Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva kan ødelegge en helt ny dynamo? 2 ganger!


Nettulf

Anbefalte innlegg

Hei.

 

For ca. 1 år siden byttet jeg dynamo og batteri på en Toyota Carina II.

 

I forrige uke var bilen helt død, det var ingen spenning når jeg målte over batteriet.

Koblet bort minuspol, og målte motstand mellom tilkoblingskablene på bilen.

Der var det bare 6-8 ohms motstand, så jeg tenkte at det var noe jorfeil en plass som tappet batteriet.

 

Viste seg å være dynamoen, da jeg koblet bort strømkabel ut fra dynamoen forsvant den lave motstandsverdien.

 

Ladet batteriet, koblet til dynamo og batterikabler igjen. Målte da et strømtrekk med tangampermeter ut fra batteri på 7-8A uten at noe sto på. Kunne høre en svak, knitrende lyd fra dynamo, som om noe blir varmere eller slikt.

 

Så jeg fikk byttet dynamo på garantien, den var jo mindre enn 1 år.

Ladet batteri opp til ca. 12V før jeg satte det inn og startet.

Målte ladespenning til 14,3V ved ca. 2000rpm, og slo på alt av strømkrevende ting i bilen. Dynamo ga da ut omtrent 50A, og batteriet fikk fortsatt en 4-5A i ladestrøm. Dynamo er en 70A ND orginal.

 

Bilen har vært i bruk 3-4 dager uten noen problem. Så har den stått ubrukt i 2 dager, og i dag var dritten død igjen!

Ser ut til å være det samme som har skjedd. Så kan noen forklare meg hvordan en dynamo kan kortslutte og lade ut et batteri på en bil som står parkert?

Jeg kan ikke skjønne det ihvertfall.

Det er vel fare for at batteriet også er ferdig nå da, etter 2 helt utladinger til 0V

Eller tåler de det?

 

Håper på noen gode tips her, er litt fortvilet.

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og takk for svar.

 

Problemet er at dette skjer når bilen står stille, uten noe som trekker strøm annet enn klokken....

 

Siden jeg målte strøm ut fra dynamo med høy belastning til å være rundt 50A og den kan gi 70A, regner jeg ikke med det er noe som kortslutter dynamoen.

 

Men jeg kan for lite om bilelektrisk til at jeg vet det da...

 

Andre tips?

 

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert det er noe galt med dynamoen din. Om batteriet har vært tappa helt flatt kan det ha blitt ødelagt. Etter lading kan det holde på nok strøm til å starte, men tappe seg selv ut. Mål strømtrekket MED BILEN LÅST og alt av. Da bør det ikke trekkes mer enn 30mA. Du kan også prøve å koble av en av polene når du parkerer, så vet du med sikkerhet at ingenting annet enn batteriet selv kan tappe det ned for strøm.

Lenke til kommentar

er ingen ekspert. men kanskje dette kan hjelpe med å få bilen igang.kan hende det er noen ledninger som ikke er som de skal være imellom dynamoen og batteriet. det kan jo være brudd i de. slik at når det litt bevegelse i motoren så får bruddet litt kontakt. det opplevde jeg for noen mnd siden.

det står at du hadde 7-8 Ohms motstand, trodde det helst skulle være 0 Ohms motstand (kan ta feil) uansett sjekk motstanden igjen.. kan som sagt ovenfor være en ledning med brudd.

Håper det ordner seg.

Endret av Gilbert21
Lenke til kommentar

Hei. Første råd: Bytt batteri ved bytte av dynamo. Et dårlig batteri kan ta knekken på den mest robuste dynamo. 2: lad opp batteriet ( ca et døgn ) 3: Sørg for god forbindelse mellom dynamo og batteri ( husk å sjekk "jord-forbindelsen )

 

Det er sjelden at det blir feil på såpass ny dynamo hvis punktene over er fulgt.

Du nevner ikke vilken årsmodell du har. Hvis det er av de eldste med regulator montert i innerskjermen, er mitt råd å bytte denne. Denne har jeg byttet flere av i jobbsammenheng. Orginaldel er dyr. Sjekk hos andre aktører først. (noter deg delenr på lokket av delen )

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar

Hei, og takk for mange svar.

 

Det er en 91 modell, 70A dynamo fra ND og batteri har vært testet, skal være ok.

Nå er ikke den siste nye dynamoen knekket diodene på slik som den andre viser det seg.

Men batteri tapper seg fortsatt ut. Kan virke greitet par dager, og så kan det være dødt.

Koblet fra minus polen på batteriet, og koblet mellom et ampermeter i serie (Vanlig fluke Max 10A)

Når bilen er lukket og låst er det bare klokken samt en blinkende lysdiode til en defa alarm som trekker strøm.

Satte måleinstrument på logging av min/max måling, og lot det stå på i 2 døgn uten at jeg rørte bilen.

Og ingenting som trakk mere enn 0.06A eller 60mA i snitt på 2 døgn.

 

Så jeg har gitt opp, og satt inn et nytt batteri. Så får vi se hvordan det går.

Har en mistanke om at alarmen kan lage noe kluss, den har tullet seg før. Er i prinsippet koblet forbi, bare sentral låsen som er i bruk. Sirene og startsperre er utkoblet siden de levde sitt eget liv.

Kan hende den starter blinklysene pluttselig? Skal jo ikke trekke så mye strøm vel, hadde det blinket lenge ville jeg jo sett det en eller annen gang.

 

Så vi får se hvordan det går, bilen startet ihvertfall fint i dag med kaldt vær og alt.

Krysser fingrene ;-)

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Bare for å avslutte her så langt, så ser det ut til at ting fungerer nå.

 

Har hatt det batteriet som sto i bilen når dynamo ladet det ut til oppladning hos forhandler.

Og når det ble satt inn igjen i bilen har det fungert helt fint.

Så det ser ikke ut til å ha tatt for stor skade av den utladningen til 0volt, selv om kapasiteten kanskje ikke er helt optimal.

Det gamle batteriet som jeg testet mens det andre var til lading, er derimot ikke helt bra da tydeligvis.

 

Så, overskriften lyver litt, dynamo røk 'bare' en gang, batteriet fikk seg ett sjokk, men overlevde.

 

Takk for alle gode innspill!

 

Nettulf

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...