Gå til innhold

Toll-tull og forskjellsbehandling


Anbefalte innlegg

Jeg og en kompis kjøpte oss Guild Wars her om dagen, dvs. den 23-09/05.

Vi bestille spillet samme dag og samme tidspunkt fra play.com da de har det for 17.99 pund og gratis frakt.

 

Jeg venter og venter og får ikke noe, han får sitt etter ett par dager. Hvorfor? Joda, min kopi ble stoppet i tollen siden spillet var ca. 4,- over de lovlige 200,- og fikk dermed idag 132,- å betale for å hente ut fra posten. Ok greit.

 

Dette skjer nok hver eneste dag med mange mange personer, men jeg må spørre, er slik forskjellbehandling lov?

Er det ingen retningslinjer for disse folkene og om de har så mye å gjøre (det tok tross alt noen uker) hvorfor gidder de når det er 4,- over grensa?

 

Hadde vi begge måtte betale så hadde det vært greit (greit og greit, det plager meg sterkt med denne lave import grensen men det er en annen sak), men definitivt ikke ikke denne forskjellbehanldingen.

 

Noen som har mer kjennskap til emnet, kanskje andre har opplevd dette men med langt større beløp?

 

Får håpe den nye regjeringen får gjort noe med denne tøvete grensa.

 

 

Edit: ser nok at dette er noe feil sub-forum (?), flytt den som finner det feil.

Endret av jasco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anter at det i all hovedsak skyldes at det er delvis basert på stikkprøver, i den forstand at varer som ligger akkurat i grenselandet ikke alltid blir plukket ut.

 

Når det er sagt, så får du heller være glad på kompisen sine vegne som slapp unna. Det kan tenkes det var ulike dager spillet kom til norge, akkurat på grensen for når tollvesenet oppdaterer sine valutapriser, og at du da endte opp på den feile siden.

 

Men det blir bare spekulasjoner :)

Lenke til kommentar

Det er ikke noe forskjellsbehandling. Det ville indikere at de slapp din kamerats pakke igjenom og holdt din tilbake fordi de hadde noe imot deg.

 

Sannheten er at Tollvesenet ikke har mannskaper til å sjekke alle pakker som kommer inn i landet via post, og må så trolig bare ta stikkprøver og sjekke de de kan. Om de evt prioriterer ting med hensyn til størrelse på pakken osv vet man ikke, og jeg tviler at Tollvesenet ville opplyse om noe slikt heller. (ellers kan de som virkelig smugler få et fortrinn).

Lenke til kommentar
Det er ikke noe forskjellsbehandling. Det ville indikere at de slapp din kamerats pakke igjenom og holdt din tilbake fordi de hadde noe imot deg.

 

Sannheten er at Tollvesenet ikke har mannskaper til å sjekke alle pakker som kommer inn i landet via post, og må så trolig bare ta stikkprøver og sjekke de de kan. Om de evt prioriterer ting med hensyn til størrelse på pakken osv vet man ikke, og jeg tviler at Tollvesenet ville opplyse om noe slikt heller. (ellers kan de som virkelig smugler få et fortrinn).

Str. på pakkene var like. Samme spillet. Han bestilte bare det.

 

Stikkprøver eller ikke, det er tøvete og urettferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...