Gå til innhold

Peltierkjølt PC - Kapittel 2: Lian Li PC50 (16.11)


Anbefalte innlegg

Kapittel 1 av peltierprosjektene i signatur.

 

Hei igjen.

 

Nå begynner vinteren å nærme seg og det er på tide med en aldri så liten worklog igjen. :)

 

Lang historie kort:

Jeg solgte den "gamle" Shuttelen min for en god pris. Den ble en litt for svak overklokker og tålte vel egentlig ikke peltierkjøling så fryktelig godt...

Noe annet har også endret seg. Jeg har kjøpt en LaCie 20". Det var ikke lurt. Nå er jeg hekta på 1600x1200. Og da blir det ganske mange pixler som skal kjøres gjennom systemet. :(

 

Derfor hadde jeg tenkte å fixe på alle svakhetene fra det forrige prosjektet i dette neste prosjektet. Kort fortalt er planen å Voltmodde, vannkjøle og overklokke 2x GF7800GT, samt å peltierkjøle og overklokke en stakkars Athlon 64 3000+. Alt dette skal stappes i et av de minste midi kabinettene på markedet: Lian Li PC-50

Og nei: Jeg har ikke brukt scetchup e.l. for å sjekke om jeg faktisk får plass til hele sulamitten. Litt oppmåling, sunn fornuft og haugevis med god gammeldags griseflaks burde fikse den biffen. :!:

 

La oss fortsatt, som under forrige prosjekt, håpe at lykka er bedre enn forstanden...

:w00t:

 

 

 

1: Gjøre klar skjermkortene

 

To stk 7800GT klar til dyst. To stk 7800GTX ble litt vel dyrt. Jeg synes selv at 2stk 7800GT er det minimale man kan bruke på oppløsninger som 1600x1200 og oppover. Men det er jo så klart min mening uten at det skal bryte ut en voldsom diskusjon over akkurat den saken...

 

 

Man tager et skjermkort (eller to).

 

mini30september0050fq.jpg

 

 

Så fjerner man standardkjølingen som, i motsetning til den på 7800GTX, bråker som et villdyr. :yes:

 

mini30september0117je.jpg

 

 

Deretter fjerner man den stive gummilignende massen man, av mangel på bedre ord, kaller kjølepasta...

 

mini30september0137ff.jpg

 

 

Se så fint og rent det ble! :love:

 

mini30september0175hl.jpg

 

 

Nå bare sikler kortene etter kjøleblokker og RAM-kjøling. Hjelp er heldigvis underveis. Kjøling montert i form av "AC vannblokk, twinplex, 6800" til kjernen(e) og "Cooler Master chipsetkjøler, Sort" til RAM-brikkene. 920kr tilsammen. Egentlig en ganske akseptabel pris. Jeg misliker egentlig de store heldekkende vannblokkene. Jeg føler ikke helt at man har full kontroll med hva som skjer nå man bruker dem. Dessuten koster de grisemye. Derfor valgte jeg helt enkle blokker. De er laget til GF6800, men området rundt kjernen til en GF6800 og en GF7800GT/GTX er bortimot identisk. Derfor passer de meget bra. :thumbup:

 

Bilder fra forskjellige vinkler med komplett skjermkortkjøling montert:

 

mini30september0192iu.jpg

 

mini30september0214fq.jpg

 

mini30september0241mh.jpg

 

Etter å ha gjort dette med begge kortene:

Her er to stk. Club3D 7800GT med original klokkefrekvens på 400MHz/1000MHz. Akkurat DET tror jeg nok jeg skal jeg få gjort noget med ja...

 

mini30september0825uo.jpg

 

 

Her vil forhåpentligvis nye oppdateringer komme på løpende bånd, så lenge alt går etter planen. Og det får vi da håpe den gjør?

Håper folk liker bilder. For det kan risikere å bli en del av de. Kom gjerne med kommentarer til bildene. Jeg prøver å bli bedre kjent med kameraet, men mye kan nok fortsatt forbedres. :)

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette blir så utrolig bra!

 

Gøy å se at folk kliner til på SLI med to "killer" kort som dette. Dog ser at du bruker en 20" LCD og den takler jo ikke mer en 60 Hz på DVI utgangen din, noe som medfører at du ikke får mer enn 60 fps :p

 

Men det visste du nok ;D

 

 

 

Men jeg er imontert over hvor pent du fikk montert på vannblokkene. Spennende å se hva du fpr dratt kjernen opp i på den der. Din Venice klokker dessuten drit bra vil jeg tro. DFI kort som base regner jeg med?

Lenke til kommentar

ManagHead, MacCy, aeinstein:

:)

 

oivind_dahle:

SLI skal nok bli gøy ja. :)

Og ja, jeg er smertelig klar over begrensningene som 60Hz DVI gir. Men man kan ikke alltid få i både pose og sekk, kan man vel? SLI v-sync problemet skal visstnok bli fikset ved lansering av første offisielle 8x.xx driver fra nVidia. Så det er ikke helt mørkt... Det er uansett langt fra alle spill som klarer over 60fps hele tiden selv med to stk 7800GT/GTX. Dessuten ser det ut til at 16xAA og 1600x1200 er farlig nyyyydelig kombinasjon. Man får aldri "nok" grafikkraft...

 

Venicen er en uke 17 sak og skal etter planen sparke ganske godt fra, spesielt i farlig kombinasjon med et DFI hovedkort... :)

 

Tnn: Hehe. Hvilken velkomst da! :blink:

 

Wolfenkill: :yes:

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

2: Mekke på kabinettet del 1

 

Så da var altså skjermkortene klare. Men de trenger et kabinett å sitte i. :yes:

Forresten så kan jeg vel lage en liste med alt som skal inn i kabinettet (Sølvfarget LianLi PC-50) nå:

 

DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort --> Jammen det støtter jo ikke SLI? Joda vennen min. Det gjør det etter at blyanten min har vært på ferde...

SLI bridge. --> jauda

2x Club3D GF7800GT --> Med litt vel standard klokkefrekvenser for min smak!

1GB OCZ Platinum Ed RAM. --> Skal tro hva en DFI kan gjøre med slike?

Athlon 64 3000+ Venice uke 17. --> Eller hva DFI har å si til denne?

Soundblaster Audigy 2. --> bare for å gjøre tilstandene ekstra trange. :innocent:

Antec NeoPower 480W. --> litt svak. Jaja. Noen som vil donere en OCZ 600W? :D

Nec ND-3540 DVD-brenner svart

floppy svart

2x Hitachi Deskstar T7K250 250GB harddisker

Cooler Master Aerogate III, 5.25", Sort viftestyring

*neste generasjon* SilenX 120mm 14dBA Vifter. --> Japp. Neste generasjon. Der hadde jeg flaks gitt. Disse er enda bedre! 62CFM vs gamle 58CFM. Og jeg fikk de faktisk for like mye som forrige generasjon da de var(er) på tilbud!

2x AC vannblokk, twinplex, 6800 --> hater som sagt heldekkende blokker.

2 pakker Cooler Master chipsetkjøler, Sort

Swiftech CPU-vannblokk, m/peltier --> Samme som brukt i forrige prosjekt.

320W peltierstrømforsyning --> samme som i forrige prosjekt

2x BI Pro 2 radiatorer

Tygon slanger, Clas Ohlson slanger(!)

Swiftech blå antiknekk til vannslanger

Danger Den FillPort, Sort Vannfyllings-sak

svarte cable sleeves

lysdioder

svart matt spray

en liten, svart bryter

Clas Ohlson strips!

++

 

 

Det kan risikere å bli trangt...

 

 

Ok, here goes:

 

Den grove planen er at jeg skal ha én radiator på toppen og én i bunnen.

Jeg har målt og det skal være plass. ca noen få mm klarering.

 

Får å få et så nært "perfekt" hull i toppen og bunnen til radiatoren tapet jeg fast et papirark til hver av radiatorene. Deretter fant jeg fram en blypenn og tegnet sterkt på en annen papirlapp. Jeg gned fingeren frem og tilbake der noen ganger slik at jeg fikk et lag med grafitt på den. Deretter strøk jeg den på papiret langs alle kantene og ved hjelp av magi dukket alle kantene frem på papiret. ;)

 

mini30september0024kh.jpg

 

 

Deretter var det bare å klippe etter mønsteret, legge papirmalen så nøyaktg som mulig på toppen og deretter bunnen av kabinettet og tegne rundt kanten:

 

mini30september0263yo.jpg

 

 

Nå var det bare å dra med seg det uvillige kabinettet med bak låven og henrette det med et kapp i hovednervesystemet.

Eller: Ut i garasjen med kabinett, kutteredskap og godt humør. :)

 

mini30september0313ug.jpg

 

 

Så var kuttingen godt i gang. Resultatet ser ikke ut til å bli så altfor galt.

 

mini30september0343ik.jpg

 

 

Kutting ferdig. Akseptabelt.

 

mini30september0354ln.jpg

 

 

Testing, testing. Japp. Radiatoren ser ut til å passe ganske bra. Helt perfekt faktisk. :D

 

mini30september0386ul.jpg

 

 

Neste steg: lage hull til fillporten. Ikke så veldig komplisert egntlig.

 

mini30september0484tk.jpg

 

 

Et par bilder med det ferdige resultatet:

 

mini30september0510tc.jpg

 

mini30september0531ut.jpg

 

 

Men det ser egentlig ikke så bra ut. radiatorene er for blanke og skinnende og med altfor mange kosmetiske feil. Frem med matt svart spraymaling. :) Lyssettingen er egentlig litt slem med malingen, det ser egentlig bedre ut, men her er altså det foreløpige resultatet:

 

mini30september0566kt.jpg

 

 

Og det var så mye jeg rakk i dag.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Ser veldig lovende ut dette her! Stilig at du hadde laget sli-bridgen selv;Phehe er ikke så altfor mange som gjør det! Ser ihvertfall ut som du har nokk penger til prosjektet! ( ettersom 2x 7800gt ikke er så altfor godt for en vanlig lummebok ;) Gleder med til å se hvilke resultater du oppnår! husk å legg med load å idle temp på cpuen når du har klokket den "stakkars 3000+`en din ;) Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...