Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel eller Telenor online?


Anbefalte innlegg

Sitter en litt lei klemme nå. Har Nextgentel ADSL 2500/600 hjemme nå. Er så lang kjempefornøyd og har hatt Nextgentel i mange år. Kan ikke få oppgradert mer pga linjekvalitet. Betaler selv.

 

Nå har vi fått tilbud om å bli tilknyttet Telenor Online istedet og at arbeidsgiver betaler. Ser av Telenors hjemmesider at det ikke er mulig å få raskere linje enn 4000/400. Er ikke det litt dårlig up-load?

 

Vår bruk er stort sett vanlig internettbruk samt nedlastning av all "verdens greier" samt at en i husstanden bruker all sin tid på heavy spilling. Tidvis er det kjempetrafikk her.

 

Vet at hvis jeg bytter må jeg kjøpe en ny router ettersom vi nå klarer oss med en switch i tillegg til ADSL-modemet fra Nextgentel. I tillegg må jeg selv betale for differansen mellom det beste og nestbeste tilbudet til Telenor, ca 150 kr i måneden.

 

Er det noen gode råd eller erfaringer folk har som de vil dele med meg. Må avgjøre dette innen fredag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvis du har dårlig linjekvalitet vil jo dette gjelde telenor også, samme linjene.

Dette stemmer ikke helt. Her har Telenor gjort noen "disposisjoner" på linjen til meg slik at linjen til NGT er blitt over 5km lang. Linjeavstand til nærmeste Telenor-sentral er under 2km.

Lenke til kommentar
de bruker samme linje, telenor og NGT.

Samme linje, men har ikke nødvendigvis utstyr samme steder, så min linje til NGT's sentral er altså 3km lenger enn til Telenors sentral.

Sagt på en annen måte: Det er blitt kortere til Telenors utstyr for meg og lenger til NGT's utstyr. NGT kan bare levere 2-300Mbps ned her nå, mot over 2000Kbps tidligere.

Lenke til kommentar
Nå har vi fått tilbud om å bli tilknyttet Telenor Online istedet og at arbeidsgiver betaler. Ser av Telenors hjemmesider at det ikke er mulig å få raskere linje enn 4000/400. Er ikke det litt dårlig up-load?

 

Du må huske at i og med de nye hastighetsklassene til Telenor, så begynte de og opplyse Brutto hastighet i stedet for netto. Ved ikke hva NGT gjør, men du vil nok ikke havne så veeldig langt under dem.. :)

Lenke til kommentar

Ser at det har kommet noen innlegg/svar til meg her - og det er jeg glad for. Noen forteller også at NGT og Telenor benytter samme linjeutstyr, men det er jeg ikke sikker på er riktig.

 

Idag har jeg en egen linje for NGT, men jeg har hjulpet flere av naboene mine med å koble opp Telenornettverk. For alle dem har Telenor levert en splitter til ISDN/analoglinjen - og ingen har hatt noen egen linje for ADSL slik jeg har idag

Lenke til kommentar

Har hatt Telenor i flere år nå, og har som regel 5-10% bedre ytelse enn det jeg betaler for. Dette gjelder både da det var 704 kbps, og nå med 1000. At upload reduseres med 33% har vel betydning bare dersom du pusher mye data ut, det er jo downloaden de fleste har bruk for. For god upload er jo SDHSL alternativet.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kjører vi begge på kobberlinjer, men jeg har altså en egen linje for ADSL, mens de andre deler linjen med telefoni med splitter.

 

Som både data- og elektrikerutdannet ser jeg dette.

Grunnen til at du har to forskjellige linjer, er trolig fordi ADSL-sentralen og telefonsentralen ikke er den samme. Dette kan forklare at du også kan få høyere hastighet med Telenor enn med NGT, siden disse har utstyr i samme sentral som telefonkobberet ditt ender i. :thumbup:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Litt morsom den linken Ueland kom med. Skikkelig interessant! I følge NGT kan jeg ikke få bedre linje. Det har vi forsøkt, men da ble trafikken særs ustabil. Ettersom jeg er en nysgjerrig type vet jeg at telefonsentralen og ADSL-utstyret er i samme sentral. Fortsatt i følge NGT kunne jeg få opptil 4mb linje, men det har ikke fungert. Det er vel da ikke sikkert det fungerer med Telenor online heller?

Lenke til kommentar

Jeg ville uten tvil valgt Telenor. NextGenTel har tidenes dårligste kundestøtte. Jeg har ngt, og hater dem. Forfattet nettopp et to siders brev jeg personlig skal levere til de i lunsjen min om 15 minutter.

 

Det lille ekstra du får hos ngt er ikke verdt det om du er så uheldig å skulle trenge hjelp av de en dag. De brukte 2 uker på å finne ut at jeg hadde brudd på linja. Først skulle de sende ny ruter. To ganger, til tross for at dette gikk imot all logikk. Jeg ba de sjekke linja på dag 1, det hadde spart dem og meg for mye tull. Men neida. Søplefirma.

 

Og lista er lang på misnøye. Dersom de ikke retter saken, kan jeg jo legge den ut her. All reklame er god reklame... :)

 

Forøvrig har Telenor i det siste satt fokus på sitt dårlige rykte, og jobber hardt for å komme seg. Dersom det ligger noe sannhet i dette, så er jo valget åpenbart.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kjører vi begge på kobberlinjer, men jeg har altså en egen linje for ADSL, mens de andre deler linjen med telefoni med splitter.

 

Som både data- og elektrikerutdannet ser jeg dette.

Grunnen til at du har to forskjellige linjer, er trolig fordi ADSL-sentralen og telefonsentralen ikke er den samme. Dette kan forklare at du også kan få høyere hastighet med Telenor enn med NGT, siden disse har utstyr i samme sentral som telefonkobberet ditt ender i. :thumbup:

Den mest sannsynlige grunnen til at du har flere linjer inn er at NextGenTel til å begynne med ikke kunne(fikk lov) til å levere adsl og telefoni på samme par. Hadde du bestilt i dag, hadde du mest sannsynlig fått adsl og telefoni på samme par.

Lenke til kommentar
Sitter en litt lei klemme nå. Har Nextgentel ADSL 2500/600 hjemme nå. Er så lang kjempefornøyd og har hatt Nextgentel i mange år. Kan ikke få oppgradert mer pga linjekvalitet. Betaler selv.

 

Nå har vi fått tilbud om å bli tilknyttet Telenor Online istedet og at arbeidsgiver betaler. Ser av Telenors hjemmesider at det ikke er mulig å få raskere linje enn 4000/400. Er ikke det litt dårlig up-load?

 

Vår bruk er stort sett vanlig internettbruk samt nedlastning av all "verdens greier" samt at en i husstanden bruker all sin tid på heavy spilling. Tidvis er det kjempetrafikk her.

 

Vet at hvis jeg bytter må jeg kjøpe en ny router ettersom vi nå klarer oss med en switch i tillegg til ADSL-modemet fra Nextgentel. I tillegg må jeg selv betale for differansen mellom det beste og nestbeste tilbudet til Telenor, ca 150 kr i måneden.

 

Er det noen gode råd eller erfaringer folk har som de vil dele med meg. Må avgjøre dette innen fredag.

du må ikke kjøpe ruter, du aktiverer bare dhcp i adsl modemet og bruker switchen du allerede har du vil få tildelt iper til hver maskin feks. 10.0.0.1 maskin1 10.0.0.2 maskin2 osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...