Gå til innhold

Hvilken LCD skjerm burde jeg kjøpe? Kjøper Nå.

Theo343

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har kikket på mye fra 19" og opp til 24" og jeg er høyst usikker.

PC bruk

- Jeg skal bruke den til spill, bilder, applikasjoner, programmering, fjernstyring, musikk. I det hele tatt det meste man kan bruke en PC til i dag. Og jeg ønsker så nære det beste jeg kan ha råd til.

- Lønner det seg eks. å kjøpe 2stk 19" kontra 1stk 24" WS(16:10)? Er høyden på en 24" tilvarende en 4:3 19"? Eller burde jeg heller gå for en 4:3 20"? Eller en annen størrelse?

- Jeg ønsker i utgangspunktet bedre oppløsning enn 1280*1024 hvis jeg skal ha kun 1 skjerm.

- Jeg har både stasjonær og laptop og servere. Men servere kan jeg fjernstyre etter de er satt opp som de skal og laptop har jo egen skjerm.

Men muligheten til å koble flere maskiner til samme skjerm og så kunne bytte ved menyvalg i skjermen hadde vært meget ønskelig.

Annen bruk

- Iom. at vi beveger oss inn i HDTV dager og jeg ønsker at skjermen skal ha en del år levetid bør den støtte høyeste HDTV oppløsing som jeg vet er 1920*1080, uten å skalere bildet ned.

- Det hadde vært ønskelig å kunne bruke den som en TV også ved at jeg evt skal kunne sette meg i en stol 3-3,5 meter unna og se på en film med subtitle el.

- Koble til PS2/PS3. Hvis jeg først skal bruke litt penger på en skjerm hadde det vært greit å eliminere behovet for en TV i samme rommet, derfor hadde det vært kjekt om den hadde støtte for å koble til PS2 og PS3.

Kvalitet og funksjoner

- den skal ha min. 16ms(reell) responstid sort/hvitt og ikke ha noen form for etterslep i FPS spill ol.

- Den skal ha høy kontrast.

- Bra og varm fargegjengivelse

- Bra lysstyrke

- Ikke for strømslukende

- At den kan kjøre forskjellige oppløsninger(spill) både som 1:1 og stretch.

- Vesa feste for veggmontering og pivot fot(vet ikke hvor ofte jeg vil bruke pivot), høyde justering og god vinkeljustering. Gjerne også sidejustering for TV titting fra stol.

- Bra garanti ordning og generell god kvalitet.

- Minimal sjangs for døde pixler, da jeg ikke ønsker det på en stor investering.

- Fin desig er også greit, men ikke et must.

Jeg trenger en skjerm som er generellt god som skjerm og bra for øynene.

Budsjett

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt til å skaffe meg en over middels god 19" Viewsonic skjerm til rundt 3.500,- som jeg får den til med firmarabatter. Evt. har jeg kikket på Samsung.

Men etter litt tankearbeid lurer jeg på om jeg skal vente litt med planlagte PC investeringer(s939) og heller gå for en god multiuse LCD skjerm nå.

Så derfor har jeg satt budsjettet til 4000-8500 +/-.

Hvilke forslag har dere? Tenkte å handle denne uken hvis det ikke er noen slående argumenter til at jeg bør vente og heller låne meg en 19" viewsonic i mellomtiden.

Jeg ønsker å ha denne skjermen i minst 3-5 år og at den skal tilfredstille de behovene jeg måtte ha i minst 3 år.

Endret av Theo343
Videoannonse
Annonse
Skrevet

24" 16:10 høyden er litt i overkan av en 21" 4:3. Videre besvarer du jo dine egne spørsmål, høy kontrast, maks 16ms s-h osv. Du vet hva jeg mener.......... ;)

Skrevet (endret)

En typisk PC monitor støtter ikke 1920x1080 pixlers opplsøning (ihvertfall ikke nativt) da denne oppløsningen blir å finne på kommende Wide TV-skjermer med størrelsesforholdet 16:9, og ikke 16:10, som er Wide PC-monitor format.

Likevel tror jeg du bør vinkle deg inn på en Dell sitt tilbud på 2405FPW, selvom dette overstiger budsjettet ditt med en drøy tusenlapp. Da har du en 24" LCD-skjerm med god oppløsning, samt akseptabel størrelse til litt filmtitting. :thumbup:

Du kan jo alltids gå for 20 tommeren. Den har jeg, og jeg er strålende fornøyd, men til god filmtitting så blir 20" kanskje litt lite?

Endret av Andreasfe
Skrevet (endret)

Hehe ja dere skjønte jeg drømmer om Dell 2405FPW :p Hmm men det finnes ingen gode alternativer? I 23-24" klassen?

Jeg hadde håpet å ikke nærme meg for mye 10K da jeg må forsvare kostnaden på skjermen selv om den eliminerer behovet for en TV i rommet. Årsaken er WAF'IC' som jeg kaller det hehe.

Wife Acceptance Factor In Cost. For henne ville det være myyye mer kostnadseffektivt om jeg kjøpte en bra Viewsonic 19" LCD med 8ms og alt annet bra til 3.500,- og en 28" 4:3 TV til 2000,-.

Hehe skjønner? :hmm:

EDIT:

Med minimum 1920*1080 mente jeg da evt. 1920*1200 el. for å klare å støtte høyeste HDTV oppløsning kjent per i dag.

Skal jeg først bruke masse penger på en skjerm, så får den støtte alt hehe. Lurer dog på om en XP-M klokka til 2.6GHz klarer å spille høyeste HDTV format hmm, men uansett så bytter jeg jo PC mens denne skjermen er i hus hehe, så er en fremtidig investering.

Eller kunne jeg spart på å kjøpe en 19" LCD nå og en 24" om et år?

Endret av Theo343
Skrevet

Ikke for å drive unødig Dell-reklame, det får de gjøre selv, men kona fallt pladask for skjermen, så WAF tror jeg ikke skal være et problem med 2405. Ring dem og prut, du får den sikkert til under 8500. Husk at Acer kommer med en 24", bruk det ved pruting.

Skrevet (endret)

Jeg støtter Andreasfe her hvis det er snakk om å holde deg til budsjettet ditt. Har også Dell 2005FPW og har ingenting å sette fingeren på. Det virker som vi har same behov -altså en skjerm til flere kilder, og da er denne rett og slett perfekt.

Jeg kjører en maskin inn via DVI og den andre (server) via VGA. Den har også innganger for S-VIDEO og Composite, noe som gir deg 4 innganger. Strekker du en S-VIDEO kabel fra tuneren på DVD-opptakeren eller VHS-spilleren din kan du se Hotel Cæsar samtidig som du gjør hva du enn gjør ved dataen din :D

Støtter bilde i bilde, og bilde ved bilde.

Per i dag koster den 6325 men venter du så pleier den å komme på tilbud ved gjevne mellomrom -og jeg har sett den nede i 4600. DA får du mye skjerm for pengene.

Endret av Cluster1
Skrevet (endret)

Kan anbefale NEC MultiSync LCD 2080+. Har denne skjermen selv, og er JÆVLIG fornøyd med den. Koster ca. 8500, men er verd hver krone. Trykk her for test fra hardware.no.

Du vill ha denne skjermen lenge!

Bra med skjermen:

- Utrolig behagelig å se på

- Null etterslep

- Veldig jevnt baklys.

- Veldig god innsynsvinkel, man ser hva som skjer på skjermen helt fra siden.

- Kan stilles alle veier.

- Virker veldig solid.

Har hatt denne skjermen i over ett halvt år nå, og kan ikke si noe annet enn at jeg er storfornøyd. Bruker den veldig mye til spilling eks. Doom3, HL2, CSS, BF2 osv., og har ikke merket noe til etterslep.

Har fått 1 død pixel.

Før jeg kjøpte NEC skjermen prøvde jeg en Dell UltraSharp 1905FP. Hadde lest en test her på hardware, hvor skjermen hadde fått veldig bra kritikk. Men den Dell-skjermen kan ikke sammenlignes i forhold (kanskje jeg hadde fått et dårlig eksemplar). MYE etterslep og selv bakgrunnsbildet i win så helt anerledes ut (dårligere). Hadde den skjermen under 1 dag, før jeg pakket den sammen og sendte den tilbake. De nyeste skjermen fra Dell er sikkert bedre. (håper jeg:)

Endret av Frezz
Skrevet (endret)

Fra hva jeg har lest i ArticOC sin tråd om Dell 2405FPW så skal den være meget bra på alle områder. Eller er også den dårlig på det som blir beskrevet her?

Ellers bra innspill. Og UAM, bra prutetips ;)

En 20" er bra, men da får jeg allerede en begrensing. Den har ikke mange nok punkter til høyeste HDTV oppløsning. Vil jeg tro. Og jeg vil ikke kunne sitte et stykke unna og alikevel få en god film opplevelse?

Endret av Theo343
Skrevet (endret)
Fra hva jeg har lest i ArticOC sin tråd om Dell 2405FPW så skal den være meget bra på alle områder. Eller er også den dårlig på det som blir beskrevet her?

Ellers bra innspill. Og UAM, bra prutetips ;)

En 20" er bra, men da får jeg allerede en begrensing. Den har ikke mange nok punkter til høyeste HDTV oppløsning. Vil jeg tro.  Og jeg vil ikke kunne sitte et stykke unna og alikevel få en god film opplevelse?

Har sett et par filmer på den, fra sengen ca. 2m unna. Det funker bra det, men det blir seff. ikke det samme som å ha en stor 42" tv. 20" skjermer kjører 1600x1200. Er usikker på hvordan det blir med HDTV, har forstått det slik at det er 2 standarer. En på 1080x720 og en på 1920x1080. Dette skal jeg ikke si sikkert.

Endret av Frezz
Skrevet

Hvis dell kjører tlbud på sine 20" er de et meget godt kjøp

Ellers er Lacie 20" ekstremt bra

NECen som er nevnt er jo drit bra. Jeg skrev tross alt den artikkelen det linkes til ;) Men NEC slipper i disse dager en ny 20" og jeg tror den kommer til å hete 2080 uxi som da er en nyere modell av 2080 ux+

Hadde kjøpt en 20" til datan og en 32" til 4 k på leftdal (gammel stor tv).

Skrevet (endret)

Utfra prishistorikken ser det ut som:

- Nec MultiSync LCD2180UX har vært nede i tilbudspris på 6500,- i september 2005.

- Og at LaCie Photon Vision II 20" har vært nede i 1900,- i okt/nov 2004??

Hvem er det som har hatt disse sinnsyke tilbudene?

Hvis jeg hadde fått tak i Nec MultiSync LCD2180UX til 6500,- så hadde den vært en mulig alternativ kandidat, dog at den har 20ms.

2080UX er nevt også et alternativ. Lurer på hva etterfølgeren vil ha av pris og spesifikasjoner?

Skal jeg ha widescreen 16:10 ønsker jeg å ha minimum 23-24". Skal jeg ha standard 4:3 er evt. 20-21" det aktuelle nå da 1600*1200 er den minste oppløsningen jeg ønsker.

NB!

Hvorfor kan man ikke føre på "paneltype" som attributt på prisguiden. Det er en meget viktig informasjon når man bruker den for å vurdere LCD monitor vs pris.

Endret av Theo343
Skrevet (endret)

Ang. 2405:

56Hz to 76Hz, exception 1680 x 1200

& 1920 x 1200 at 60 Hz only

Betyr dette at jeg ikke kan få høyere FPS på d-sub på disse oppløsningene?

Og en annen ting, hvorfor kan de ikke ha denne skjermen med TCO'03. Jeg skulle gjerne hatt en lysere farge, evt, ramme rundt skjermbildet for å få en mindre belastning på synet. Før syntes jeg sort ramme var best, men nå synes jeg lysere er behageligere.

EDIT:

Opps ikke meningen med en dobbelpost, langt inne i LCD land..

Endret av Theo343
Skrevet (endret)

Sikkert fordi jeg ikke kjenner UX så godt, men jeg synes det virket som om det kun var kontrasten som var forbedret og nytt? Alt det andre mener jeg å huske fra UX også.

Endret av Theo343
Skrevet

Pene skjermer. Lå litt høyt i pris dog. Samt at den bruker en del mer strøm enn Dell, har også dårligere kontrast og tilkoblingsmuligheter etc.

Men er 23" til Apple er bredere enn 24" til Dell?

Skrevet (endret)

Tenkte fysisk. Virker som Apple sin 23"(ca 53cm) er ca 2cm bredere enn Dell sin 24"(ca. 51cm), var det jeg ikke fikk til å stemme når begge er slimline i rammene :-). Men jeg har helt sikkert sett feil, men mente jeg husket målene fordi jeg var nede og målte om den ville passe der jeg kunne tenke meg å ha den hehe.

Men har sikkert sett feil :). Og er "nesten" uvesentlig.

Endret av Theo343

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...