Jump to content
Sign in to follow this  
int20h

Mer HD DVD fra Toshiba

Recommended Posts

Er det slik at HD-DVD spillere også vill kunne spille av DVD og CD plater, mens Blue-Ray spillere kun klarer Blue-Ray? Isåfall stiller jo HD-DVD meget sterkt. Dette til tross for mindre lagringskapasitet på platene.

Blue-ray spelar även upp CD&DVD , Dell kommer med BR i sina PC i början av 2006 . Cyberlink och Sonic Solutions släpper samtidigt mjukvara för att spela upp i datorn.

Annonse

Tror nok det kan lønne seg å vente et par år og se hva utfallet blir av striden, før en går til innkjøp av dyre brennere og medier. Jeg ventet selv med å kjøpe dvd-brenner til kombi-brennere kom på markedet.

Jeg holder en knapp på HD DVD-formatet fremfor BlueRay. Årsaken er at det er "DVD på stereoider" - og en naturlig evolusjon fremfor BlueRay som er revolusjon. 15gb per "lag" er jo nok. En ett-lags DVD tar jo 4,7GB, to-lags 9 GB. Og med den nye komprimeringen så vil jo alle filmer som i dag presses inn på en to-lags DVD få plass i 720p-format på en 30GB HD DVD. Konklusjon: HD DVD er rett og slett "godt nok" for HD-video. Og i og med at implementerings-kostnadene blir på en brøkdel i forhold til Blue Ray, så tror jeg kampen er avgjort. :)

Synes det har vært lite fokus på bildekvalitet. Tror ikke det er noe vits å spekulere på det området i og med at de to formatene bruker forskjellige komprimeringsteknikker. Man må nok bare vente å se.

På den annen side er jeg også interesert i hvor mye data som kan lagres, med tanke på backup etc. Her er Bluray foreløpig vinneren på det standardiserte området. Bluray er også vinneren på det ustandardiserte området, med 100 GB lagringsplass mot HD-DVD som kun har 45 GB.

Men her kommer Høy-kapasitets harddisker og andre medier inn på banen.

Nå som det er klart at Microsoft velger HD-DVD på Xbox360 tror jeg det gjør at man desverre kommer til å se disse to formatene en god stund fremmover. Det eneste som kan forandre dette tror jeg er hvis enten PS3 eller Xbox360 selger "ekstremt" dårlig. Noe jeg tviler på.

Nei, jeg tror nok desverre at det blir to standarder en laang stund fremover :hrm:

Leste at Samsung hadde planer om lage multi-format brennere, kanskje det er løsningen :ermm:

Nå når datalagringen blir tettere kunne det vært interessant å høre om levetiden på lagringsmediet. Gjerne en sammenlikning mellom CD-ROM, DVD-ROM, HD-DVD og BlueRay. Og eventuellt også minus og pluss Read og ReWriteable formatene (av de forskjellige).