Gå til innhold

mulig å installere windows når man er i windows?


Anbefalte innlegg

Jeg har tilsammen 3harddisker.

Harddisk1 (C:\ og D:\) har eg Windows XP Pro(C:\).

Harddisk2 (G:\)

Harrdisk3 (I:\)

 

En dag krasjet plutselig windows til kameraten min, og eg skulle fikse det opp for han. Men problemet var at han ikke fant windows cden, og det gjorde ikke eg heller.

Men jeg hadde tatt backup(image) av Windows cden på harddisken, så nå ligger den der og jeg bruker Alcohol til å lage visuelle dvd-rom.

Så nå lurer eg på hvordan jeg kan (re)installerer windows xp pro på kameraten min sin harddisk4(J:\)?

Endret av chakl
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går fint det, men det er to ting du må merke deg: Den Windowsversjonen du skal installere som nr. 2 - må være en nyere versjon enn den gamle ( f. eks w2k først, så XP ). Det andre er at du må huske å opprette en egen partisjon til den nye installasjonen. Du kan ikke ha to OSer på samme partisjon.

Lenke til kommentar
Det går fint det, men det er to ting du må merke deg: Den Windowsversjonen du skal installere som nr. 2 - må være en nyere versjon enn den gamle ( f. eks w2k først, så XP ). Det andre er at du må huske å opprette en egen partisjon til den nye installasjonen. Du kan ikke ha to OSer på samme partisjon.

Det skal da gå helt fint å installere Windows 2000 etter at man installerer Windows XP. Eneste krav er at du må ha et Widows 2000 medie som inkluderer service pack 3 (tror jeg det er). Det skal også gå helt fint å installere Windows XP etter Windows Server 2003.

Lenke til kommentar
Det går fint det, men det er to ting du må merke deg: Den Windowsversjonen du skal installere som nr. 2 - må være en nyere versjon enn den gamle ( f. eks w2k først, så XP ). Det andre er at du må huske å opprette en egen partisjon til den nye installasjonen. Du kan ikke ha to OSer på samme partisjon.

Det skal da gå helt fint å installere Windows 2000 etter at man installerer Windows XP. Eneste krav er at du må ha et Widows 2000 medie som inkluderer service pack 3 (tror jeg det er). Det skal også gå helt fint å installere Windows XP etter Windows Server 2003.

Det går fint an, men i følge denne karen er det ikke akkurat noen rett-frem-jobb: http://www.dougknox.com/xp/tips/xp_repair_2k.htm

Lenke til kommentar

nei. det trenger du ikke. Du bare setter i en Windows 98 diskett og booter fra den så går du inni katalogen som Windows installasjons filene dine ligger i, så skriver du winnt.exe tror jeg det var. vurderer å gjøre det samme på min laptop da DVD Romen ikke funker på denne.

Lenke til kommentar
nei. det trenger du ikke. Du bare setter i en Windows 98 diskett og booter fra den så går du inni katalogen som Windows installasjons filene dine ligger i, så skriver du winnt.exe tror jeg det var. vurderer å gjøre det samme på min laptop da DVD Romen ikke funker på denne.

jah...takk skal du ha...men kan du forklare litt mer detaljert?

Kan akkurat ikke så mye når det gjelder bruke av dos command.

 

For eks hvis jeg har den Image filen(.iso) på (G:) hvordan går eg frem da?

Lenke til kommentar

God Morgen folkens :) Jo det du gjør er at du må pakke ut ISO fila først. Gjør det f. eks med WinRAR, (Veldig kurrant program, AIO liksom). Når du har pakka ut cd`en til f. eks D:\WinXPPro så gjør du det jeg forklarte med disketten. Merk at disketten må ha støtte for NTFS. Det skal ikke være så vanskelig, men da jeg ikke bruker disketter noe mer så husker jeg ikke hvordan man gjorde det.

Mener å huske at Winnt.exe fila ligger i X:\WinXPPro\I386.

Da skriver du først:

X:

så:

cd \WinXPPro\I386. X er den stasjonsbokstaven som du har Mappa liggende på.

Når du så er inni den mappa så skriver du winnt.exe.

Da skal den starte installasjonen iallefall, eller den skjermen som kommer før partisjoneringen og sånn da.

Hvis du har gjort alt riktig da så er det bare å gjøre som du bruker når du installerer Windows.

 

Lykke til.

Endret av wil
Lenke til kommentar
God Morgen folkens :) Jo det du gjør er at du må pakke ut ISO fila først. Gjør det f. eks med WinRAR, (Veldig kurrant program, AIO liksom). Når du har pakka ut cd`en til f. eks D:\WinXPPro så gjør du det jeg forklarte med disketten. Merk at disketten må ha støtte for NTFS. Det skal ikke være så vanskelig, men da jeg ikke bruker disketter noe mer så husker jeg ikke hvordan man gjorde det.

Mener å huske at Winnt.exe fila ligger i X:\WinXPPro\I386.

Da skriver du først:

X:

så:

cd \WinXPPro\I386. X er den stasjonsbokstaven som du har Mappa liggende på.

Når du så er inni den mappa så skriver du winnt.exe.

Da skal den starte installasjonen iallefall, eller den skjermen som kommer før partisjoneringen og sånn da.

Hvis du har gjort alt riktig da så er det bare å gjøre som du bruker når du installerer Windows.

 

Lykke til.

Når jeg booter opp disketen står det

A:\

 

når jeg prøve å skrive inn

cd C:\ eller cd I:\

så står det et annet invaild, syntax failure og masse sånt.

Forslag?

Endret av chakl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...