

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe meg bærbar PC nå. Er student og har lite penger, så jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal komme billigst ut. Maskinen skal stort sett brukes til programmering (java, c++, php, osv..), tekstbehandling (word) og noe mp3 spilling.

 

Hva slags CPU burde jeg ha for at dette skal gå greit? Går det greit med en Celeron, eller må jeg over på PIII? Og hva med ram?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmering er jo nesten som å skrive brev/word helt til du skal kompilere. Regner ikke med at du skal lage winXP2 så en celeron holder i lange baner. Eneste kompileringen som tar litt prosesser.

Til det bruket du har gitt her så holder det lenge med en litt rask celeron (8-900). Med så mange mhz så klarer du deg fint! Mp3 er ikke det verste du kan utsette systemet ditt for heller.

du kan jo gå inn på dell.no sine sider og starte med en celeron 700 foreksempel. Så ser du hva du har råd til.

Bare få med en litt god skjerm slik at du kan klare timer med C++.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøp av ny pc medfører som regel litt hodebry.

Men å kjøpe en bærbar pc krever ikke nødvendigvis en radikal planlegging.

 

Jeg anbefaler at du har en CPU på minst 700 Mhz og minst 128 MB minne. Får du bare med 64 MB på kjøpet, vil du fort erfare at det går tregt under multiprosessering.

Du bør kunne forvente å kompilere C++ setninger (Borland/Visual C++) samtidig som enkelte nettlesere prosesserer og tilsvarende applikasjoner dvaler i bakgrunnen.

 

Med ovenfornevnte spesifikasjon kan du bruke

Lenke til kommentar

Når det gjelder programmering tror jeg det er viktigere med RAM en CPU kraft. Tror ikke du vil angre med minst 256 mb ram der inne.

 

Jeg har selv en 1,13 GHz med 512 MB ram på min Dell Latitude. Og alt fungerer som en drøm.

 

P.S. Merker lite forskjell når jeg drar ut strømmen og kjører på rundt 700 MHz. (når det gjelder programmering altså)

 

[ Denne Melding var redigert av: unwill på 2001-12-14 09:33 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...