Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forsterker til sub


friction

Anbefalte innlegg

Hei, er helt ny innen dette emnet og har noen spørsmål ang. forsterker til sub i bil.

 

Har en Saab 900S "95 der det fra før av er 4 diskanter/mellomtoner på en 4x50W. For å piffe opp lyden litt vurderer jeg å sette inn en Lightning Audio B3.12.4 (12", 150W RMS, Max. 750W, 4 ohm) Har null clue når det gjelder kjøp av forsterker, men den skal bare drive subben.

 

Prøver å holde prisen så langt ned som mulig, rundt tusenlappen en plass hadde vært fint.

 

Så kommer vi til det jeg lurer på;

- er kondensator nødvendig?

- hvordan koble til ledninger osv osv

- anbefalt volum på kasse

- sikringer

- kvalitet på kabler

 

Korrier meg gjerne hvis det er noen opplysninger som er feil eller om det er noe vesentlig som mangler :)

 

Edit: Lighting Audioen er det ikke så viktig med...

Endret av friction
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En forsterker til tusenlappen er nok ikke det sprekest som finnes. Til en sub kan du brokoble en SAGA forst. fra eltek, men jeg vet ikke om den vil være det du er ute etter. Ville nok minst ha dobblet forst. budsjettet.

 

En kondensator kan nok være lurt for å holde jevn spenning til forst. ved stort forbruk. Utladningen fra en stor kond er raskere enn fra et bilbatteri, så kond hjelper til i de værste basslagene.

 

Kabler: En tjukk rød kabel(25mm2 f.eks) fra batt. til + terminalen på forst.

En like tjukk sort kabel fra et godt jordingspunkt bak i bilen, setefest el.lign, til - terminalen på forst.

 

Så må du strekke en signalkabel fra spiller til forst. Legg gjerne en med remote kabel integrert så kobler du den samtidig. Remote utg. på spilleren er gjerne styring til elektrisk antenne.(se manual).

 

Deretter kobler du høyttaler kabel til suben. Se manualen for brokobling. Som regel høyre pluss og venstre minus.

 

Kassevolum: Tja!! 25-30l lukket kasse kan fungere greit. Spør forhandler.

 

Sikring: Det sitter allerede en på forst. så det du trenger er en i motorrommet og den kan godt være på 100A. Eller 50. Eller 80 Eller 120. Eller 60 Er ikke så nøye bare den er større enn den som sitter på forst.

 

Kabelsett får du rimelig hos Biltema

 

Lykke til!

Endret av Trainman
Lenke til kommentar

kjøp en litt større forsterker enn det subben er rata til. 150W RMS finn en forsterker som gir 300 watt rms, dette vil gi deg ett overskudd. Sko helst hadd litt større forsterker til mine subber, har bare 50 watt til "overs" å forskerern må jobbe bra for å gi dem orntlig lyd.

 

*burde virkelig kvitte seg med di subban*

Lenke til kommentar

Egentlig er det ikke så viktig hvor mange watt forsterkeren er på. Det som er viktig er at den har et skikkelig power og er strømsterk.

 

Et eksempel er den gamle MS/MPS-serien til Phoenix Gold. MPS 2220 på 2*22W var stabil ned til en halv ohm og kunne belastes med det du hadde plass til av høyttalere i bilen.

 

Om Jalla kommer på banen snart kan sikkert han gi noen hint på gode forsterkere (sikkert flere som kan), da jeg ikke er helt oppdatert siden det er en stund siden jeg var veldig aktiv.

Lenke til kommentar

joda joda, kjøpe du bra kvalitets forsterkere så. Men gutten her va ikke ute etter å bruke så mye penger på saken. Derfor ga eg han det råde, billige forsterkere trenger litt overskudd for å få subben til å fungere..

 

jalla motbevise sikkert det her utsagne litt senere, stay tuned! :cool:

Endret av Defus
Lenke til kommentar

Gamle PG'er er fortsatt mulig å få tak i om pndjo fortsatt har noen igjen ;)

Ellers vil jeg tro det er mye å få for penga ved å se på Helix og Audison.

Arc er vel også på vei inn i endel sjapper, ikke dumme saker det heller.

Tru er spill flette knallbra saker mhp kraft og kontroll.

Sinfoni er også noe en absolutt bør ta en kikk på. Utsøkt design og innmaten ser jo aldeles frydefull ut.

 

Finnes nok flere, men disse er dem jeg kom på i farta.

 

Velger du et av disse merkene så får en iallefall kvalitet for pengene, men som med alt annet; Kvalitet koster.

 

Husk at rimelig elektronikk egentlig burdte kommet med en advarsel der det sto "lydkvaliteten vil forringes over tid, samt at du må regne med å sende på rep. etter en tid pga at etpar kondiser har gått heden"

 

Det beste budsjettalternativet vil jeg tor er en Helix.

Spar en måned til og bli mer fornøyd er mitt råd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...