Gå til innhold

Råd om kjøp av EOS 20D samt utstyr


Anbefalte innlegg

eito: etter noen dager - har du gått over fra 35 1.4 til å bruke 24-105'en ?

4993753[/snapback]

 

 

Nei, jeg har ikke det, gitt. 35 1.4 og 135 2.0 tiltaler meg MYE mer enn 24-105. Dessverre, holdt jeg på å si. Jeg har falt tilbake til fastobjektivene mine.

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så hvis jeg klemmer til med:

 

Canon 10-22mm (f3,5 - 4,5)

Canon 24-70mm f2.8L

Canon 70-200mm f4L

 

gjør jeg et bra valg? Får jeg da gode objektiver (selv om 10-22 og 70-200 ikke har så stor blender), samtidig som jeg kjøper noe som er relativt fornuftig, sett fra et økonomisk synspunkt?

 

Noen som har noen kommentarer til dette? Jeg synes dette var et utrolig dillemma!

 

Er det noen som i tillegg kan svare på dette:

 

2. Kan noen anbefale polarisasjonsfilter?

 

3. Kan noen anbefale noen rimeligere filter enn HOYA, som likevel er brukbare?

 

Jeg setter pris på hjelpen jeg får/har fått her. Målet er å komme i land med en bestilling i løpet av oktober nå, og da skal jeg fortelle dere hva jeg ender opp med. Hvem vet, kanskje jeg får noen bilder å vise frem også :-)

 

Takk igjen

5028116[/snapback]

 

Angående 10-22: Dette er et område som kan være interessant, men min erfaring er at jeg sjelden bruker en så vid vinkel. Vidvinkel er for turister - mest med for pengene ;)

 

Fra spøk til alvor: Du trenger ikke bekymre deg over at blenderen ikke blir stor nok (3.5-4.5) . Bruker du en slik vidvinkel, vil du (stort sett) ha en viss dybdeskarphet, og i tillegg er det ikke problem å håndholde kameraet med ganske lang lukkertid uten å få uskarpe bilder når mm kommer ned i 10-22. En tommelfingerregel jeg bruker, er at jeg klarer å håndholde kameraet med lik x/sek som brennvidde. F.eks bør du minst ha 1/50 sek. for å ta et bilde ved 50mm, eller (minst) 1/200 sek for 200mm.

 

Jeg bruker heller ikke (i hvert fall sjelden - på stranda, kanskje) filter på objektivene (ikke for turister, men de ødelegger for den dyre optikken - de blir flaskehalsen i et flott opplegg). Solblender holder lenge.

 

Her er et bilde tatt med 10-22mm (1/125s f/7.1 at 10.0mm iso100):

 

50214125.jpg

 

Tor

Lenke til kommentar

Tror du får en flott pakke med de 3 objektivene du setter opp der. Har selv 24.70, ikke mye (om noe) som overgår det, EF-S 10-22 har jeg hørt mye bra om, både fra folk som har det og i tester, MEN om du i fremtiden vil gå opp til Fullformat, slik som jeg har gjort med EOS 5D så vil du ikke kunne bruke EF-S objektivene... Har selv 70-200 f2,8 og den er gull, mange sier at f4 er like bra optisk, og for min egen del vil jeg si der er svært sjelden jeg benytter mindre blender enn f4, selv på portrett, velger å heller gå opp på ISO og beholde litt dybdeskarphet...

 

Råder deg absolutt til å ikke spare inn noen få hundrelapper på å kjøpe dårlige filtre til disse objektivene, det er tross alt svakeste ledd i kjeden som til slutt kan avgjøre kvaliteten på bildene dine, synd å ta topp objektiver å "ødelegge" dem med middels eller dårlige filtre, gå for Hoya eller B+W filtre, de skal være bra.

 

Til vidvinklen din "må" du ha filtre av typen "slim" eller "thin" ellers vil de lage mørke hjørner på bildene dine (vet ikke 100% om dette er tilfellet for 10-22 + 20D, men merket det smertelig i helgen med 17-40 og 24-70 på 5D)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1234580zv

Å kjøpe linser er et dillema fordi enten er linsene store og tunge

eller så er de langsomme ( d.v.s. lyssvake ).

 

Jeg har et alternativt forslag. Det er basert på at du trenger

ikke alle brennviddene samtidig som du får høy kvalitet:

 

- 17-40/4L

- 50/1,4 + mellomringsett

- 100/2,0

- 200/2,8 + 1,4 telekonverter

 

Da har du gode linser, 50 og 100 er små

og lette og svært lys-sterke.

 

Mellomringsettet gjør at du får mackro-funksjon på 50mm.

Telekonverteren gjør at du får en effektiv brennvidde på

320 mm m/ lysytyrke 4,0 ( tilsvarende nesten 450 mm på FF ).

 

Og alt kan brukes den dagen du oppgraderer til fullformatbrikke ....

 

Litt dyrt? Ikke hvis du sammenligner med hva du får dersom

du satser på zoom - gå mot strømmen og kjøp faste brennvidder !!!

Lenke til kommentar

Solblender er den "plastkragen" som du fester frampå objektivet for unngå strølys. Den hindrer stort sett også at noe kommer borti glasset.

 

Hvis jeg skulle hatt makro, ville jeg satset på en ekte - enten ef-s 60mm eller 100 mm makro (selv har jeg som nevnt ef-s 60mm).

 

Tor

Lenke til kommentar

Et UV-filter brukes normalt kun som beskyttelse av frontglasset på objektivet. Kjøper du en 24-70 og setter på et billig drittfilter så kunne du like godt spart mange tusenlapper og kjøpt et 17-85. Som andre har nevnt; et dårlig filter ødelegger kvaliteten som ligger i objektivet.

 

Et polarisasjonsfilter bruker du for å oppnå effekter og har kan du (muligens) heller akseptere å kjøpe litt billigere filtre.

 

For min egen del så har jeg ikke fastmontert et UV-filter på min 24-70. Men jeg deltok på et fotokurs for ikke så lenge siden og kursholder holdt på å dåne når han så at jeg hadde et slikt objektiv uten beskyttelse i fronten.. Jeg skal sende med en kollega en ny bestilling til USA på bl.a. stativ og ballhead, og da kjøper jeg sannsynligvis dette filteret også: Hoya 77mm Haze UV(0) Pro 1 (S-HMC)

 

Forøvrig tror jeg du blir ekstremt happy med det oppsettet du har skissert. Mange mener at 70-200 f4 er et rent kupp. Du får i praksis samme bildekvalitet som de andre 70-200'ene men til en veldig mye lavere pris!

Endret av TwisterX
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da har jeg bestilt.

 

Canon EOS 20D

Canon 24-70mm f2.8L USM

Canon 70-200mm f4L USM

HOYA UV-filtere (skal få tak i polarisasjonsfiltere etter hvert)

1 stk CF Extreme III 2GB

1 stk CF Extreme III 1GB

1 ekstra batteri

Speedlite 430EX Blitz

 

Jeg er klar over at jeg mangler en vidvinkel, men det får heller komme senere. Som noen kloke hoder har sagt: hvofor kjøpe alt på en gang?

 

Takk til alle som har bidratt! God helg!

Lenke til kommentar

OK,

 

jeg takker igjen for de råd som ble gitt mot slutten her. Greit å ta med seg :-)

 

Ikke mye å skryte av, men er her noen av mine første bilder med 20D, så har dere noe å le av :-)

 

http://hildebrandt.no/sven/albums/albums/u...01/IMG_0221.jpg

 

http://hildebrandt.no/sven/albums/albums/u...01/IMG_0190.jpg

 

http://hildebrandt.no/sven/albums/albums/u...01/IMG_0197.jpg

 

http://hildebrandt.no/sven/albums/albums/u...01/IMG_0204.jpg

 

http://hildebrandt.no/sven/albums/index.php

 

Mvh,

Sven

Lenke til kommentar

Hei. Kan si litt om mine erfaringer. Jeg startet med en 300D, og har nå avansert til 20D. Jeg har shoppet en god del billigere objektiver og generelt sett vært frustrert over kvaliteten på disse. Skal for eksempel få unna objektiver som Sigma 70-300mm APO II Macro og Sigma 18-125mm; treg fokus, mye fokusmotoren støyer, soft/uskarpe bilder..

 

Jeg har investert i en Canon 70-200 f/4 L, det er et helt utrolig bra objektiv. Har nå også komplettert med en Canon 17-40 f/4 L som normalobjektiv, så nå er jeg skikkelig fornøyd.

 

Poenget er enkelt; spar og invester i skikkelig glass. L-linsene til Canon er skikkelig kvalitet.

Lenke til kommentar
Jeg har investert i en Canon 70-200 f/4 L, det er et helt utrolig bra objektiv. Har nå også komplettert med en Canon 17-40 f/4 L som normalobjektiv, så nå er jeg skikkelig fornøyd.

 

blir det til at du bytter mellom de to L objektivene? hva tar du mest bilder av? jeg lurer selv på det samme oppsettet, men 24-105/4 IS L er et alternativ. jeg har nevt dette tidligere i denne tråden...

Lenke til kommentar
Jeg har investert i en Canon 70-200 f/4 L, det er et helt utrolig bra objektiv. Har nå også komplettert med en Canon 17-40 f/4 L som normalobjektiv, så nå er jeg skikkelig fornøyd.

 

blir det til at du bytter mellom de to L objektivene? hva tar du mest bilder av? jeg lurer selv på det samme oppsettet, men 24-105/4 IS L er et alternativ. jeg har nevt dette tidligere i denne tråden...

5184687[/snapback]

 

En 24mm vil jo ikke gi rare vidvinkelen på en D20 (24 * 1,6 = 38,4), så hvis du er en av dem som liker å jobbe vidt, så vil jeg tro at denne linsen fort vil komme til kort. Ellers er ~80-200mm en veldig anvendelig linse når du er nødt til (eller vil) stå noen meter unna det som skjer. http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=201126. Mange av konsertbildene som ligger ute under min bruker er også tatt med tilsvarende linser.

Lenke til kommentar
Jeg har investert i en Canon 70-200 f/4 L, det er et helt utrolig bra objektiv. Har nå også komplettert med en Canon 17-40 f/4 L som normalobjektiv, så nå er jeg skikkelig fornøyd.

 

blir det til at du bytter mellom de to L objektivene? hva tar du mest bilder av? jeg lurer selv på det samme oppsettet, men 24-105/4 IS L er et alternativ. jeg har nevt dette tidligere i denne tråden...

5184687[/snapback]

 

17-40mm er på det aller meste av tiden - helt klart hovedobjektivet. 24mm opplever jeg som for lite vidvinkel, så den må i så fall kunne kombineres med en egen vidvinkel. Men jeg ser det heller ikke som fornuftig å kombinere en skikkelig vidvinkel som 10-22mm med 24-105mm objektivet, for det vil bli unødvendig mye bytting av objektiver, med det som medføres av støv og ekstra bagasje..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...