Gå til innhold

Omtale av FIFA 06 (Multi)


Anbefalte innlegg

Om spillbarheten lider, eller ikke, er én ting. Om den hadde gjort det, hadde jo FIFA 06 vært spillbart i det hele tatt!

 

Det er jo ekstremt irriterende med denne hakkingen, og graverende at det ikke nevnes i anmeldelsen. "Argumentet" anmelderen presterer å unnskylde seg med, er en spøk. Klart det burde vært nevnt som en alvorlig bug.

 

Det nevnes heller ikke at dommeren ikke er på banen i konsollversjonene, på grunn av maskinvareressurser. Det er han derimot i PC-versjonen. Rart at dette ikke nevnes.

 

Løpsmulighetene uten veggspill savnes og er et betydelig minus i forhold til forrige utgave av FIFA.

 

Kjære folk, ved å velge det klassiske kontrollsystemet, sendes spillere på løp med L1-tasten. Kan ikke uttale meg om hvordan det gjøres med PES-kopi-kontrollsystemet.

 

Hvorfor nevnes det heller ikke i anmeldelsen at EA Sports blåkopierer kontrollsystemet til Konami?

 

Anmelderen var vel mer opptatt av Molde FK enn å fokusere på mer sentralt stoff.

 

Begrenser meg til punkter, siden din flisespikking begynner å bli i overkant hyperaktiv:

 

- Hakkingen har jeg kommentert i tidligere trådinnlegg

 

- At dommeren er på banen i PC-versjonen er vel ikke akkurat av stor betydning for spillet, ei heller totalvurderingen.

 

- Jeg spilte for det meste med det klassiske kontrollsystemet. Kom ikke her og fortell meg at de direkte løpsmulighetene ikke har blitt sterkt begrenset siden 05. Da spiller vi i så fall ikke det samme spillet. Som jeg skriver i omtalen er dine medspilleres offensive bevegelser sterkt bundet pga. fjerningen av off the ball (pluss ”nervøsitet” for offside).

 

- Jeg nevner Molde FK direkte to ganger og indirekte én gang. Omtalen er på ca. 2000 ord, så den referansen er vel ikke akkurat overveldende? Uansett forbeholder jeg meg retten til å benytte humoristiske/kjente elementer i en omtaletekst.

 

Jeg vet ikke hvor mange ganger du har tenkt til å lese igjennom omtalen etter jeg har svart deg, for så å komme med nye geniale "funn". Det jeg vet er at verken omtalen eller karakteren vil bli endret, og jeg står for det som er skrevet og vurdert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anmelderens evne til å håndtere kritikk, og ta den innover seg, er ikke spesielt god.

 

Jeg har ikke trengt å skumlese anmeldelsen mer enn én gang, men jo mer jeg tenker over det skribenten har bidratt med, jo dårligere innser jeg at anmeldelsen er.

 

Det snakkes om funn jeg skal gjøre, og ja, de er uendelige, virker det som - sett i lys av den mangelfulle anmeldelsen.

 

Ikke nevnes det at John Motson er borte. Jeg mener at han var på plass i 2005-versjonen, usikker på CL. Uansett burde kommentatorenes navn blitt nevnt.

 

Ikke nevnes det noe om de stilige kommentatorklippene fra klassiske øyeblikk som spilles av i menyen.

 

Ikke nevnes det noe om at PS2-versjonen inneholder en spillbar versjon av FIFA International (også kjent som FIFA 94).

 

Og hjelpe meg, det er så mye mer. Jeg orker ikke en gang å gå innpå det fotballfaglige, for ikke å snakke om det tekniske.

 

Årsaken til at jeg beskrev anmeldelsen som brukbart god, var at spillet ikke ble hyllet som forventet. Jeg ser nå i ettertid at anmeldelsen grenser til det heller svake, så jeg beklager at jeg kan ha gitt et feil bilde av tekstens kvalitet. Der er jo noe brukbart, også.

 

Kom ikke her og fortell meg at de direkte løpsmulighetene ikke har blitt sterkt begrenset siden 05. Da spiller vi i så fall ikke det samme spillet. Som jeg skriver i omtalen er dine medspilleres offensive bevegelser sterkt bundet pga. fjerningen av off the ball (pluss ”nervøsitet” for offside).

 

La gå, jeg klarer ikke å dy meg. Det er blant annet her anmelderens fotballfaglige begrensninger kommer for en dag. La meg gi et hint: I FIFA 2005 lå forsvaret svært dypt, og sto som saltstøtter på sekstenmeterstreken. I FIFA 2006 ligger forsvaret nokså høyt, og faller av.

 

At "off the ball" er borte, feller vel de færreste tårer over.

 

At dommeren er på banen i PC-versjonen er vel ikke akkurat av stor betydning for spillet, ei heller totalvurderingen.

 

Det er trist at anmelderen i sin kommentar vrir mitt innspill til å være flisespikkeri.

 

Det er klart at dommerens tilstedeværelse på banen har mye å si for realismen. Å påstå noe annet er forbeholdt personer som spiller fotballspill hos en venn en gang i måneden.

 

Totalvurderingen diskuteres ikke, men teksten mangler så mye sentralt.

 

gamer.no mener:

Vår styrke er kunnskap, grundighet og et ønske om å formidle hele bildet. Vi skriver like seriøst om spillene som du spiller dem. Hvis du er en sann gamer, har vi tro på at Gamer.no kan gi deg full tilfredsstillelse. Spill er kultur, og slik skal vi skrive om dem.

 

Jeg etterlyser ydmykhet hos skribenten da anmeldelsen ikke innfrir denne beskrivelsen. Slik jeg opplever flere tekster av anmelderen, skorter det på både fotballspill-erfaring og fotballforståelse. Det er greit at man gjør så godt man kan, men å være selvgod og standhaftig er ikke å anbefale, i hvert fall ikke uten å være i stand til å forsvare det.

Lenke til kommentar
Anmelderens evne til å håndtere kritikk, og ta den innover seg, er ikke spesielt god.

 

Jeg har ikke trengt å skumlese anmeldelsen mer enn én gang, men jo mer jeg tenker over det skribenten har bidratt med, jo dårligere innser jeg at anmeldelsen er.

 

Det snakkes om funn jeg skal gjøre, og ja, de er uendelige, virker det som - sett i lys av den mangelfulle anmeldelsen.

 

Ikke nevnes det at John Motson er borte. Jeg mener at han var på plass i 2005-versjonen, usikker på CL. Uansett burde kommentatorenes navn blitt nevnt.

 

Ikke nevnes det noe om de stilige kommentatorklippene fra klassiske øyeblikk som spilles av i menyen.

 

Ikke nevnes det noe om at PS2-versjonen inneholder en spillbar versjon av FIFA International (også kjent som FIFA 94).

 

Og hjelpe meg, det er så mye mer. Jeg orker ikke en gang å gå innpå det fotballfaglige, for ikke å snakke om det tekniske.

 

Årsaken til at jeg beskrev anmeldelsen som brukbart god, var at spillet ikke ble hyllet som forventet. Jeg ser nå i ettertid at anmeldelsen grenser til det heller svake, så jeg beklager at jeg kan ha gitt et feil bilde av tekstens kvalitet. Der er jo noe brukbart, også.

 

Kom ikke her og fortell meg at de direkte løpsmulighetene ikke har blitt sterkt begrenset siden 05. Da spiller vi i så fall ikke det samme spillet. Som jeg skriver i omtalen er dine medspilleres offensive bevegelser sterkt bundet pga. fjerningen av off the ball (pluss ”nervøsitet” for offside).

 

La gå, jeg klarer ikke å dy meg. Det er blant annet her anmelderens fotballfaglige begrensninger kommer for en dag. La meg gi et hint: I FIFA 2005 lå forsvaret svært dypt, og sto som saltstøtter på sekstenmeterstreken. I FIFA 2006 ligger forsvaret nokså høyt, og faller av.

 

At "off the ball" er borte, feller vel de færreste tårer over.

 

At dommeren er på banen i PC-versjonen er vel ikke akkurat av stor betydning for spillet, ei heller totalvurderingen.

 

Det er trist at anmelderen i sin kommentar vrir mitt innspill til å være flisespikkeri.

 

Det er klart at dommerens tilstedeværelse på banen har mye å si for realismen. Å påstå noe annet er forbeholdt personer som spiller fotballspill hos en venn en gang i måneden.

 

Totalvurderingen diskuteres ikke, men teksten mangler så mye sentralt.

 

gamer.no mener:

Vår styrke er kunnskap, grundighet og et ønske om å formidle hele bildet. Vi skriver like seriøst om spillene som du spiller dem. Hvis du er en sann gamer, har vi tro på at Gamer.no kan gi deg full tilfredsstillelse. Spill er kultur, og slik skal vi skrive om dem.

 

Jeg etterlyser ydmykhet hos skribenten da anmeldelsen ikke innfrir denne beskrivelsen. Slik jeg opplever flere tekster av anmelderen, skorter det på både fotballspill-erfaring og fotballforståelse. Det er greit at man gjør så godt man kan, men å være selvgod og standhaftig er ikke å anbefale, i hvert fall ikke uten å være i stand til å forsvare det.

 

Jeg vil verken fremstå som selvgod eller lite ydmyk i mine svar til våre lesere. Jeg har stor respekt for alle som velger å besøke Gamer.no, selv om de er uenige i noe av det som skrives. Les mine tidligere svar til dine innlegg (i alle aktuelle tråder), så ser du at jeg er imøtekommende når det gjelder kritikk.

 

At jeg begynner å bli utålmodig tror jeg folk vil forstå når du tydeligvis er ute etter å angripe alt jeg foretar meg. Du legger til og med inn ren løgn i dine argumenter.

 

* De stilige kommentatorklippene som spilles av i menyen ER nevnt i omtalen.

 

* Jeg refererer til at kommentatorene er de samme som i CL, der jeg tidligere har skrevet at John Motson er utelatt.

 

* Det med PS2-versjonen kunne jeg med hell nevnt under bonusmateriale, men med 5-6 ulike formater å teste før deadline så kan enkelte mindre detaljer falle ut.

 

Jeg har aldri satt din fotballerfaring/forståelse i tvil, du virker oppriktig interessert i sporten. Det som er litt trist er at du antyder at jeg ikke vet hva fotball handler om. Uten å gå dypere inn på min bakgrunn så mener jeg at min erfaring er mer enn god nok til å forstå hva det vakre spillet går ut på.

Endret av mcgroven
Lenke til kommentar

Visst har skribenten nevnt det:

 

Herlig flerspiller

EA og kvalitetslyd går hånd i hånd når det gjelder sportsspill, og FIFA 06 representerer ikke noe unntak. Effektene når du spiller kamp er svært gode, fra publikums brus til lyden av en saftig takling. Kommentatorene er de samme som i Champions League 2004/2005, og de skuffer ikke. Noen av strofene er de gjenkjennelige, men mye av det som sies er helt nytt og faktisk ganske morsomt. Musikken er, ikke overraskende, uovertruffen. Spillet har en perfekt blanding av sterke titler som får deg inn i god fotballmodus (blant annet norske Röyksopp). Om ikke det var nok så får du innimellom høre klassiske mål av store spillere fra munnen til autentiske kommentatorer.

 

Årsaken til at jeg ikke fikk det med meg ved andre gangs skumlesing, var på grunn av overskriften til avsnittet. Var den god?

 

Jeg beklager imidlertid at jeg påsto noe som var feil, men det var ikke løgn, som anmelderen hevder. Jeg så nemlig bare over partiet der det burde ha stått, i henhold til god strukturering av innholdet. Det er dog betimelig å stille spørsmålet: Skal man forvente at leserne husker hva som har stått i en anmeldelse for mange måneder siden?

 

At jeg anklages for ren løgn vitner om at skribenten har ryggen mot veggen, og argumenterer desperat. Det normale ville være å opplyse om at jeg hadde oversett et avsnitt. Hvorfor skulle jeg lyge når alle kan sjekke om det stemmer?

 

Navnene burde selvfølgelig vært nevnt på nytt, og et poeng burde vært gjort ut av at Motson savnes for første gang i et ordinært ledd av FIFA-serien. Der CL selvfølgelig ikke teller.

 

Punktene jeg listet opp, var imidlertid bare eksempler, og jeg har tidligere gitt flere som har medført riktighet. Og jeg kan tillegge nye, men det virker som om mcgroven har tatt poenget.

Endret av mirrorsoul
Lenke til kommentar

 

Kom ikke her og fortell meg at de direkte løpsmulighetene ikke har blitt sterkt begrenset siden 05. Da spiller vi i så fall ikke det samme spillet. Som jeg skriver i omtalen er dine medspilleres offensive bevegelser sterkt bundet pga. fjerningen av off the ball (pluss ”nervøsitet” for offside).

 

La gå, jeg klarer ikke å dy meg. Det er blant annet her anmelderens fotballfaglige begrensninger kommer for en dag. La meg gi et hint: I FIFA 2005 lå forsvaret svært dypt, og sto som saltstøtter på sekstenmeterstreken. I FIFA 2006 ligger forsvaret nokså høyt, og faller av.

 

At "off the ball" er borte, feller vel de færreste tårer over.

Kan fortsette jeg.

 

I omtalen savner jeg nytten av gjennombruddpasninger ved kontringspill. Ja, forsvaret står høyt i FIFA 06, men det gjorde det også i 05 når du for eksempel hadde hatt corner i mot.

 

Det var i disse tilfellene gjennombruddspasningene kom til sin rett, og dette savnes i 06.

 

Kontring er for øvrig ikke angrepsspill mot etablert forsvar.

 

Til slutt er jeg enig i at overskriften "Herlig flerspiller" ikke er god nok, den endres.

Endret av mcgroven
Lenke til kommentar

Er dette også "ren løgn"?

 

Jeg tok først og fremst tak i påstanden om løpsmuligheter. Det er ikke jeg som fokuserer på kontringsspill. Det er fortsatt fullt mulig å sende spillerne på løp i bakrommet, under "kontringer" eller mot etablert forsvar. Om mcgroven ikke får til dette, fordi det er vanskeligere enn før, får stå for hans egen regning.

 

I FIFA 05 sto forsvaret ved sekstenmeteren ved kontringer også.

 

Årsaken til at det er vanskeligere å slå gjennombruddspasninger i 06, er naturligvis at forsvaret faller av. I 05 gjorde de ikke det, og sto dypt. Dermed skar gjennomløpninger gjennom forsvaret som en varm kniv i smør, og åpnet for hundreprosentsjanser.

 

Nå står forsvaret høyere, og faller som nevnt av. Dermed blir det vanskeligere å bryte gjennom med stikkballer. Forsvarsspillerne posisjonerer seg bedre i 06, og har en evne til å tette lukene bedre i forhold til 05-versjonen. For meg virker det også som om ballen går saktere i 06.

 

Jeg vet ikke om mcgroven kjenner til ulike forsvars-mekanikker, -strategier og -taktikker (men dette er ikke så veldig komplisert).

 

Det er sjarmerende at skribenten prøver å fortelle meg hva kontringer er. Dette har han ikke peiling på!

 

En kontring har ingenting med forsvarets stand å gjøre; man bryter derimot et angrep og øyeblikkelig KONTRER med et motangrep. Selvfølgelig kan forsvaret være etablert. Det mcgroven kanskje sikter til, er overgangssituasjoner mot uetablert forsvar, noe som KAN være, og ofte er, en følge av kontringsspill.

Endret av mirrorsoul
Lenke til kommentar

Sånn, det er helt tydelig at mirrorsoul gjennom sine hittill 14 innlegg på forumet, ene og alene har som formål å dissekere fotballspill-anmeldelsene, samt provosere og svekke troverdigheten til Gamer.no og vår fotballanmelder. Konstruktiv kritikk setter vi bestandig stor pris på, men løgnaktige påstander og frekk holdning overfor skribenter med lang erfaring er ikke like velkomment.

 

Vi setter alle sammen stor pris på om mirrorsoul kan ta videre debattering om FIFA 06-omtalen privat med vår skribent Mikael, men presiserer at forumreglene vedrørende god skikk, saklighet og høflighet også gjelder der. Videre detaljdiskusjon i denne tråden leder ingen steds. På forhånd takk for forståelsen.

 

Kommentarer til dette innlegget tas på PM.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner bare ikke hvordan dere kan bruke fifa 2005 som referansepunkt, det gjelder begge. Fifa Champions League var et langt mer fotballmessig korrekt enn alle andre spill på markedet, mens fifa 2006 er nok det mest korrekte i form av det rent strategiske, løpsmønster, etc.

 

Det er veldig tydlig at mange har spilt det i noen timer, ikke helt skjønt seg på hvordan de nye tingene funker, og sier: "jaja, PES4 er bedre". Og det får no så være, enkelte bryr seg ikke om det rent forballmessige, eller hvor kunstig spillet ser ut, selv om man klarer å skape en del reelle situasjoner. Noe som jeg mener er felles for både fifa06 og PES4, begge spillene ser rett og slett teite ut i form av fysikk og realisme, men begge spillene har nok et overtak på forrige fifa utgave, som jo var CL04\05.

 

Men det forblir altså ubegripelig for meg, som fotballelsker og spillinteressert. Hvordan EA kunne gå bort fra den fantastiske fysikkmotoren til CL04\05, som jeg sa tidligere, hadde de klart å kombinere det beste ved fysikkmotoren til CL, med det beste av strategiske og løpsmessige endringer i fifa 2006... så hadde EA definitivt ha laget det BESTE fotballspillet.

Men som konami har bevist, fotball og dataspill er to forskjellige ting. Og det har absolutt ingenting å si hvor teit et spill måtte være og se ut, sålenge folk synes det er gøy.

 

Og jeg, setter i aller høyste grad pris på å kunne spille et fotballspill, som ikke er så langt fra virkeligheten, slik at dersom du skulle spille med rosenborg, ville du kunne klare å gjennskape de typiske rosenborgsituasjonene fra deres eget spillmønster.

 

Men, dette ser jeg altså ut til å måtte gi opp. EA har vel bestemt seg, for at det er et dataspill de skal lage, ikke et fotballspill.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke hvem av dere med Gamer.no logo i "profilen" deres som testet dette spillet. Men jeg håper at det er samme person som tester neste utgave av PES som testet Fifa06

Det er Mikael "mcgroven" Groven som har testet FIFA 06 for oss, og det er han som tester alle fotballspill for oss (med mindre noe uforutsett skjer slik at en annen fotballentusiast må steppe inn). Et tips for å finne ut slikt: Sjekk forfatternavnet i artikkelen, eller første post i forumtråden dedikert til artikkelen :-)

Lenke til kommentar

Kan dere ikke ansette Mirrorsoul til å anmelde fotballspill? Jeg ser frem til å lese en 500 sider lang omtale av FIFA 07, som ramser opp absolutt hver eneste detalj i spillet, liste over alle forskjeller mellom f.eks. N-Gage og PS3-versjonen, kritiske sammenlikninger med absolutt alle andre fotballspill som har vært utgitt, analyser og grafer som hviser hvor langt forsvaret i FIFA står fra 16-meterlinjen i forskjellige versjoner av FIFA og annen grensesprengende detaljrik informasjon som egentlig ikke har noe med essensen av en spillanmeldelse å gjøre: synes anmelderen at spillet er moro å spille? Hvorfor?/Hvorfor ikke?

 

Men for å si litt om Grovens omtale, så er den godt skrevet. Men som nøytral leser så må jeg innrømme at jeg får litt inntrykk av at FIFA i utgangspunktet er en spillserie som Groven er fan av. Antagelig har fotballspill (som bilspill) kommet så langt på det spilltekniske, at det nå er spillerens egne preferanser som gjør hvilket spill han foretrekker, og hvilke feil han ser etter. Og for sjangeren sin del, er jo dette ubetinget positivt.

Lenke til kommentar

bare fordi at han skriver langt, betyr ikke at han holder seg til det saklige.

Og heller ikke at han har noe mer fotballfaglig på kappa enn hva dagens annmelder har. Eller jeg for den saks skyld.

 

Tipper om han hadde skrevet omtalen av fifa07, ville vi sett sånn ca. 500 sider med flaming av fifa, og hylling av PES.

 

Han er ikke å annse som en objektiv annmelder :yes:

Lenke til kommentar
Er det noen som har spilt FIFA 06 online enda? Er veldig spent på om det fungerer bra denne gangen, forrige versjonen var helt jævlig. Hakket som faen, fikk nesten alltid dårlig ping. Veldig ustabil var den også.

Har hørt at enkelte har hatt problemer med spilling over nett på PC-versjonen. Jeg merket hakking på alle versjoner, men ikke noe som ødelegger spillopplevelsen. Jeg opplevde på Xbox-utgaven at problemer ofte hang sammen med motstanderens netthastighet.

 

Andre som har innspill angående dette?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bunnen har falt ut av denne "diskusjonen" for lenge siden. Mulig Groven framstår som noe partisk i forhold til FIFA-serien, men jeg synes ikke det på noen måte er sjenerende eller overveldende. Virker som han er genuint opptatt av fotball og ikke har inntatt noen fanboy-stance i forhold til PES/FIFA, om noe kun en liten personlig favoritisme, og nettopp det er det vanskelig å unngå med slike spill.

 

Samtidig virker 8/10 for høyt i forhold til artikkelteksten, men det får stå for hans regning. Jeg forventer derimot ikke at alle mulige detaljer skal inkluderes, det er meg personlig revnende likegyldig. Det jeg ser etter i anmeldelser av spill jeg bryr meg om og kan noe om er hvor dyptgående anmelderen klarer å være, samtidig som å fokusere på de viktige elementene av spille. I tillegg, hvorvidt skribenten på en saklig og rasjonell måte klarer å sammeligne årets utgave med eldre, samt med andre serier (i hovedsak PES), og å forholde seg mest mulig nøytral. Jeg gidder rett og slett ikke å nilese og finkritisere nevnte artikkel, men jeg ser at det er mye jeg sikkert kunne argumentert godt imot basert på bl.a. ovennevnte kriterier.

 

Til slutt vil jeg bare si at PES 5 er helt FANTASTISK, og for meg er det at spillet føles tregere og seigere et utvetydig tegn på enda mer realisme. Årets utgave virker mer som en fullverdig oppdatering enn fjorårets, og det er en fryd å spille fra ende til annen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...