Gå til innhold

Rettskriving i FAQ-en


Anbefalte innlegg

I en annen tråd her på forumet, så jeg tilfeldigvis en link til den lenge planlagte FAQ-en. Jeg tenkte at det kunne være interessant, og nå har jeg lest gjennom de fleste av spørsmålene og svarene der, og jeg blir mer og mer fortvilet for hvert svar jeg leser. Selv om noen har godt norsk språk, er noen av svarene helt hårreisende, ikke i innhold, men ang. rettskriving/grammatikk. Dette er etter min mening en skam. På flere av spørsmålene hadde [email protected] skrevet inn brukerkommentar (merk: det heter "brukerkommentar", ikke "bruker kommentar") angående dette, men man får jo ikke svar på disse kommentarene, derfor poster jeg her i tillegg.

 

Nå vet jeg ikke om denne FAQ-en egentlig er ment for publisering enda, men hvis den er "ferdig", bør dere likevel snarest rette skrivefeilene.

 

Når dette er sagt, bare for ikke å være negativ hele tiden, er jeg generelt svært fornøyd med den språklige kvaliteten på artikler o.l. her på Hardware.no. Fortsett det gode arbeidet!

 

Under følger noen få eksempler, resten av FAQ-en ligger her.

"1MB er "Egentlig" 1024KB..."

Ingenting er "Egentlig" noe, det er "egentlig" noe, uten stor bokstav

 

"Hardisk produsenter"

Det finnes ingen "Hardisk produsenter", men derimot finnes det flere store "harddiskprodusenter", med to d-er og i et ord.

 

"Prossesoren er nå på 58 grader når den er idle..."

"Prossesoren" er ikke noe som helst, "Prosessoren" derimot...

 

"Men når du kommer opp i 70 grader ville jeg gjort noke med det..."

Jeg ville aldri gjort "noke" med det. Enten ville jeg gjort "noe" eller "noko" med det.

 

"Vil jeg få fks 4000 mhz med to cpu`er på 2 ghz?"

Du vil ikke få "fks" noen ting, men derimot "f.eks. 4000 MHz". Dessuten bruker man så og si aldri apostrof på norsk, hvertfall ikke i flertallsbøying. En CPU, flere CPU-er, aller helst en prosessor flere prosessorer.

 

"...men vis du driver med 3D rendering osv kan det lønne seg."

For det første, enten du skriver bokmål eller nynorsk er det ikke under noen omstendigheter lov å skrive "vis" i betydningen "hvis/viss"!. På bokmål heter det "hvis", på nynorsk "viss". Dessuten heter det "3D-rendering", og forkortelsen "osv" bør ha et punktum bak seg. I tillegg burde det i dette tilfellet også vært et komma bak.

 

Den tidligere nevnte [email protected] anbefalte dere å kjøpe denne, men hvis denne ikke passer inn i deres budsjetter, finnes det også både bokmål- og nynorskordbok fritt tilgjengelig på nett, her.

 

Til slutt vil jeg bare si at jeg er klar over at det finnes mye verre skriving her på forumet, men det er ikke Hardware.no som skriver dette selv, derfor synes jeg ikke det er like farlig.

 

Redigert: La til et punktum. Selvsagt skal det være "f.eks.", ikke "f.eks"... :smile: Ingen er perfekte.

Redigert: Faktisk ikke for skrivefeil, men for feil med BBCode. :smile:

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Haaland på 2002-08-18 00:44 ]</font>

 

[ Denne Melding var redigert av: Haaland på 2002-08-18 01:16 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette må være noe av det dummeste jeg har lest.

FAQ'ene er til for at folk kunne få svar på spørsmål.

De fleste bryr seg ikke, og merker heller ikke forskjell på "harddisk produsenter" og "harddiskprodusenter".

Men enkelte må bare rette på alt mulig...

 

Denne post'en inneholder sikkert mangfoldige skrivefeil o.l, men det gir jeg godt ¤#"!¤ i.

Lenke til kommentar

Du som er en slik ekspert på rettskrivning, kanskje du kan fortelle oss om det skal være punktum før en smily - slik. :evil: - eller etter en smily - slik :evil:.

 

Og når du har funnet ut av det kan du vurdere å starte ditt eget lille forum der alle må skrive feilfritt norsk og hvor alle moderatorer er tidligere norsklærere.

 

Dette er et privateid, gratis forum og ikke en skoleplass for norskundervisning. Er du klar over hvor mye dugnadsarbeid HW legger ned i dette? Om HW ønsker å ha "perfekt norsk" i FAQene sine eller i annen brukerinformasjon, så er jeg sikker på at de vil "ansette" en person for å sitte og rette skrivefeil hele dagen.

 

Jeg er oppmerksom på at det er retting av skrivefeil i den nye FAQen som er tema her, men jeg vil likevel quote følgende fra en av moderatorene (post 34) i tråden Forslag til reviderte retningslinjer:

 

Quote:


... og følgjande er mitt forslag (går inn under 1 eller 3); "Klaging på rettskriving og/eller grammatikk er ikkje positivt for forumet, og kvalifiserer som uhøflig."


 

Det mest utrolige er at du faktisk har tatt deg tid til å gå igjennom hele FAQen, også lage en post om dette. Hvorfor melder du deg ikke til tjeneste i Fredskorpset eller noe lignende og bruker all denne energien (eller ledige tiden) på å gjøre noe godt for verden ?

 

Det er ikke det at språk ikke er viktig, men ulike medier har ulike nivå. Dette er ikke VG eller NRK. Det er en informasjonsressurs av private for private, og det er opp til hver enkelt om man vil benytte seg av den.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: substeve på 2002-08-18 02:34 ]

Lenke til kommentar

Quote:


sdhild99 skrev (2002-08-18 01:20):

for Haaland. Rettskriving er viktig, spesielt når man skal instruere andre, i form av artikler og lignende.


 

Jepp, rettskriving er viktig. FAQ'en er ikke lansert offisielt, og det vil åpenbart ta en stund før denne tåler "dagslys".

 

Skal samtidig nevne at vi vil aldri ha full kontroll over brukernes innspill på de ulike spørsmålene. Lanseringstidspunkt er først og fremst avhengig av mengden gode spørsmål og svar, men det skjer veldig lite på dette området for tiden.

 

Hvor viktig/ønskelig er en slik FAQ-database?

 

Mvh,

Amund

Lenke til kommentar

Jeg må si at dette absolutt ikke verken var kritikk, eller et angrep mot vanlige forumbrukere. Jeg er absolutt klar over at det finnes svært mye verre rettskriving her på forumet, men som jeg sa i den første posten: Det er ikke noe Hardware.no står for selv, derfor mener jeg det er mindre viktig.

 

Etter min mening er Hardware.no en såpass stor side at man bør prøve å skrive bedre norsk enn det som er prestert i FAQ-en. Jeg mener det virker inn på hvor seriøst en ny bruker vil se på siden.

 

Dessuten vil jeg også si at jeg slett ikke har lest hele FAQ-en med det ene formål å finne skrivefeil. Jeg kikket på den første for å se hva det var for noe, og videre kikket jeg på flere fordi de faktisk var interessante. Eksemplene kommer fra bare tre forskjellige spørsmål/svar.

 

Dersom FAQ-en blir videreutviklet med flere spørsmål/svar, samt bedre rettskriving ( :wink: ), kan den bli svært bra! Mange av spørsmålene på forumet går jo igjen flere ganger, og hvis man får svar på disse i FAQ-en, samt får folk til å kikke i den før de poster i forumet, kan man kanskje unngå at det samme spørsmålet blir tatt opp gang på gang.

 

Til slutt vil jeg si at jeg egentlig ikke mente å såre noen, henge ut noen, eller å gi et inntrykk av at jeg aldri skriver feil. Som de aller fleste andre har jeg også skrivefeil, men jeg prøver så godt jeg kan å unngå dem.

 

Redigert: La til et ord.

 

[ Denne Melding var redigert av: Haaland på 2002-08-18 11:44 ]

Lenke til kommentar

Vel, rettskriving er jeg selvfølgelig for.

Men at det heter "harddiskprodusenter" og ikke "harddisk produsenter" (eller var det omvent, husker ikke), syns jeg er unødvendig å rette på...

At de skriver "vis" når de mener "hvis", det kan jeg være enig i at ikke burde forekomme. :razz:

Lenke til kommentar

Til Wannabe-Norsklærer;

 

Hårreisende. Denne fyren har tydeligvis lest hjemmeleksene sine på skolen.

Hvem i all verden bryr seg om skrivefeil i et forum !Det må seriøst være noe galt med deg hvis du sitter og irriterer deg over skrivefeil på på forum og eventuelt faq`s som kun folk bruker til hjelp. Da synes jeg synd på deg....

 

Men ellers fint at du passer på :wink:

 

Forresten; hva slags karakterer fikk du ut vgs?

Lenke til kommentar

Syns det er greit at folk har et avslappa forhold til rettskriving på forum.

 

Går jeg derimot til et nettsted, slår opp i FAQ og ser det er dårlig kvalitet, både på artikler og språkføring... Da mister jeg tillit, lukker siden og kommer ikke tilbake.

 

Ser ut som mange tror en slik FAQ nærmest er en intern sak, for aktive brukere av forumet. Håper den blir skikkelig god, sånn at folk får lyst til å bruke den.

Lenke til kommentar

Enig med zink.

 

Hvordan folk skriver i selve forumet er èn sak. Hvordan ting blir skrevet i en faq en annen.

 

At mange velger å skrive dialekt er greit - og noen kan simpelthen ikke skrive (dyslektikere blant annet) - så dette må vi respektere og leve med.

 

Men at folk ikke gidder å skrive rett (sms-språk og annen slang) provoserer meg litt. Jeg personlig har problemer med å få tillit til den slags personer.

 

Når det gjelder en "offisiell" faq - bør den i høyeste grad være korrekt skrevet. Alt annet virker amatørmessig og inviterer ikke akkurat til troverdighet.

 

Ha en fortsatt fin aften :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-18 21:17, Zink skrev:

Syns det er greit at folk har et avslappa forhold til rettskriving på forum.


Går jeg derimot til et nettsted, slår opp i FAQ og ser det er dårlig kvalitet, både på artikler og språkføring... Da mister jeg tillit, lukker siden og kommer ikke tilbake.


Ser ut som mange tror en slik FAQ nærmest er en intern sak, for aktive brukere av forumet. Håper den blir skikkelig god, sånn at folk får lyst til å bruke den.



 

Helt enig med Zink. Hvis en nettside er full av skrivefeil virker den useriøs, og jeg leser den ikke på samme måte som jeg ellers ville gjort. Er nok stor sjanse for at jeg ikke vil komme tilbake. Nå har jeg ikke kikket i FAQ-en det snakkes om her, så jeg fortsetter å komme tilbake til hw.no ...

Lenke til kommentar

En FAQ skal vere _seriøs_, ikkje se ut som et 8ndeklasseprosjekt, på et forum må det gå ann å ha litt mer slingringsmonn. FAQ`en (veit det er feil med apostrofen Haaland :smile:) skal folk ha tatt seg tid med å lage, men på forumet har kanskje ikkje folk så mye tid til å gå igjennom innlegget sitt før de har et anna ærend å gjøre..

 

Uansett syns eg det bare er positivt at Haaland har tatt tak i dette.

 

MVH

"Wannabe-10ndeklasse-rettskriver" :smile:

Lenke til kommentar

Ser at enda flere har svart nå, og det er svært delte meninger rundt dette emnet. Jeg må presisere nok en gang at dette ikke er kritikk av vanlige forumbrukere! Som jeg nå har skrevet i to tidligere poster i denne tråden, men som noen tydeligvis enda ikke har fått med seg, synes jeg ikke det er farlig om noen skriver mange skrivefeil og/eller generelt dårlig norsk her på forumet.

 

Det som er saken her er at dette dreier seg om en offisiell FAQ som Hardware.no har det redaksjonelle ansvaret for. Som både Zink, Dan Hansen, cerveza og Jeez skriver, mister en side mye seriøsitet hvis den har et dårlig språk, med mange skrivefeil. Derfor mener jeg det er viktig at Hardware.no retter opp i dette.

 

Til den som lurte på hvilken karakter jeg fikk når jeg gikk ut av videregående:

Jeg er 16 år, skal faktisk begynne på videregående i høst... Hvis det interesserer, hadde jeg 6 i standpunkt i både nynorsk og bokmål, men fikk 4 og 5 på eksamen.

 

[ Denne Melding var redigert av: Haaland på 2002-08-19 07:04 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...