Gå til innhold

For varm cpu


DDuck

Anbefalte innlegg

Hei

Har etter jeg installerte vannkjøling hatt problemer med at maskina slår seg av når jeg spiller. Noe jeg synes er litt uvanlig med vannkjøling.

Så lurer på om det er noe jeg kan ha gjort feil, for mye / lite vann visst det har i hele tatt noe å si.

Temp på cpu under load har vært over 80 grader.

Romtemp er ca 18-20 grader.

Idle er nå tempen 35 grader.

Har et Mist Tsunami Dual rad Info

 

Viftene til radiatoren er koblet til cpu vifte uttaket.

Er det forskjell på volt på de forskjellige, uttakene på Hk ?

 

Noen ideer ?

 

Mener nå jeg har gjort etter hva manualen sier ang installasjon av vannkjølinga.

 

Øvrig maskinvare.

Kabinett: CM Stacker

HK : MSI K8Neo Plat.

Ram : Kingston Hyper x

Cpu : A64 3200+ Winchester

PSU : Hyper 580W

HD : Ett helt lass er vel 7stk

 

Håper noen har noen tips

 

DDuck..

Endret av DDuck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, om tempen faktisk ER så høy, altså at det ikke er en bios bug eller noe slikt har jeg noen tips:

Sjekk at det er nok vann, at pumpen aldri drar luft. Sjekk også at vannet faktisk sirkulerer.

Har du luftet systemet skikkelig? Luftlommer legger seg gjerne akkurat i blokker og kjølevnen blir kraftig redusert. Prøv og snu og vend litt på systemet mens det går, slik at eventuelle luftlommer blir "spylt vekk".

 

Om alt dette er i orden bør du ta av blokka og sjekke at den er i god kontakt med cpu, og har jevnt press. Du kan feks kjenne på blokka med fingeren når bios viser 80 grader, du klarer ikke holde på den lenge da hvis den har god kontakt med cpu. Er blokka kald har du dårlig kontakt, er blokka varm har du et sirkulasjons/luft problem.

 

Cpu temp på 80 grader med vannkjøl er helt utenkelig hvis alt fungerer som det skal. Hvis du ikke finner noe galt mekansik sett, kan du teste med en annen bios. Kjenner ikke hk ditt, og om det er noe kjente slike feil med det, så det kan sikkert andre svare bedre på. Men om problemene begynte samtidig med innstallasjon av vannkjøl, finner du nok feilen på noen av punktene over :)

Lenke til kommentar

Hei

Takker for tips.

Har sjekket at blokka sitter fast godt, så tror det ikke er noe løst.

Når det gjelder mengden med vann, har jeg ikke peiling på hvor mye, når jeg fyllte opp første gang, gjorde jeg som du sa, la kabinettet på siden osv, for å få bort luft.

Men noen luftbobler ser jeg jo men.

Sånn som det står nå er vann nivå litt under der retur vannet kommer.

Vet ikke hvor høyt cet bør være jeg men.

Lenke til kommentar

Akkurat hvor mye vann du har i reservoaret er i seg selv lite viktig. Det som er viktig ifht det er at det ikke under noen omstendigheter kan suges luft der vannet hentes ut av tanken. Og også sørge for at returvannet ikke kommer inn i tanken som et "fossefall" og dermed pisker masse luftbobler i vannet.

 

Hvis du nå har returvann over vannlinjen i tanken ser du vel at det sirkulerer da. Hvis du ser at det kommer luftbobler er det ikke bra nok gjennomluftet. Dette er normalt en del timer etter oppstart, og da vil det også være nødvendig med etterfylling noen ganger, men siden bør det ikke være noe luftbobler i det hele tatt.

 

Hvis du så er sikker på at det er luftfri sirkulasjon, bør du løsne blokka og se om du har et skikkelig avtrykk i pastaen på blokka. Det er viktig ikke bare at blokka sitter, men at den ligger helt rett an mot cpu. Hvis du er sikker på at også dette er i orden har du garantert et softwareproblem ;)

Lenke til kommentar

Hei

Vannet i retur slangen fosser ikke akkurat, ser nesten ikke at det kommer noe vann.

skal prøve å fylle på mer vann i morgen. Har ikke tid i kveld.

 

Noen tips hvordan jeg fjerner luftboblene ?

 

Drev jo sikkert i 2 timer da jeg startet anlegget, men når jeg ser på det nå så kan jeg ikke si at det er fritt for luftbobler :(

Lenke til kommentar
DDuck Skrevet 03/10/2005 : 17:52

  Hei

Vannet i retur slangen fosser ikke akkurat, ser nesten ikke at det kommer noe vann.

skal prøve å fylle på mer vann i morgen. Har ikke tid i kveld.

 

Noen tips hvordan jeg fjerner luftboblene ?

Ok, pass på at du ikke har noe knekk på slanger som hindrer vannstrømmen. Hvis vannet kommer ut over vannlinjen bør det være lett å se at det sirkulerer. Noe kjempetrykk trenger det jo ikke være, men har du problemer med å se det høres det ut som du har veldig dårlig sirkulasjon.

 

Den beste måten å få ut luften på er å først snu og vende litt som du har gjort, og da mens du gjør det passe på at inntaket ikke drar inn ny luft når du gjør dette. Da er man like langt...

Når du så har fått ut det meste, vil resten som regel forsvinne om du bare lar det stå på lenge nok. Men det kan godt ta en døgn eller noe sånt, før alle småbobler er borte. Jeg pleier og knipse litt på slangene, skru pumpen litt av og på, for og fremskynde prosessen litt.

Lenke til kommentar

JA for all del!

Når det ikke er vann, er det jo med andre ord luft, pumpen kan ikke pumpe luft, og luft transporterer heller ikke varmen noe sted, så det er svært viktig. Det er skadelig for pumpen også hvis den går uten vann.

Hvis du ser områder der det ikke er vann i slangene har du funnet feilen.

Som nevnt tidligere er det viktig når du driver og snur og vender på den, at det ikke kommer ny luft der vannet suges inn. Det beste er om du har tanken løs, slik at du hele tiden kan holde den vannrett, mens resten vendes rundt. Om du kjører pumpen noen minutter, og så lar den være av noen minutter pleier det også å være en effektiv måte å få det luftfritt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...